English

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

معرفت‌شناسی امام باقر(ع) در انقلاب فرهنگی ایشان نهفته است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: دامنه این انقلاب فرهنگی و علمی نیز از زمانه خود امام فراتر رفت و امامان پس از حضرت توانستند پایه‌های این نهضت علمی و فرهنگی را نهادینه و تثبیت کنند.

معرفت‌شناسی امام باقر(ع) در انقلاب فرهنگی ایشان نهفته است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی؛ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در سخنانی عنوان داشت: معرفت‌شناسی امام باقر(ع) به این است که ما بدانیم وجود نازنین حضرتش توانست زمینه را برای ایجاد یک انقلاب فرهنگی در جامعه اسلامی به وجود بیاورد.

آیت‌ الله علم‌ الهدی این سخنان را به مناسبت فرارسیدن ظهر شهادت امام باقر(ع) با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ابراز داشت و افزود: دامنه این انقلاب فرهنگی و علمی نیز از زمانه خود امام فراتر رفت و امامان پس از حضرت توانستند پایه‌های این نهضت علمی و فرهنگی را نهادینه و تثبیت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: با این حال، یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود آن است که چرا امام باقر(ع) در زمانه خود انقلاب سیاسی برپا نکرد تا مسیر رهبری امت را در مسیر ولایت و امامت هضم کند و این‌همه مظالم بنی‌امیه و بنی‌عباس بر سرنوشت امت حاکم نشود.

وی همچنین گفت: زیرا طبق مستند تاریخ، در زمان امام باقر(ع) ، حکومت بنی‌امیه لحظه به لحظه در حال ضعف و سقوط بود و بنی مروان نیز با آنان درگیر شده بودند که از این نظر، فرصتی کم‌نظیر برای نابودی امویان و اقامه دولت صدیق علوی بود.

آیت الله علم الهدی

آیت‌ الله علم‌ الهدی متذکر شد: پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص)، انحرافی برای جریان سیاسی جامعه اسلامی ایجاد شد که هیچ انقلابی سیاسی ختم به نتیجه مطلوب نمی‌شد؛ نمونه آن هم حکومت امیرالمؤمنین(ع) که بسیار قدرتمندتر از جریان سیاسی احتمالی امام باقر(ع) فعالیت داشت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اما سرانجام دوران حاکمیت حجت خدا به شهادت حضرت، جریان ظلم‌های بسیار بر امام مجتبی(ع) و تسلط نهایی معاویه و بنی‌امیه انجامید و علت وقوع این امر، آن بود که در نتیجه انحراف پس از رسول خدا، اسلام به‌عنوان تز قدرت در میان مسلمانان شناخته شده بود و کسی توجه نداشت که شریعت مبین، نه یک تز قدرت بلکه جریان هدایت و راهنمایی بشر است.

وی یادآور شد: در اسلام، زمانی که نبی مکرم اسلام(ص) مبعوث به رسالت شد و تشکیل امت داد، دو مأموریت مهم را بر دوش داشت؛ یکی آن‌که وحی را به مردم برساند، پیام خدا را به مردم ابلاغ کند و احکام دین را در جامعه جاری کند.

آیت‌ الله علم‌ الهدی افزود: و مأموریت دوم رسول خدا(ص) نیز مدیریت بشر بود؛ به این معنا که او را از نظام‌های قبیله‌ای عشیره‌ای یا امپراتوری‌های ظالمانه بزرگ نجات دهد و مدیریت زندگی اجتماعی بشر در جریان عدل آسمانی حق قرار بگیرد.

آیت الله علم الهدی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه