English

محقق خوزستانی موفق به ثبت اختراع در حوزه نفت و گاز شد

عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به تولید دانش بهره‌گیری از "سیستم مشبک‌کاری چاه‌های نفت و گاز با استفاده از خرج شکل‌دار به اضافه سیستم ثانویه تولید گاز" و ثبت این اختراع شد.

محقق خوزستانی موفق به ثبت اختراع در حوزه نفت و گاز شد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، دکتر علیرضا دنه‌دزفولی عضو هیئت ‌علمی گروه مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ثبت این اختراع در حوزه نفت و گاز، اظهارکرد: حفاری چاه‌های نفت و گاز زمانی تکمیل می‌شوند که به تولید برسند و برای این منظور لازم است چاه‌ها به تجهیزات خاصی مجهز شوند.

وی افزود: چاه‌های نفت و گاز به دو شیوه "جداری گذاری شده" (cased hole completion) و "حفره باز" (open hole completion) تکمیل می‌شوند. عملیات مشبک‌کاری چاه‌های نفت و گاز "جداری‌گذاری شده" مهم‌ترین بخش تکمیل چاه است که با ایجاد شبکه‌ای از روزنه‌ها، ارتباط میان سازند و چاه برقرار می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در این طرح "سیستم جدید مشبک‌کاری چاه‌های نفت و گاز با استفاده از خرج شکل دار به‌اضافه سیستم ثانویه تولید گاز" ارائه‌شده است که در آن بخش خرج شکل­دار (shaped charge) وظیفه نفوذ و ایجاد سوراخ در سازند را دارد.

وی ادامه داد: در این سیستم بعد از انفجار و عمل سوراخ‌کاری خرج شکل‌دار، پس از یک ثانیه سیستم تولید گاز فعال ‌شده و توسط مواد پیرتکنیک و از طریق خرج شکل‌دار حجم زیادی گاز به درون سوراخ‌های ایجادشده فرستاده می‌شود. این عمل سبب باز شدن بیشتر سوراخ‌ها، تراوایی بیشتر و درنتیجه افزایش درصد برداشت هیدروکربور از چاه‌های نفت و گاز می‌شود.

دنه‌دزفولی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این طرح می‌توان به "افزایش قدرت نفوذ در سنگ مخزن"، "ایجاد شکاف با طول بیشتر"، "ایجاد نشدن نخاله در شکاف"، "سازگاری با مخازن نفت و گاز"، "آسیب نرساندن به اسکلت مخزن"، "افزایش تراوایی مخزن" و "افزایش بهره‌وری چاه" اشاره کرد.

وی در پایان بیان کرد: این اختراع به صورت مشترک با سهم مالکیت اختراع یکسان با همکاری دکتر اصغر صادق ‌آبادی رئیس اداره مطالعات مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه