English

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان اصفهان در گفتگو موج خبر داد؛

طرح ملی سر شماری حیات وحش در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان اصفهان گفت:طبق روال هرسال طرح ملی سر شماری حیات وحش در استان اصفهان اجرا شد.

طرح ملی سر شماری حیات وحش در منطقه حفاظت شده  قمصر و برزک

مریم امیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بیان کرد:سرشماری پستانداران شاخص در مناطق چهار گانه استان اصفهان طبق روال هرسال وبر اساس برنامه ای که در کل کشور اجرا می شود در استان اصفهان هم اجرا و در حال حاضر چند منطقه باقی مانده که به زودی انجام می گردد.

وی افزود: منطقه حفاظت شده قمصر و برزک‌ با مساحت تقریبی ۶۰ هزار هکتار که عمدتا در شهرستان کاشان واقع شده  و هشتمین منطقه ای است که ما در استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ در سرشماری قرار گرفت.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: سرشماری حیات وحش شاخص عمدتا شامل سه گونه شاخص" کَل و بُز(گونه‌ای از بز کوهی است نرها که کَل نامیده می‌شوند، شاخ‌های بلند و شمشیرمانندی دارند که هر گره از آن نمایانگر سن و سال آن می باشد گسترهٔ زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود")  و همچنین قوچ ومیش و آهو است که در برخی زیستگاه ها آهو نداریم و به جای آن جـِبیر داریم که جـِبیر یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران است.

امیدی ادامه داد: در گذشته این جانور یکی از انواع آهوی گرمسیری پنداشته می‌شد اما مطالعات ژنتیکی جدید جدایی این دو جانور را مشخص کرده‌است. این حیوان در کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران دیده شده‌است و بیشتر در مناطق بیابانی و گرم زندگی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت:هدف از انتخاب این گونه ها به عنوان گونه های شاخص سرشماری این است که گونه های شاخص علف خواری هستند که درشت جثه و به این گونه ها گونه های پرچم می گویند.

ویبا بیان اینکه گونه‌های پرچم می‌توانند سمبل یا نماد یک شهر، استان یا کشور باشند که از نظر زیبایی شناسایی موردتوجه بودند  توضیح داد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای بالا بردن اهمیت گونه‌های نادر جانوری برای هر استان نمادی را در نظر گرفته است با این هدف که توجه بیشتری به آنها معطوف شود و از انقراض آنها جلوگیری به عمل آید وحفاظت از اینگونه گونه ها،حفاظت سایر گونه ها را هم تحت سایه خود قرار می دهد وقتی حفاظت از این گونه ها صورت بگیرد خود به خود از حفاظت سایر گونه ها مهیا خواهد بود.

مریم امیدی بیان کرد: در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک انواع گونه های گیاهی و جانوری شاخص داریم به زبان دیگر فون و فلور که از جمله ذخایر مهم ژنتیکی ایران‌ هستند که  به پوشش جانوری هر منطقه فون و به  پوشش گیاهی و نباتی نیز فلور آن منطقه می گویند. ایران به سبب اقلیم متنوعی که دارد، از فون و فلور بومی غنی برخوردار است.

این مقام مسئول افزود: همین تنوع باعث شده که ما تنوع گونه های گربه سانان یا گربه‌سانیان زیرراسته‌ای از گوشت‌خوارسانان هستند خانواده‌ها و گونه‌های این زیرراسته الزاماً از گربه‌ها نیستند و فقط شباهت‌هایی از نظر تکاملی، کالبدشناسی و ریخت‌شناسی به گربه‌ها دارند گربه سانان که گونه‌های جانوری بسیار متعددی را در برمی‌گیرندازجمله پلنگ و گربه پالاس که از گونه های ارزشمند گربه سانان هستند ،در این زیستگاه ها مشاهده و ثبت شده اند.

وی در مورد روش سرشماری نیز خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی که از قبلا انجام گرفته گروه های با مشارکت افراد علاقه مند و توانمند در کوهپیمایی و مشاهده حیات وحش همیاران،محیط بانان و کادر اجرایی یگان حفاظتی محیط زیست و معاونت محیط زیست طبیعی اداره کل در واقع افرادی مشخص و گروه بندی می شوند و در قالب گروه های مشخص شده برای  هر منطقه تعداد مسیرهایی برای این افراد مشخص می شود که در این مسیرها گروه ها حرکت می کند و تعداد حیات وحشی که مشاهده می کنند در فرم های مربوطه ثبت می کند و بعد از جمع بندی آمار نهایی مربوطه به سه گونه در منطقه وجود دارد اعلام می شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از فواید سر شماری که طبق روال هرسال انجام می شود غیر از پایش زیستگاه ها،پایش جمعیت های حیات وحش برآورد تقریبی جمعیت گونه ها این هست که مشارکت جوامع محلی،همیاران و افراد علاقه مند به محیط زیست در این برنامه وجود دارد و زمانیکه برنامه مشارکتی باشد خود به خود در حفاظت محیط زیست منطقه نقش خواهند داشت و کمک می شود به حفاظت هرچه بهتره و حمایت از گونه های جانوری آن منطقه  و این دستاوردی است که یکسری از برنامه ها از جمله برنامه سر شماری برای ما بدنبال دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه