English

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س):

اصفهان مجهز به بخش پیوند آلوژن مغز استخوان شد

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اظهار داشت: در سالهای گذشته بخش پیوند اتولوگ مغز استخوان در مرکز تک تخصصی سیدالشهدا(ع) راه اندازی شد که در این پیوند، بیمار، سلول های بنیادی را نه از یک اهداء کننده بلکه از بدن خود دریافت می کند.

اصفهان مجهز به بخش پیوند آلوژن مغز استخوان شد

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، فرزانه اشرفی بیان داشت: بخش پیوند آلوژن مغز استخوان با شش تخت بستری در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) راه‌اندازی شد؛ پیش از این بیماران نیازمند به تهران و شیراز انتقال داده می‌شدند.

وی گفت:در پیوند اتولوگ، سلولهای بنیادی بیمار از مغز استخوان خود بیمار خارج ، فریز و ذخیره می شود. سپس بیمار پس از گذراندن دوره درمان (دوز بالای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی) مجددا سلولهای بنیادی به خون خودش برگردانده می شود.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) اصفهان، پیوند آلوژن مغز استخوان را روندی مشابه پیوند اتولوگ خواند با این تفاوت که بیمار سلول های بنیادی را از یک اهدا کننده دیگر شامل خواهر، برادر و فرد غریبه ای که بافت وی دقیقا با بافت بیمار همخوانی دارد، دریافت میکند.

وی تصریح کرد: از آنجائیکه پیوند آلوژن مغزاستخوان نیازمند تخصص‌های مختلفی است، بنابراین از حدود 4 سال پیش با تصمیم ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت درمان در مرکز فوق تخصصی الزهرا(س) بسترهای لازم برای راه اندازی این بخش فراهم شد که به علت شیوع کرونا راه اندازی آن به تاخیر افتاد و از ماه گذشته بیماران برای درمان پذیرش شدند.

اشرفی انجام پیوند آلوژن مغز استخوان را برای بیماران سرطان خون که زیر 50 سال سن دارند، مناسب خواند و افزود: در 50 درصد موارد پیوندها نتیجه بخش خواهد بود و در 50 درصد موارد نتیجه مطلوب دریافت نمی شود و شاهد بروز عوارض پیوند بر بیمار هستیم.

وی بروز سرطان خون را عمدتا در جوانان و بین سنین 30 تا 40 سال اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت که در سال 95 منتشر شده است، استان اصفهان بین استان ها از نظر سرطان خون بالاترین آمار ابتلا را داشته که در کارگروه سرطان استان روی علت یابی آن در حال تحقیق و تفحص هستیم.

وی آلودگی هوا را در بروز سرطان موثر خواند و افزود: جوانان بیشترین قشر درگیر با سرطان خون هستند.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) از لیست انتظار بیماران برای پیوند آلوژن مغز استخوان خبر داد و افزود: یک بخش 30 تخت خوابی را برای پذیرش بیماران پیوند مغز استخوان به یک اتاق شش تخت در استانداردترین شرایط مبدل ساختیم که هزینه ارزیابی شده برای درمان هر بیمار 170 میلیون تومان دیده شده است؛ بخشی از این اعتبارات را وزارت بهداشت پرداخت میکند و بخش ناچیز آن از سوی بیمار پرداخت می گردد.

وی هزینه عمل پیوند مغز استخوان در کشورهای همسایه را معادل 150 هزار دلار عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که در ایران با هزینه بسیار کم قابل انجام است.

اشرفی با اشاره به یک تیم پیوند مغز استخوان در مرکز الزهرا(س) گفت: پیوند مغز استخوان یک کار مشترک شیمی‌درمانی، سلول‌گیری و تزریق سلول است و تیم پیوند شامل متخصص ایمنی شناسی، آزمایشگاه، متخصص ژنتیک، خون، سرطان بالغین و پرستاران آموزش دیده است.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) همچنین گفت: خوشبختانه در حال حاضر کمبودی از نظر تعداد متخصصان پیوند مغز استخوان در اصفهان نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه