English

از خواص اعجاب انگیز خرمالو تا مضرات خرمالو؛

خاصیت خرمالو و مضرات خرمالو چیست؟/رابطه خرمالو و دیابت!

خرمالو میوه ای جادویی است که به دلیل فواید و خواص فوق العاده ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است ولی مصرف بیش از اندازه آن نیز میتواند مخاطراتی به همراه داشته باشد.

خاصیت خرمالو و مضرات خرمالو چیست؟/رابطه خرمالو و دیابت!

به گزارش خبرگزاری موج، میوه ها نقش به سزا و تاثیر گذاری بر سلامت جسم و روح انسان ها دارند که هر کدام از آنها به دلیل خواص فراوان که دارند پراهمیت هستند. خرمالو میوه‌ای است مختص فصل پاییز که شاید در بین همه مردم طرفدار پر و پا قرص نداشته باشد اما دارای خواص شگفت انگیز زیادی است.

خرمالو جزو میوه های خوشمزه و عجیب و غریب است که در عین خوشمزه بودن دارای خواص درمانی هم هست. با ما همراه باشید تا در مورد این میوه پاییزی بیشتر آشنا شوید.

خرمالو5

*آشنایی اجمالی با میوه‌ خرمالو

یکی از میوه‌‌های خوشمزه پاییزی خرمالو است. نام فارسی این میوه به خاطر طعم آن که تلفیقی از مزه خرما و آلو است، خرمالو گذاشته شده و جالب آن که نام انگلیسی این میوه از همین نام فارسی گرفته شده است.

خرمالو درختی از گیاهان گلدار دولپه‌ای است که تقریباً دارای ۵۰۰–۴۵۰ گونه برگریز و درختان همیشه سبز است. اکثر این‌گونه‌ها متعلق به مناطق گرمسیر هستند و فقط تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل قابلیت رشد دارند.

*خرمالو دارای انواع خاصی با رنگ های متفاوت است

  1. خرمالوی ژاپنی است که خوش طعم بوده و دارای برگهایی پهن و سفت است.
  2. خرمالوی آمریکایی 
  3. خرمالوی سیاه که نوع نارس آن پوستی سبز و گوشتی سفید دارد و در زمان رسیدن به رنگ سیاه در می‌آید.
  4. مابولو یا سیب مخملی نیز وجود دارد که متعلق به فیلیپین است و رنگ قرمز روشن دارد.
  5. خرماندو که متعلق به جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا است.

*انواع خرمالو:

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

خرمالو9

*مواد مغذی خرمالو

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. آنها همچنین دارای ترکیبات ارگانیک هستند که حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B قرار دارند.

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
  • آب ۷۵.۵ گرم
  • فیبر ۵.۹ گرم
  • قند ۲۳ گرم
  • ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
  • منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
  • آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

لیست طولانی از مزایا و خواص درمانی که این میوه جالب می تواند برای مردم فراهم آورد، عمدتا به دلیل حضور ویتامین و مواد معدنی فوق و نیز برخی ترکیبات آلی است. در این مطلب به خواص خرمالو پرداخته شده است:

*پیشگیری از ابتلا به سرطان با خرمالو

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.

*کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

*حفظ سلامت ریه‌ها، قلب و طحال با مصرف خرمالو

خرمالو می‌تواند به شما در حفظ سلامت  ریه‌ها، قلب و طحال کمک کند.

*تاثیر خرمالو روی سلامت قلب

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.

*تقویت قوه‌ی بینایی با مصرف خرمالو

خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد. و، این یک واقعیت ثابت شده است که ویتامین A قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.

*تاثیر خرمالو برای از بین بردن خستگی و استرس

آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.

خرمالو8

*برای کنترل فشار خون بالا خرمالو بخورید

وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود. خرمالو میزان بسیار کمی سدیم دارد. از این رو، می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم سدیمِ متعادل برای کسانی که فشار خون بالا دارند، استفاده کرد.

*درمان آسم و سرفه‌ی حاوی خلط با خرمالو

دو تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار بدهید تا بپزد. پس از آن‌که خرمالو پخت، آن را تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.

*جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا با مصرف خرمالو

خرمالو به دلیل محتوای ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

*خرمالو مفید برای درمان زخم معده

خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید می باشد، همچنین خرمالو به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.

*تاثیر خرمالو بر کاهش وزن

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

*سالم ماندن سیستم گوارش با خرمالو

چنان‌چه می‌دانید فیبر برای حرکات روده ضروری است. استفاده‌ی منظم از این میوه‌ی غنی از فیبر می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط اجابت مزاج کمک کند، و در نتیجه راه را برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش هموار کند. تانن موجود در خرمالو حرکات روده را تنظیم می‌کند، و در نتیجه اسهال را برطرف می‌کند. همین به نوبه‌ی خود، به سالم ماندن سیستم گوارش کمک می‌کند.

*درمان طبیعی سکسکه با خرمالو

خرمالو به طور گسترده‌ای توسط پزشکان چینی برای درمان سکسکه استفاده می‌شود.

*خرمالو موثر در درمان سنگ کلیه

خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند که می تواند به پاک سازی مثانه و کلیه کمک کرده و برای درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه مفید باشد.

*برای داشتن کبد سالم خرمالو مصرف کنید

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن را در بدن‌مان از بین می‌برند. این میوه همچنین اثر مواد سمی را کاهش می‌دهد و مانع آسیب سلولی می‌شود. این امر در نهایت به یک بدن سم‌زدایی‌شده و کبد سالم‌تر منتهی می‌شود. همچنین برای درمان کبد چرب مفید است.

خرمالو7

*درمان اسهال با خرمالو

خرمالو تازه و خرمالو خشک از مواد طبیعی هستند که برای درمان درد شکم و اسهال مفید می باشند.

2 تکه خرمالو خشک را در آب بجوشانید و سپس با آب لیمو ترش تازه و بلغور مخلوط کنید و 3 بار در روز از آن بخورید تا اسهال را درمان کند.

*برای درمان یبوست خرمالو مصرف کنید

مقادیر بالای فیبر موجود در خرمالو آن را به میوه ای مفید برای درمان یبوست و مشکلات روده تبدیل کرده است، خرمالوی رسیده به عنوان یک ملین و مسهل طبیعی شناخته می شود.

*خرمالو موثر برای درمان کم خونی

مس یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو است که می تواند باعث افزایش گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی شود.

*خرمالو مفید برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص خرمالو در دوران بارداری، تاثیر قابل توجه مصرف آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن زن باردار است. ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو  در بهبود بینایی و تقویت ماهیچه های قلب موثر است. ویتامین C نیز در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

محتویات این میوه می‌تواند انرژی مورد نیاز زنان باردار را تامین کند و همچنین سبب افزایش میزان خون در زنان باردار که از کم‌خونی رنج می‌برند، شود. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه مقاومت بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز بیماری و حملات ویروسی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

  • تاثیر خرمالو بر رشد جنین در دوران بارداری

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی مهم کلسیم و فسفر است و مصرف آن در افزایش رشد استخوان های جنین بسیار موثر است.

*تقویت و رشد سریع مو با خرمالو

خرمالو حاوی ویتامین های A، B و C است که برای تقویت و رشد سریع مو مفید می باشند، همچنین خرمالو برای داشتن موهای سالم و پرپشت مفید می باشد.

 

*درمان شوره سر با خرمالو

خرمالو به خاطر داشتن ویتامین A و E باعث نرمی و لطافت پوست سرتان می‌شود و جلوی شوره سر را میگیرد.

ماسک خرمالو

*تاثیر خرمالو برای داشتن پوستی زیبا

  • درمان لکه های پوستی

ویتامین C موجود در خرمالو به عنوان ضد عفونی کننده و ضد التهاب برای پوست صورت عمل می کند و به درمان لکه های پوستی کمک می کند.

  • درمان جوش صورت و آکنه

آب خرمالو می تواند به عنوان تمیز کننده صورت برای از بین بردن چربی و آلودگی های پوست و درمان جوش صورت و آکنه استفاده شود.

طراوت و شادابی پوست

استفاده از خرمالوی تازه یا آب آن می تواند باعث طراوت و شادابی پوست صورت شود و رنگ پوست را روشن تر کند.

  • جلوگیری از پیری زودرس پوست

خرمالو ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین E و همچنین آنتی‌اکسیدان دارد. اعتقاد بر این است که این مواد مغذی به ما کمک می‌کنند تا یک پوست صاف و روشن داشته باشیم و از بروز چروک‌های ریز و درشت جلوگیری کنیم.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو، هنگامی که در معرض اشعه‌ی UV و آلودگی قرار دارید، به عنوان عاملی علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند. بنابراین در مورد مزایای خرمالو شیرین تردیدی وجود ندارد. یک بار در روز خوردن خرمالو مناسب‌ترین راه برای به دست آوردن مزایای آن است.

  • خاصیت آبرسانی قوی برای پوست

خرمالو خاصیت آبرسانی قوی برای پوست مخصوصا پوست صورت را دارد و استفاده از خرمالو یا آب خرمالو باعث طراوت و شادابی پوست صورت می‌شود و به روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. برای استفاده از این خواص خرمالو می توانید خرمالو را به صورت پوره درآورید و آن را روی صورتتان بمالید و پس از نیم ساعت صورت تان را با آب سرد بشویید.

  • درمان چین و چروک پوست صورت

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه A و E است و از این رو استفاده از یک ماسک خرمالو که با چند قطره آبلیمو و یک زرده تخم مرغ درست شده باشد می‌ تواند چین و چروک صورت تان را کاهش دهد و به زیبایی پوستتان کمک کند.

ماسک خرمالو2

*روش ساخت چند ماسک خرمالو

  • ماسک خرمالو برای پوست

پوره خرمالو را روی صورت بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

  • ماسک خرمالو برای پوست چرب

آب گوجه فرنگی و پوره خرمالو را ترکیب کنید و آن را به صورت خود بمالید، این کار ا سه بار در هفته انجام دهید تا جوش صورت درمان شود.

  • ماسک ضد چروک خرمالو

برای درمان چروک پوست گوشت خرمالو را از پوست آن جدا کرده و له کنید آن را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

ماسک پاییزی خرمالو

  • ماسک خرمالو برای جوش صورت

پوره خرمالو را با آب خیار مخلوط کنید و آن را در هر روز بر روی پوست صورت بمالید تا چربی پوست را کنترل کرده و به درمان جوش کمک کند.

 

*عوارض و مضرات مصرف خرمالو

خرمالو را ناشتا نخورید چون می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود

پوست خرمالو حاوی تانن می باشد که می تواند باعث یبوست شود

خرمالو حاوی قند فراونی می باشد که می تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود

خرمالو دارای قند و پکتین بالایی است که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پس بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشویید

افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون در افراد شود

خرمالو کال در بعضی از افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود

خرمالو گس ممکن است باعث یبوست در بعضی افراد شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    واقعا مطالب علمی مینویسید. من موج رو از قدیم الایام میخوندم یکی دو ساله بهتر شده نباید از حق گذشت

  • فرزانه

    عالی ممنون

  • ناشناس

    واقعا ممنون از این همه اطلاعاتی که به رایگان در اختیارم گذاشتید. سپاس

  • دادا

    منکه هر وقت میخورم گلو درد میگیرم

  • ناشناس

    مممنون بابت مطالب مفید

  • ناشناس

    خرمالو هم قندخون رو پایین میاره هم هم زمان قند خون رو بالا میبره😂

  • مارال

    یه جا گفتید برای دیابیتها خوبه ،جای دیگه نوشتید قند خون رو بالا میبره،چرا؟

  • .....

    خیلی جالب بود من عاشق خرمالو هستم ولی نمی دونستم این همه خاصیت داره
    تشکر از نویسنده😜

  • داریوش

    سلام مطالب علمی پزشکی درمانی بسیار خوبی را
    در اختیار ما قرار میدهید.تشکر

  • علی

    عالی ممنون

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه