English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آسیب جدی آلودگی هوا از سر تا نوک انگشتان پا!/ در روزهای آلوده چه بخوریم؟

مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهد در واقع شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند.

آسیب جدی آلودگی هوا از سر تا نوک انگشتان پا!/ در روزهای آلوده چه بخوریم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ذرات معلق سمی ناشی از آلودگی هوا اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامت ما دارد، در واقع آلودگی هوا بر تمام اندام های بدن از سر تا انگشت‌های پا آسیب وارد می کند.

آلودگی هوا فرد را در معرض انواع بیماری‌ها، از بیماری‌های قلبی و ریوی گرفته تا دیابت، زوال عقل، مشکلات کبدی و شکنندگی استخوان ها قرار می‌دهد. همچنین آلودگی هوا بر قدرت باروری، جنین و کودکان تاثیر منفی می گذارد.

تاثیر آلودگی هوا بر بخش های مختلف بدن

 

ریه و قلب: تاثیر هوای آلوده بر ریه و قلب با استنشاق مواد سمی آغاز می‌شود. مشکلات تنفسی از آسم تا سرطان ریه از جمله آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر ریه‌ است. شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد هوای آلوده نه تنها به ریه‌ها آسیب می‌زند بلکه سلامت قلب را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

مغز و ذهن: سکته مغزی، زوال عقل و کاهش سطح هوش از جمله مشکلات مغزی هستند که با آلودگی هوا مرتبط است. شواهدی وجود دارد که خواب ناکافی پیامد تنفس هوای آلوده است. به گفته محققان سلول‌های ایمنی ذرات آلاینده را باکتری تلقی می‌کنند و از طریق تولید آنزیم و اسید آن‌ها را از بین می‌برند. این پروتئین‌های التهابی در سراسر قسمت‌های بدن منتشر شده و سلامت مغز، کلیه‌ها و پانکراس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اندام‌های داخلی: آلودگی هوا با سرطان‌های متعددی از جمله سرطان مثانه و روده مرتبط است. همچنین افزایش موارد ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را به همراه دارد.

سلامت پوست و استخوان‌ها: تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارد چرا که موجب فرسودگی پوست و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

قدرت باروری، نوزادان و کودکان: از دیگر تاثیرات آلودگی هوا کاهش قدرت باروری، افزایش موارد سقط جنین و مرده‌زایی است. همچنین آلودگی هوا موجب تولد نوزادانی با وزن پایین می‌شود که پیامدهای طولانی مدتی به همراه دارد. کودکان در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند چرا که روند رشد بدن آنان به طور کامل طی نشده‌است.

همچنین طبق اعلام محققان، مواد سمی موجود در هوای آلوده به عصب بویایی در مغز حیوانات نیز نفوذ پیدا می‌کند که به تلف شدن حیوان منجر می شود.

 

بیشتر بخوانید:

آیا قانون هوای پاک در اجرا ناتوان است؟/ قوه قضاییه در جایگاه مدعی العموم ورود کند

 

راهکارهای طبیعی برای جلوگیری از عوارض آلودگی هوا

 

شیر و مواد لبنی

مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهد در واقع شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

ماهی، گردو و سبزی خرفه بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی امگا ۳ خوبی دارند که می تواند در حفظ سلامت ریه ها موثر باشند. همچنین از مصرف سبزیجات خانواده کلم غافل نشوید؛ کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده ای دارند که می تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند.

ویتامین های E و D و C

مهمترین آنتی اکسیدانها ویتامین‌های C، E بتاکاروتن، سیلنیوم و روی هستند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به‌ طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.

مکمل ویتامین دی نیز مصرف کنید. ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد.

در تهیه غذاهای خود حتما از زردچوبه استفاده کنید. این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می شود.

سس یا رب گوجه فرنگی خانگی

لیکوپن موجود در بعضی از غذاها مانند گوجه فرنگی نقش حفاظتی موثری برای ریه و تنفس و کاهش آسم دارند.

آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه

آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند؛ در مقابل خوراکی‌های پرچرب، پرپروتئین و غذاهای فرآوری ‌شده آماده می‌توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا ببرند.

میوه ها

در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.

سیر و پیاز

سیر و پیاز دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال‌های آزادی که از هوای محیط وارد بدن می‌شوند دارند. اشعه ماورای بنفش، دود ناشی از سیگار و کلا آلاینده‌های هوا از طریق ریه وارد بدن شده و رادیکال‌های آزادی که در اثر ورود آنها به سیستم حیاتی ما ایجاد می شود، کلا سیستم ایمنی و سلامت ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند این خطر را کاهش دهند. سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز التهاب در سینوس‌ها و آلرژی‌های مرتبط جلوگیری می‌کند.

مایعات بنوشید

خوردن مایعات به ویژه آب نه تنها باعث پاکیزگی مجاری گلو و دهان شده بلکه به دفع سموم از کلیه‌ها هم کمک می‌کند. استفاده از چای به دلیل تئوفیلین موجود در آن می‌تواند مجاری ریوی را بازکرده و ترشحات ریوی جمع شده را به بیرون ریه انتقال دهد.

شکلات تلخ

استفاده از شکلات تلخ در روزهای آلوده به منظور جلوگیری از آسیب های آلودگی هوا تاثیرگذار است.

با توجه به افزایش روزهای آلوده در کشور مراقب از سلامتی بدن یکی از ارکان مهم این روزها است و باید به منظور حفظ سلامت بدن از طریق راهکارهای طبیعی در پی کاهش صدمات آلودگی هوا بر جسم خود باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه