English

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

مشاهده هفتمین پلنگ در منطقه حفاظت شده خواف

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: ثبت اخیر از این گربه‌سان بزرگ و گونه «چتر» زمانی انجام شد، که این پلنگ در حال تغذیه از لاشه یک راس آهو بوده است.

مشاهده هفتمین پلنگ در منطقه حفاظت شده خواف

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی اله پور؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خبری ابراز داشت: هفتمین مشاهده و مستندسازی حضور پلنگ طی سال جاری در خواف، توسط ۲ نفر از محیط بان‌های یگان حفاظت محیط‌ زیست این شهرستان ثبت شد.

اله پور در ادامه این خبر متذکر شد: این در حالی است که چندی قبل، خبر ثبت حضور همزمان چهار قلاده پلنگ در شهرستان خواف توجه بسیاری از کارشناسان حوزه تنوع‌زیستی را به خود جلب کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: ثبت اخیر از این گربه‌سان بزرگ و گونه «چتر» زمانی انجام شد، که این پلنگ در حال تغذیه از لاشه یک راس آهو بوده است.

وی با اشاره به اهمیت گونه «چتر» اضافه کرد: حفاظت از این گونه، به ‌طور غیرمستقیم سبب حفاظت بسیاری از گونه‌های دیگر موجود در زیستگاه می‌شود و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد.

اله‌پور همچنین اظهار کرد: سرشماری انجام شده از گونه‌های وحشی علفخوار در شهرستان خواف خراسان رضوی، نشان از غنای طعمه مطلوب برای حضور گونه چتر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی متذکر شد: برنامه‌های آموزشی مختلفی در یکسال اخیر با موضوع مدیریت تعارض گربه‌سانان و پلنگ در شهرستان خواف انجام شده و این برنامه ها در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

اله‌پور در خاتمه افزود: پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه