English

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار در اختیار استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در بهار امسال، استان مرکزی در شاخص محیط کسب و کار رتبه نخست را کسب کرده است.

رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار در اختیار استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، جمشید امیدی چهارم مهرماه ۱۴۰۲ در مانور سراسری روز ایمنی با حضور بازرسان کار با تاکید بر اهمیت مسئله بازرسی به جهت حفظ جان افراد و پیشگیری از وقوع حوادث، اظهار کرد: برای ایجاد ایمنی قطعا نیازمند هزینه هستیم و شاید تذکر نکات ایمنی و سختگیری بازرسان برای سازندگان خوشایند نباشد، اما قطعا این هزینه برای حفظ جان افراد ضروری است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی صنعتی است و ۴۴.۸ درصد شاغلین این استان در بخش صنعت فعالند، افزود: طبق ارزیابی مرکز پژوهش اتاق بازرگانی در بهار امسال، استان مرکزی در شاخص محیط کسب و کار رتبه نخست را کسب کرده است در حالی که در سال گذشته رتبه دوم را در اختیار داشت.

جمشیدی افزود: در سال ۱۳۹۶ با ۴۲۵ هزار نفر بیشترین شاغل را در استان داشتیم. تا سال ۱۳۹۹ روند نزولی تعداد شاغلین را شاهد بودیم، اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون شاهد افزایش تعداد شاغلین هستیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از ۷.۸ درصد سال ۱۴۰۰ به ۷.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی طی دو سال اخیر با ۳۶.۶ درصد ثابت باقی مانده است، گفت: در سال گذشته ۲۷ هزار ۱۸۲ نفر انواع خدمات مختلف از جمله تسهیلات را دریافت کرده اند، همچنین تعداد بیمه شدگان اجباری در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ درصد ۸۸۲۰ نفر افزایش یافته است و در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شاخص ۴.۸ درصد بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۱۱ نفر افزایش یافت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱، افزود: تیرماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۴ کارگاه دارای حقوق معوق بود که این تعداد در تیرماه امسال به ۶ کارگاه کاهش یافت و ۴۸۰ کارگر به ۱۹۰ کارگر دارای حقوق معوق تقلیل داشته است.

وی با بیان اینکه از نظر استاندارد تعداد نیروی بازرسی ۶۲ درصد با کمبود مواجه هستیم، گفت: ۲۳ هزار و ۷۲۱ کارگاه در سال گذشته فعال بوده است و وضعیت شاخص های مدنظر تنها توسط ۲۲ بازرس در استان دنبال می شود و عملا بازرسان هر کدام باید ۵۰۰ کارگاه را مورد ارزیابی قرار دهند و با این شرایط اولویت را بر کارگاه های پرخطر قرار داده ایم.

امیدی بیان کرد: بازرسان شاخص هایی چون اشتغال اتباع غیرمجاز، نقشه های ساختمانی، حوادث ناشی از کار، مباحث ایمنی و ... بررسی می کنند. طی ۶ ماهه نخست امسال ۲۷۶ حادثه ناشی از کار در کارگاه ها مورد بررسی قرار گرفت و البته عمدتا حوادث مربوط به حوادث کارگاه های ساختمانی است و بازرسان با شناسایی کانون های خطر و اعلام موارد خطر، کمک شایانی به کاهش حوادث ناشی از کار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه