English

حال سینماهای کرمانشاه خوب نیست

کم رونق شدن استقبال از سینما ها به دلایلی اعم از مشکلات اقتصادی، مشغله زیاد مردم، راحت بودن دسترسی به فیلم ها در اینترنت و در آخر پاندمی کرونا که ضربه مهلکی به این صنعت نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وارد ساخت.

حال سینماهای کرمانشاه خوب نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، ۲۱ شهریور روزی که به نام روز ملی سینما نامگذاری شده است و مصادف است با یکصد و بیست و یکمین سالگرد ورود سینما به ایران. 121 سال پیش و در تابستان ۱۲۷۹ تنها پنج سال از اختراع سینما در جهان توسط برادران لومیر گذشته بود که مظفرالدین شاه قاجار با همراهی ابراهیم‌خان عکاس‌باشی نخستین دوربین فیلمبرداری را وارد کشور کرد تا ایران خیلی زود به جرگه کشورهای بهره‌مند از این جادوی هزار جدید بپیوندد.

این صنعت در طی سالیان، دارای فراز و نشیب های بوده است، از آتش‌سوزی در سینما رکس آبادان تا کم رونق شدن استقبال از سینما ها به دلایلی اعم از مشکلات اقتصادی، مشغله زیاد مردم، راحت بودن دسترسی به فیلم ها در اینترنت و در آخر پاندمی کرونا که ضربه مهلکی به این صنعت نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وارد ساخت.

به مناسبت این روز گفتگویی انجام دادم با کامران رضایی رئیس انجمن سینمای جوان کرمانشاه که در ادامه شرح این گفتگو را می خوانید؛

از وضعیت و مشکلات فیلم سازی در کرونا بگویید

بحث تولید در سینما مسئله اساسی و مهمی است است که در شرایط کرونا به خاطر حفاظت از عوامل مختلف فنی مشکلات زیادی به وجود می‌آید. خیلی از دوستان حاضر نیستند به سر صحنه فیلمبرداری بروند و در چرخه تولید اخلال بزرگی به وجود آمده است و حتی اگر قبول کنند و در صحنه فیلمبرداری حاضر شوند باز هم مشکلات زیادی وجود دارد. خیلی از این عوامل فنی متاسفانه سر صحنه فیلمبرداری دچار کرونا شدند و حتی جان خود را از دست داده اند و این همان چیزی است که چرخه تولید را دچار مشکل کرده است. آمار هم این را نشان می دهد که فیلم هایی که در زمان قبل از کرونا ساخته می شدند با فیلم هایی که در حال حاضر ساخته می شوند تعدادشان بیشتر بوده است.

سینمای جوان در این یکساله چه کمکی به سینماگران کرمانشاه انجام داده ؟

 اولاً توضیحی در خصوص انجمن سینمای جوان بدهم که این انجمن متولی آموزش و تولید فیلم کوتاه است ما در این ایام خیلی تلاش کردیم که چرخه آموزش متوقف نشود و علاقمندانی را که به انجمن مراجعه می‌کنند برای آموزش دیدن در رشته‌های مختلف سینمایی را پوشش دهیم.

اتفاقی که در بحث آموزش انجمن با توجه به شرایطی که پیش آمده رخ داد، استفاده از فضای مجازی بود. تلاشمان را کردیم تا آنجا که شرایط به ما اجازه می‌دهد کلاسها را حضوری برگزار کنیم و جاهایی هم که این امکان وجود نداشت به صورت مجازی به علاقه مندان آموزش داده شد. در حال حاضر کلاس های فیلمسازی، عکاسی و فیلمنامه‌نویسی فعال می باشند.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی در وضعیت قرمز کرونا ای هستیم اساتید، علاقه‌مندان را در فضای مجازی آموزش می‌دهند. این را هم بگویم که ممکن است این نحوه آموزش کافی نباشد چون خیلی از مباحثی که داخل این دروس وجود دارد شامل بحث های عملی و کارگاهی می باشد و امیدواریم این معضل هرچه زودتر با واکسیناسیون حل شود. خوشبختانه چراغ آموزش به لطف مدرسان و اعضای انجمن خاموش نشده است.

در بحث تولید و مشکلاتی که با آن اشاره شد در بحث سینمای کوتاه و فیلم کوتاه هم وجود دارد. برای پیدا کردن عواملی که حاضر باشند سر صحنه فیلمبرداری بیایند با مشکل روبرو هستیم و البته باید با آنها نیز حق داد. متاسفانه بحث تولید همچنان که در سینمای حرفه‌ای دچار مشکل شده است در عرصه فیلم کوتاه نیز دچار مشکل است و هیچ کاری از دستمان بر نمی آید مگر اینکه آرزو کنیم هرچه زودتر این بیماری تمام شود.

سینما داری دوران کرونا بسیار سخت می گذرد

در ادامه گفت وگویی نیز با محمد جواد کنجوری، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان کرمانشاه و مدیر سینما آزادی کرمانشاه انجام دادم که شرح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید؛

به طور کلی وضعیت سینما را از ابتدا شروع پاندمی کرونا و مخصوصا در این یک سال گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟

از ابتدای شروع کرونا تا به امروز رقمی حدود ۷ میلیارد تومان با توجه به مراکز جانبی مثل فودکورت بوفه کافی شاپ متضرر شدیم، و در یک سالی که گذشت با توجه به این که سینماها در مقطعی باز و در مقطعی به دستور ستاد کرونا تعطیل بود فروش آنچنانی نداشتیم.

می توان گفت فروش سینما آزادی در این مدت تا به امروز کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان بوده است و عملا با توجه به بحث پرسنل و هزینه‌های جاری مثل آب، برق، تلفن... رقمی ناچیز است.

آیا در زمان قرنطینه توان پرداخت حقوق پرسنل مجموعه را داشته اید؟ یا مجبور به تعدیل نیرو شده اید؟

متاسفانه در دوران کرونا ما هم مثل خیلی از سینما های کل کشور مجبور به تعدیل نیرو شدیم و چون حمایتی چه در زمینه دستمزد و چه در زمینه بیمه از آن عزیزان نشد مجبور به انجام تعدیل نیرو شدیم.

در تلاشیم اگر اوضاع بهتر شد دوستان به سر کار برگردند و هنوز با آنها تسویه نهایی نکرده ایم اما خیلی از این عزیزان شغل های دیگر را جایگزین کردند.

در حال حاضر چند سانس فیلم پخش می‌شود و آیا شیوه نامه های بهداشتی به طور مناسب رعایت می شود؟

ما از دوران کرونا استفاده کردیم و در زمانی حدود یک سال که سینماها به صورت کامل تعطیل بود دو سالن وی آی پی و یک کافی شاپ مجلل در همین سینما آزادی احداث کردیم و در حال حاضر سینما آزادی سه سال دارد و به یک پردیس سینمایی تبدیل شده است و در هر روز هفت فیلم در ژانر های مختلف اعم از کودک، طنز، اجتماعی، انیمیشن، و ژانر وحشت به صورت همزمان پخش میشود.

در خصوص شیوه نامه های بهداشتی اینگونه بگویم که سینماها با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند و سینما آزادی که سالن اصلی آن دارای ۵۰۰ صندلی است با ظرفیت ۲۵۰ صندلی پذیرای دوستداران فیلم است اما در هر سانس شاید ۱۰ درصد از ۲۵۰ صندلی هم پر نمی شود. کما اینکه از نظر آمار سازمان جهانی بهداشت خطر شروع کرونا در سینما ها با توجه به ارتفاع سقف این مکان ها کمتر از یک دهم درصد می‌باشد و همچنین فاصله گذاری اجتماعی و تب سنجی در سینماها رعایت می شود. سینماها نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور یکی از امن ترین مکان ها هستند و خانواده‌ها می‌توانند با خیال آسوده به این مکان بیایند.

آیا حمایتی از سوی سازمان های مربوطه نسبت به سینما و سینما داران در این دوران کرونا صورت گرفته است؟

 متاسفانه هیچ حمایتی از سینما نمی شود. قرار بود یک سری تسهیلات به سینماهای کل کشور داده شود اما تسهیلات هم مستلزم پرداخت می باشد. دوستان در مسیر گرفتن وام خیلی سنگ اندازی کردند و خیلی از سینما ها عطای وام را به لقایش بخشیدند و از طرف دیگر قرار بود که به هر سالن سینمایی تسهیلات داده شود اما فقط سه ماه این تسهیلات و آن هم در سال ۹۹ پرداخت شد ولی در حال حاضر هیچگونه حمایتی از سینما ها نمی شود و جالب تر آنکه خیلی از مسئولان فرهنگی کرمانشاه که حتی در حوزه سینما فعالیت می‌کنند در روز ملی سینما یک تبریک ساده به پرسنل سینما نمی گویند. متاسفانه در شهر ما حمایت از فرهنگ به فراموشی سپرده شده است و اگر اعضای مجموعه هوای همدیگر را نداشته باشند هیچ کس از مسئولین حاضر نیستند یک تماس با ما برقرار کنند.

به نظر شما فیلم هایی که در حال حاظر در حال اکران هستند آنقدری جذاب بوده اند که بتوانند مردم را به خود جذب کنند؟

همانطور که در جریانید ارزش سینما به فیلم هایی است که ساخته می شوند. در حال حاضر تهیه کنندگان حاضر به ارائه فیلم های خود نیستند. هم اکنون فیلم دینامیت تا هفته پیش ۱۰ میلیارد تومان و فیلم درخت گردو با موضوع مردم سردشت از دو هفته پیش تا به امروز حدود ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته اند. اما به طور کلی فیلم‌هایی که در حال اکران هستند به گونه‌ای نیستند که مخاطب پسند باشند و از طرفی نمایش‌های خانگی کار سینماها را سخت کرده و باید فیلم آنقدر جذاب باشد که باعث جذب مردم شود و گیشه سینما رونق گیرد.

امیدواریم هر چه زودتر فیلم هایی که پرفروش هستند در سینما اکران شوند. جالب است که بدانید در سال ۹۸ و قبل از کرونا سینما آزادی کرمانشاه تنها سینمایی بود که با یک سالن در کمتر از ۱۰ ماه فروش آن به یک میلیارد تومان رسید که رقم بالایی بود.

و در پایان هر صحبتی که با مسؤلین و مردم دارید بفرمایید

تشکر می کنم از اینکه در آستانه روز ملی سینما به یاد سینماداران بودید و این نکته را بگویم که در تلاشیم در شهرستانهای کرمانشاه از قبیل اسلام آبادغرب و دیگر شهرستان های پرجمعیت با توجه به بضاعتی که داریم سالن هایی که تحت اختیار سازمان ها مثل اداره ارشاد و حتی کانون‌های پرورش فکری هستند را به سینما تبدیل کنیم و در کرمانشاه هم در تلاشیم که کلنگ احداث سینما پیروزی در قالب یک مجتمع فرهنگی تجاری هفت طبقه ای را به زمین بزنیم و هرچه زودتر این این سینما ساخته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی