English

دانش آموزان برگزیده جشنواره‌ها، بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

بنا بر اعلام وزیر آموزش و پرورش، برگزیدگان جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی بدون کنکور و با دریافت امتیاز لازم از مرحله مصاحبه جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

دانش آموزان برگزیده جشنواره‌ها، بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رضامراد صحرایی امروز در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم که در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: یکی از دغدغه‌ها ما جذب دانش‌آموزان مستعد جشنواره‌هایی همچون مسابقات قرآن کریم به دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور است.

وی عنوان کرد: برگزیدگان جشنواره‌های مختلفی همچون قرآن، پژوهشی، ورزشی و مطبوعات رتبه ویژه‌ای خواهند یافت و البته باید در مرحله مصاحبه نیز امتیاز لازم را کسب کنند.

صحرایی با بیان اینکه این مصوبه یکشنبه هفته پیش رو نهایی خواهد شد گفت: هرچند نتایج کنکور اعلام شده امام امید دارم برای ورودی بهمن ای امکان فراهم شود که برگزیدگان جشنواره‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان شوند و برای دانش‌آموزان سال دوم نیز ذخیره می‌شود که سال بعد استفاده کنند و تا دو سال این ذخیره وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قرآن مبنا و محور تمام نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ما قرار داده شده و این سند گامی در راستای ترویج تعلیم و تربیت اسلامی است.

وی با بیان اینکه قلب این سند قرآن و اهل بیت(ع) است عنوان کرد: این سند چند گزاره و آموزه مهم دارد که یکی از آن‌ها قرآن کریم و نقش معنوی، اسوه‌ای و تربیتی پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) است.

صحرایی با اشاره به مهدویت، میراث نظری و عملی امام(ره) و تعلیم و تربیت 6 ساحتی به عنوان گزاره‌های بعدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: چنانچه تعلیم و تربیت بر مبنای اسلام پایه‌گذاری می‌شد بسیاری از مشکلات وجود نداشت.

وی افزود: سبب تأسف است که در کنار این سند با این آموزه‌ها و گزاره‌های بلند، سندی را از خارج از ایران به کشور وارد کرده و به دانش‌آموزان انتقال داده‌ایم و امروز آثار مخرب آن در دانشگاه‌ها پدیدار شده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بخشی از آنچه امروز در خیابان دیده می‌شود و سال گذشته نیز دیده شد ناشی از این است که در کنار سندی که قلب آن قرآن است، سندی از سرزمین کفر وارد کشور کردیم و این در حالی است که سند تحول بنیادین تنها سند تعلیم و تربیت در کشور ما است و ما متعهد به اجرای آن هستیم.

صحرایی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به 6 ساحت تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی با توانمندی‌هایی در این ساحت‌ها اشاره شده است گفت: ساحت نخست تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که امروز و آنچه که در این مسابقات می‌بینیم یکی از جلوه‌های تربیت دانش‌آموزان در این ساحت است.

وی افزود: اینکه علاوه بر قرآن کریم، نهج‌الابلاغه و صحیفه سجادیه و مهدویت را بین دانش‌آموزان ترویج می‌کنیم حلوه‌ای از تعلیم و تربیت بر مبنای بند اول سند تربیت 6 ساحتی است.

صحرایی با اشاره به اینکه دومین ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است و جلوه اصلی این ساحت در تشکل‌های دانش‌آموزی شکل می‌گیرد عنوان کرد: امروز جامعه دانش‌آموزان کشور چنان ظرفیتی دارد که هیچ غیرممکنی برای شکوفایی ایران در مقابل او وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان و مجلس شورای دانش‌آموزی ذخیره‌های انقلاب هستند گفت: این مجموعه‌های به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که در سال‌های آینده خواهیم دید این دانش‌آموزان چه تحولاتی را در دانشگاه‌ها رقم خواهند زد.

صحرایی با بیان اینکه ساحت سوم تعلیم ‌و تربیت زیستی و بدنی است افزود: از افتخارات دولت این است که بعد  از 13 سال بسیاری از مسابقات ورزشی برگرداندیم و مسبابقات ورزشی پدرانه و پسرانه ‌و مادرانه و دخترانه در سراسر کشور برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه بعد سوم تربیت زیباشناختی و هنری است که جلوه آن در مسابقات هنری دانش‌آموزان نمایان شده است گفت: بعد دیگر در این تربیت اقتصادی است و به زودی یک جشنواره المپیاد گونه تحت عنوان سواد اقتصادی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود؛ اقتصاد جز از مسیر مدرسه درست شدنی نیست و ما تغییر را باید از مدرسه شروع کنیم.

صحرایی با بیان اینکه بعد دیگر تعلیم و تربیت فناورانه و علمی است که جلوه ای از آن را در کلاس‌های اخیر کدزنی دانش آموزان دیدیم افزود: وقتی دو سال پیش برنامه‌نویسی در مدارس آغاز شد پیش‌بینی نمی‌کردیم جمعیت دانش‌آموزان علاقه‌مند به برنامه‌نویسی به میلیون‌ها نفر برسد و جلوه‌ای از آینده نگری در تربیت دانش‌آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز نزدیک به 640 پژوهش سرا در آموزش و پرش وجود دارد که با مدارس در حال ایجاد پیوند جدید هستند.

وی با در تمام این موارد قرآن کریم مبدأ تحول است و همه چیز را باید در آن جستجو کنیم گفت: حضور دانش‌آموزان ابتدای  در مسابقات قرآنی نویدبخش این است که در دوره دبیرستان بچه‌های قرآنی‌تری را مشاهده کنیم.

صحرایی ویژگی دیگر این مسابقات را کارهای گروهی به عنوان گمشده نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: این ویژگی مقدمه مهمی برای تحولات آینده است.

وی با تأکید بر گفتمان سازی و ترویج گفتمان مهدوی به عنوان یکی از ویژگی‌های این مسابقات گفت: استفاده از کتاب درسی و پیوند آن‌ها به مسابقات برای اعتلای محتوای درسی نتیجه این رویکرد مسابقات است.

 

شرکت 300 هزار معلم در دوره‌های آموزش ضمن خدمت

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم با حضور 100 هزار دانشجو از سراسر کشور افزود: شرط فراغت از تحصیل دانشجویان فرهنگیان این است که 12 مهارت را در کنار دروس فراگرفته باشند.

صحرایی با بیان اینکه آموزش ضمن خدمت در گذشته تقریباَ رها شده بود گفت:300 هزار معلم در دوره‌های مختلف آموزش ضمن خدمت شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در خانه‌ای که درباره قرآن بحث شود انحراف صفر است عنوان کرد: اگر خانواده به دنبال عاقبت به خیری فرزندان است، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) در این دوران از هر موضوعی مهمتر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: میل به قرآن و گرایش به قرآن در کشورهای مختلف موضوعی ارزشمند است، در برخی کشورها هر چند سواد قرآنی خوبی ندارند اما به همان مقدار عمل می‌کنند.

صحرایی افزود: در آغاز هزاره سوم مجالس قرآنی که از طریق آن‌ها خیلی از افراد مسلمان می‌شوند رونق گرفته و این رشد روز افزون قرآن که به برکت خود قرآن است سبب شده کسانی که توانستند قرآن را تحریف کنند دست به آتش زدن بزنند اما قرآن امروز از هر روزی زنده‌تر از هر زمانی است و نور خدا خاموش نمی‌شود زیرا حرف جدید، عمیق و به درد بخور برای جامعه دارد.

وی گفت: امروز کشورهایی که از آموزه‌های دینی فاصله گرفتند در حال برگشت هستند و باید به کسانی که در جامعه می‌خواهند راه غلط دیگران را تجربه کنند هشدار بدهیم که از این کشورها درس عبرت بگیرند.

صحرایی بیان کرد: امروز به برکت قران کریم بعد از 40 سال اتفاقی در دنیا رخ داد که تمام معادلات صهیونیست‌ها را به هم زده است و کشوری که تمام دنیا آن را تحریم کرده بودند به برکت قرآن کریم سرافراز است.

وی با اشاره به عضویت دائم ایران در گروه بریکس نه با دیپلماسی ذلت بلکه با گفتمان عزت افزود: گروه بریکس گروهی است که آمریکا به شدت از قدرت گرفتن آن هراس دارد و این گروه امروز بر حذف دلار تمرکز دارد که این به معنای خاموش شدن استکبار بدون جنگ و خونریزی است.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان حذف دلار از ایران شروع شد و نخستین واکنش طبیعی کشور مظلوم ایران در مقابله با تحریم‌ها بود بیان کرد: امروز در گروه بریکس از حذف دلار و دلارزدایی نام می‌برند و این عظمت قرآن است.

وی با اشاره به اینکه عظمت قرآن را کسی که با آن مانوس باشد خارج از معادلات درک می‌کند گفت: قرآن در معادلات عادی نیست و اثرات آن نیز قابل پیش بینی نخواهد بود و قرآن اگر در دل کسی بنشیند او تبدیل به عنصری در جامعه خواهد شد که الهام بخش و اثرگذار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آن چیزی که در تمام تلاطم‌ها ما را پیش برده برداشت عمومی ما  از مهدویت است افزود: جبهه کفر با قرآن مشکلی نداشت اما زمانی که مهدویت در کنار قرآن کریم قرار گرفت برای دشمن خطرناک شد و قرآن با صاحبش برای جبهه کفر خطرناک است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه