English

گزارش خبرگزاری موج درخصوص مقصران آلودگی هوا؛

مازوت‌سوزی، سوخت بی‌کیفیت یا تردد بیش از حد؟/ آیا آلودگی هوا، پتانسیل پاسخگوکردن دستگاه‌های مسئول را دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، تردد خودروهای فرسوده، دیزلی و موتورسیکلت‌ها آن هم با سوخت بی‌کیفیت به موازات آلایندگی منابع ثابت از جمله پالایشگاه‌ها، در سیاه شدن آسمان کلانشهرها از جمله تهران نقش‌آفرینند.

مازوت‌سوزی، سوخت بی‌کیفیت یا تردد بیش از حد؟/ آیا آلودگی هوا، پتانسیل پاسخگوکردن دستگاه‌های مسئول را دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، چشمانت می‌سوزد، به سختی نفس می‌کشی و دود اطرافت را گرفته. کافی است در هواپیما باشی و بخواهی وارد تهران شوی. هواپیما در انبوه دود فرو می‌رود! زیر پایت سیاه سیاه است. تنها می‌توانی نوک قله دماوند را ببینی. بله؛ اینجا تهران است. اتاق دود در زمستان!

دعا کنید باد و باران بیاید تا آلودگی هوا خفه‌ات نکند. وارونگی دما بهانه‌ای برای توجیه آلودگی هوا می‌شود و هوا برای نفس کشیدن کم می‌آوری. اما چرا تهران زیبا که کوه و دشت و رودهای زیبایی دارد و بسیار خوش آب و هوا است، در پاییز و زمستان به اتاق دود تبدیل می شود؟ متهم آلودگی هوا در تهران کیست؟

 

خودروهای فرسوده، دیزلی و موتورسیکلت‌ها مسبب آلودگی هوا؟

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت معتقد است که عمده دلیل آلودگی هوای تهران، به تردد خودروهای فرسوده، دیزلی و موتورسیکلتها مربوط می‌شود. عباس شاهسوندی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در خصوص بیشترین منبع آلوده سهیم در آلودگی هوای تهران می‌گوید: عمده دلیل آلودگی هوای تهران، به تردد خودروهای فرسوده، موتورسیکلتها و خودروهای دیزلی مربوط می‌شود. اجرایی کردن مواد قانون هوای پاک مصوب مجلس، میتواند به بهبود کیفیت هوای تهران کمک زیادی کند.

وی معتقد است: با توجه به سیاهه انتشار سازمان محیط زیست و شهرداری تهران، در کنار آلودگی وسایل نقلیه، بخش عمده دیگر آلودگی هوا مربوط به منابع ثابت هست؛ از جمله کارخانه‌های سیمان و مراکز صنعتی دیگری که گاز به آنها داده نمیشود و مجبور به سوزاندن مازوت هستند.

 

آیا پالایشگاه‌ها، متهم تولید گوگرد در تهرانند؟

از سوی دیگر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره دلیل اوج‌گیری دی‌اکسید گوگرد در اواخر آذرماه به وضعیت کیفیت سوخت در تهران اشاره دارد و بیان می‌کند: یکی از دلایل انتشار گوگرد در تهران سوخت است. پالایشگاه‌ها با 68 درصد، بیشترین سهم منابع آلاینده ثابت را دارند. اینکه کدام پالایشگاه و مرکز صنعتی، بیشترین حجم آلاینده را تولید می‌کند، باید مراجع ذیصلاح بررسی کنند. آنچه قطعی است، سهم اصلی در تولید دی اکسید گوگرد، منابع ثابت و پالایشگاه‌ها هستند. سوخت پالایشگاه یا سوخت منابع ثابت، سبب افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایام پایانی آذرماه شده است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی با اشاره به اینکه از سال 1394 تاکنون هیچ روزی را به واسطه آلاینده دی اکسید گوگرد به عنوان روز آلوده نداشتیم، اما یکباره دی اکسید گوگرد اوج گرفت و آلاینده غالب شد، عنوان می‌کند: سیاهه انتشار می‌گوید سهم اصلی در تولید دی اکسید گوگرد منابع ثابت و پالایشگاه ها هستند. سوخت پالایشگاه یا سوخت منابع ثابت سبب افزایش این پیک شده است. سیاهه انتشار می‌گوید، سهم اصلی در تولید دی‌اکسید گوگرد را سوخت منابع ثابت از جمله پالایشگاه‌ها شکل می‌دهد.

 

مازوت سوزی در کارخانه سیمان تهران، صدای عضو شورای شهر را درآورد

در کنار اینکه سوخت یکی از متهمان آلودگی هوا است، یک عضو شورای اسلامی شهر تهران از مازوت‌سوزی در کارخانه سیمان تهران و آلودگی ناشی از آن در تهران و شهر ری انتقاد کرد.

جعفر شربیانی با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت کارخانه سیمان تهران عنوان می‌کند: کارخانه سیمان تهران کاری نمانده که علیه مردم شهرری انجام نداده باشد. در حقیقت این کارخانه با استفاده از سوخت مازوت، مردم را عاصی کرده و آسیب‌های بسیاری به اکوسیستم منطقه ری و محیط زیست وارد کرده و این اجهاف بزرگی است که در حق مردم ری شده است.

کیفیت بنزین مشکلی ندارد!

اما سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعتقاد دیگری دارد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کیفیت بنزین در چه سطحی است و آیا می‌توان آن را عامل الودگی دانست، پاسخ منفی به خبرنگاران می‌دهد و می‌گوید، کیفیت همه محموله‌ها از نظر استاندارد مطلوب است.

به گزارش خبرگزاری موج، این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، نه تنها مالکان خودروهای مجهز به سیستم پرخوران (توربو)، بلکه مالکان خودروهای با موتور تنفس طبیعی نیز پس از نایاب شدن بنزین سوپر در جایگاه‌های سراسر کشور، نسبت به اختلال عملکرد خودرویشان با تزریق بنزین‌های توزیع شده گلایه داشته‌اند. برخی جایگاه‌داران نیز از افزایش سهم عرضه بنزین یورو 2 در ماه‌های اخیر می‌گفتند که برای خودروهای با استاندارد یورو 5 و خودروهای مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم، دردسرهایی را ایجاد می‌کند.

 

مازوت نمی سوزانیم!

از سوی دیگر، جواد اوجی وزیر نفت هم بیان می‌کند، خوشبختانه در هیچکدام از نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران، مصرف نفت کوره و مازوت در امسال و همچنین سال گذشته نداشتیم. در حوزه بنزین اعم از آنچه معمولی تولید می‌شود و بنزین یورو، تقریبا همه استانداردهای زیست محیطی رعایت می‌شود و تنها یک انحراف روی اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو است.

 

انتقاد پلیس از نبود سوخت استاندارد

مسئولان راهنمایی و رانندگی هم در تازه‌ترین اظهاراتشان بیان می‌کند که درست نیست ما به بهانه تحریم استانداردها به ویژه استانداردهای محیط زیستی را تغییر بدهیم.

در هفته‌های گذشته، سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور از استاندارد برخی خودروهای وارداتی انتقاد کرده و گفته بود: شنیده‌ایم بناست به دلیل عدم توانایی در تولید سوخت یورو۶ از ورود خودروهای دارای استاندارد یورو۶ به کشور نیز جلوگیری شود. ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلاینده بالا به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نخواهد بود. چرا باید مجوز ورود و تردد به خودروهایی را در جاده‌ها و شهرهای کشور بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاه ساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند؟

 

بیشتر بخوانید:

محرومیت کشور از خودروهای روز دنیا به دلیل سیاست های غلط/ واردات خودرو در هزار توی انحصار

سوخت مازوت چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

گفتنی است، این در حالی است که عدم تأمین سوخت با کیفیت و متناسب با استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز برای مالکان خودروهای مونتاژی نسبتا به روز به ویژه خودروهای چینی دردسرهایی ایجاد کرده و در چنین شرایطی سوال اینجاست، بر اساس الزمات سازمان استاندارد، چرا تاکنون تدبیری برای بهبود کیفیت سوخت متناسب با خودروهای یورو 6 نشده است؟!

 

صنایع متحرک با مصرف سوخت بالا از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند

همچنین، سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع آلودگی هوای کلان‌شهرها اظهار کرد: متحرک اعم از فرسوده با مصرف سوخت بالا، همچنین ترددهای تک‌سرنشین از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند.

وی معتقد است، آلایندگی نیروگاه‌ها و منابع ثابت نسبت به وسایل نقلیه و منابع متحرک کمتر است.

 

سوخت متهم؛ ردیف اول آلودگی هوا

جالب است بدانید، وزارت نفت بر اساس قوانین مندرج در قانون هوای پاک، مکلف به تولید سوخت یورو ۶ از سال ۱۴۰۰ بوده ولی به علت کسری بودجه، زمان تولید را به ماه‌های بعد موکول کرده و درخواست به تعویق افتادن تولید این نوع سوخت را به دولت اعلام کرده است. از سوی دیگر وزارت نفت به صراحت بیان می‌کند، تنها یک انحراف روی اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو وجود دارد و بی کیفیتی سوخت را تلویحا تائید می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

آسیب جدی آلودگی هوا از سر تا نوک انگشتان پا!/ در روزهای آلوده چه بخوریم؟

گرچه مسئولان ذیربط وزارت نفت معتقدند، سوخت مشکلی برای کیفیت هوای پایتخت ایجاد نکرده، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نسبت به وضعیت کیفیت سوخت خودرو انتقادهایی مطرح کردند و یکی از عوامل پیک گوگرد در تهران را کیفیت نازل همین سوخت‌ها دانستند.

از سوی دیگر پلیس هم نسبت به عدم تولید سوخت یورو 6 انتقاد دارد و می‌گوید خودروهای وارداتی با کیفیت باید وارد شود و به بهانه نبود سوخت یورو 6 چندین سال مشکلات زیست محیطی را دامن نزنیم. از همه این‌ها گذشته عدم اجرای قانون هوای پاک سبب شده تا متولیان امر هر ساله به دنیال مقصر برای ایجاد اتاق دود تهران باشند.

با این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید نسبت به ترک فعل‌های صورت گرفته متناسب با قانون هوای پاک، چه اقدام موثر و عملی صورت خواهد گرفت؟ اقدامی که با هر کیفیتی در دستور کار باشد، نتیجه‌اش مقابل دیدگان میلیون‌ها ایرانی ساکن کلانشهرها خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه