English

یک کارگردان و تهیه کننده سینما:

روز ملی سینما باید روز جشن هنر هفتم و یادآوری بزرگان سینما باشد

کارگردان و تهیه کننده سینما بیان داشت: روز ملی سینما باید روز جشن هنر هفتم و یادآوری بزرگان اهالی سینما باشد.

روز ملی سینما باید روز جشن هنر هفتم و یادآوری بزرگان سینما باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، یاسر احمدی در نشست خبری  با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی سینما گفت: روز ملی سینما روز جشن هنر هفتم و یادآوری نام بزرگانی چون علی حاتمی و کیارستمی و ... است که برای سینما زحمت کشیدند و برای ما خاطره ساختند.

وی با بیان اینکه استراتژی و برنامه‌ریزی دقیقی برای روز ملی سینما وجود ندارد ، بیان کرد:مخاطبان و اهالی سینما تفاوتی میان این روز و روزهای عادی شاهد نیستند.

این کارگردان سینما با اشاره باینکه روز ملی سینما باید روز آشتی مخاطب با سینما باشد، افزود: این روز باید موجب آشتی صنوف و عوامل سینما بوده و باید روز بزرگی برای مخاطبین و سینماگران باشد.

وی با اشاره به رکورد مخاطبان سینما و فروش فیلم ها در روز ملی سینما اظهار داشت: تعداد مخاطبان سینما و فروش بلیت‌ها در این روز رکورد مناسبی دارد اما کافی نیست و در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی مانند بلیط نیم‌بها در روز ملی سینما با توجه معضلات و مشکلات معیشتی مردم و حذف شدن مسائل فرهنگی و هنری از سبد کالای خانوار، تدبیر مناسبی نیست و این امر سبب شده  تا مردم از سینما دور شوند.

احمدی ادامه داد: با گسترش پلتفرم ها و بالابودن قیمت بلیط، فراموشی لذت تماشای فیلم از پرده جادویی  حذف شده است و برنامه های ملی و استانی برای این روز جوابگو نیست و مخاطب و اهالی سینما تفاوتی بین روزهای عادی و روز ملی و جشن ملی سینما حس نمی کنند.

این تهیه کننده سینما در خصوص چالش‌های پیش روی سینمای ایران توضیح داد: کمبود تعداد سالن‌های مناسب با توجه به تعداد زیاد فیلم‌های در صف اکران و نبود حمایت مالی از سوی دولت و ارگانها  با توجه به هزینه‌های بالای تولید از معضلات سینمای ایران محسوب می‌شود و باعث شده تا سینمای  ما هنوز صنعتی نشده باشد.

 وی افزود: طی دو سال شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، امکان حضور در سینما وجود نداشت و در حال حاضر فیلم‌های زیادی در صف اکران است.

 این کارگردان سینما به دیگر معضلات صنعت سینما در ایران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذارانی که در این حوزه وارد  می شوند فشار زیادی بر اندیشه و تفکر فیلم ساز می آورند و این سبب کاهش کیفیت فیلم های تولید شده می شود.

احمدی اضافه کرد:از سوی دیگر وجود ممیزی ها و نظارت شدید برخی ارگان ها دست و پای هنرمندان را می بندد و ذهن وی را سانسور می‌کند که در این راستا نیازمند جسارت بیشتری از طرف مسئولان هستیم تا در فیلم‌ها به موضوعات قوی، نو، فاخر و جذب‌کننده مخاطب پرداخته شود.

 این تهیه کننده سینما ادامه داد: توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای و پلتفرم‌ها از جمله مواردی است که صنعت سینما را دچار مشکل کرده و به ضرر سینما است و فیلم ساز با توجه به مشکلات و معضلات موجود، به‌جای داشتن ذهنی آرام و خلاق برای خلق اثر، به دنبال برطرف کردن چالش‌های موجود است.

وی با اشاره به عدم رعایت حقوق مولف گفت: نمایش ماهواره ای فیلم هایی که هنوز روی پرده سینما در حال اکران است موضوعی جدی است که سبب کاهش فروش می شود. ورود سرمایه گذارن به حوزه سینما با توجه به مشکلات این حوزه و نبود امنیت و پیش بینی بازگشت سرمایه بسیار اندک بوده و سبب می شود تا از حمایت بخش خصوصی محروم بمانیم.

وی با بیان اینکه فیلم‌ها جامعه‌ای تصویری محسوب می‌شود ، گفت: سینما می تواند برای برطرف یا محدود کردن مسائل و معضلات اجتماعی به کمک بیاید است و حتی فراتر از آن در مورد مسائل خانواده موجب ایجاد انگیزه کنید، امید آفرین باشد و منجر به حل مشکلات شود.

احمدی در خصوص تولید فیلم «پا به ماه» با بیان اینکه فرزند آوری معضلی است که دستور ویژه رهبر معظم انقلاب بوده برای بر طرف کردنش باید همه تلاش کنیم، توضیح داد: این فیلم در ژانر کمدی آماده ساخت است ودر آن به  یکی از معضلات اجتماعی به‌روز یعنی کاهش فرزندآوری، کاهش جمعیت و منفی شدن رشد جمعیت پرداخته شده است و سعی کردیم از سطح موضوعات به عمق موضوع حرکت کنیم .

 این تهیه کننده سینما افزود: پا به ماه در مرحله جذب اسپانسر و سرمایه گذار بوده و هیچ ارگان و سازمانی که متولی این امر و حتی مسئولینی که دایه دار برطرف شدن مشکل عدم فرزند آوری هستند از ما حمایت نکردند.

وی در مورد نوشتن طرح و ایده این فیلم گفت:  بعد از حدود شش ماه تحقیق و پژوهش میدانی و مطالعه مقالات داخلی و خارجی در مرحله نگارش فیلمنامه هستیم . این فیلم با توجه به نمایش معضلات و مشکلات خانواده ها و عدم رقبت آنها برای آوردن فرزند ، نمایش آینده آنها و مشکلات تک فرزندی و سالمندی آنها می تواند مخاطب را درگیر کند و لحظات شاد و جذابی را برای بیننده ایجاد کند و مخاطب را به فکر فرو ببرد و تا اندازه ای آنها را تشویق و ترغیب به این امر کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه فیلم پا به ماه  در ژانر کمدی است و سطح گسترده ای از مخاطبان را در بر می گیرد ، بیان داشت: باتوجه به آن که بازیگران خوب و مطرح برای بازی در این فیلم در نظر گرفته شده اند در حدود 7 میلیارد تومان برآورد بودجه برای ساخت این فیلم شده است و قسمتی از هزینه ها از طریق بخش خصوصی در حال تامین است.

احمدی در خصوص سینمای کودک نیز توضیح داد:سینمای کودک و نوجوان با توجه به نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ترس از بازگشت سرمایه وضعیت خوبی ندارد، کودکان ما امروز از انیمشن های هالیود الگو می گیرند در آخرین فیلمی که در ژانر کودک با نام « خداحافظ سینما » ساختم به همین مشکل پرداختم.

این کارگردان سینما ادامه داد: امنیت بازگشت سرمایه در سینما وجود ندارد و این ترس در سینمای کودک و نوجوان بیشتر است. سینمای کودک در حال رسیدن به نقطه‌ای است که الگوی کودکان و نوجوانان پویانمایی‌ها و فیلم‌های ساخت هالیوود باشد.

 وی با بیان این موضوع که وظیفه سینما نصیحت کردن نیست، گفت: تولید کنندگان سینما باید به سمت بیان مشکلات بروند ما نباید راهکار ارائه دهیم مخاطب باید خودش تصمیم بگیرد.تجربه دیدن فیلم در سینما غیرقابل وصف است و این تجربه می تواند در بیان مفاهیم موثر باشد. ما باید به مخاطب یادآوری کنیم که لذت تماشای فیلم در سینما خاص است و می تواند مردم را با سینما آشتی دهد.

احمدی ادامه داد: در فیلم سرآلیش به کودک همسری بدون سیاه نمایی پرداختم و این حقیقتی است که وجود دارد، سینما می تواند مفاهیم را به درستی ارائه دهد. در عصر تکنولوژی مخاطبان به بهترین فیلم ها و سریال ها دسترسی دارند و قطعا موضوعاتی که ما می توانیم به آن پردازیم با جذابیتی که رقبا ایجاد می کنند فاصله دارد و باید جسارت از سوی مسئولین بیشتر باشد تا مخاطب را بتوانیم به سینمای ایران برگردانیم.

وی در مورد اقتصاد هنر و اقتصاد سینما گفت: سینماگران قدیم دیالوگی داشته اند و سینما را قمار می دانستند و پیش بینی بازگشت سرمایه مشخص نیست، اما در اسینمای امروز این مورد پسند نیست و باید پلن سرمایه گذاری مشخص وجود داشته باشد.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما با اشاره  باینکه فقدان حمایت‌های مادی و معنوی منجر به ترغیب فیلم‌سازان برای شرکت در فستیوال‌های خارجی شده است، گفت: تا زمانی که سینمای ایران به سمت و سوی صنعتی شدن حرکت نکند و به‌صورت خصوصی اداره نشود، با مشکلات مالی مواجه است. فیلم‌ها برای تولید، نیازمند هزینه‌های هنگفتی هستند که بخش دولتی توان حمایت مالی آن را ندارد و بخش خصوصی نیز به‌واسطه امنیت اقتصادی و ترس از بازگشت سرمایه از حمایت دور شده است.

روز ملی سینما

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه