English

نخستین سالانه روز ملی سینما با دیباچه "سینماتوگراف" برگزار شد

نخستین سالانه روز ملی سینما با دیباچه "سینما توگراف"نمایشی از اسناد مرتبط همراه تاریخ سینما و پخش فیلم با دستگاه آپارات برگزار شد.

نخستین سالانه روز ملی سینما با دیباچه "سینماتوگراف" برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در حاشیه اولین سالانه روز ملی سینما در کاشان اظهار کرد: این رخداد هنری در روزهای  ۲۱ و ۲۲ شهریور در نگارخانه سهراب سپهری سرای عامری ها برگزار می شود که برای نخستین بار ۸۰ سند مرتبط با تاریخ سینما و نمایش فیلم در شهرهای اطراف و روستاهای منطقه کاشان در معرض دید عموم قرار گرفت.

امیر مقامی افزود: با همکاری مرکز فیلمخانه ملی ایران وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش هایی از فیلم های سینمایی «گاو» و «موشک کاغذی» نیز برای نمایش علاقمندان در اولین سالانه روز ملی سینما در کاشان به سبک قدیم با دستگاه آپارات ۳۵ میلی متر در این رخداد هنری پخش شد.

وی عنوان کرد: بر اساس اسناد و پژوهش های صورت گرفته مشخص شده از دهه ۲۰ در برخی از نقاط کاشان مانند سرای غفارپور در بازار ‌و‌ کاروانسرای رباطی در مدتی کوتاهی برای مردم به صورت سیار فیلم نمایش می دادند ولی از سال ۴۵ با تاسیس اداره فرهنگ و هنر کاشان نمایش فیلم به صورت سینما سیار و با دستگاه آپارات بصورت مستمر انجام گرفت.

 این مقام مسئول تصریح کرد: بدلیل عدم دسترسی عموم مردم به تلویزیون اداره فرهنگ و هنر کاشان با استفاده از ظرفیت سینما سیار در میادین شهر، مدارس، روستاها و برخی از شهرهای اطراف مانند اراک، قم،  نطنز، اردستان، نایین، خمین و...‌فیلم هایی با موضوعات آموزشی، فرهنگی و‌ خبری نمایش می‌دادند.

مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان  با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرهای  برخوردار در داشتن سالن های سینما در ایران شناخته می شود، افزود: سه سینما «ایران نو», «شهر نقره ای» و «بیتا»  از اواسط دهه ۴۰ در این شهر برای مردم فیلم نمایش میداد که هم اکنون تنها سینما بیتا با تغییر نام و تبدیل به مجتمع سینمایی با سه سالن نمایش میزبان علاقمندان به هنر هفتم است.

مقامی در پایان خاطرنشان کرد: وسایل و ادوات عکاسی و نمایش فیلم در کاشان همراه با عکس ها،  فیلم ها و اسناد مرتبط از دوران قاجار تا دوران معاصر را جمع آوری کرده و در صورت حمایت این آثار در قالب موزه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه