English

ثبت غار "عزیز غارنشین" در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در بازدید از محل زندگی «عزیز غارنشین» در جنگل‌های منطقه آلیان فومن از ثبت این غار در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت غار "عزیز غارنشین" در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، ولی جهانی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری این منطقه افزود: فردی که بین مردم منطقه به « عزیز غارنشین » شهرت داشت از ۶۰ سال قبل بنا به دلایل و روایت‌های مختلف از شهر به جنگل کوچ کرد و زندگی انفرادی در غار طبیعی واقع در محدوده جنگلهای هیرکانی را آغاز کرد و در تمام این دوران علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده حاضر به ترک محل زندگی خود نشد و هفته قبل پس از وخامت حال جسمانی، در سن ۸۱ سالگی فوت کرد.

وی افزود: محدوده اطراف این غار، بکر و طبیعی بوده و در فاصله حدودی ۱۵۰۰ متری از روستا واقع‌شده و بنابر شواهد و مستندات می‌توان گفت که این غار از نوع طبیعی بوده که در طول زمان با توجه به زندگی فرد در این محل بخش‌هایی از آن به مرور زمان کنده و رسوبات موجود به بیرون از غار انتقال داده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اضافه کرد: در محدوده ۴۰ متری این غار چشمه‌ای طبیعی وجود دارد که عزیز غارنشین از آن برای تهیه آب مورد نیاز استفاده می‌کرده و با توجه به وجود میوه‌های جنگلی بخشی از غذای مورد نیازش را از این محل تأمین می‌کرد و همچنین از رودخانه‌ای که در فاصله ۲ هزار متری غار وجود دارد ماهی سردآبی صید می‌کرد.

عزیز غارنشین

ولی جهانی افزود: در بازدید میدانی انجام‌شده از این غار مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی گیلان اقدامات لازم برای تهیه مستندات لازم ثبت پرونده این غار را در فهرست آثار ملی کشور انجام دهد و تمامی اقلام مربوط به زندگی عزیز غارنشین را جمع آوری و موزه‌ای منطبق با شرایط منطقه راه اندازی شود.

به گزارش موج، مرد غارتشین فومنی که 60 سال در جنگل های شمال تنها زندگی می کرد؛ در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت. 

عزیز غار نشین متولد ۱۲ آذر ۱۳۲۰ در  روستای جیرده دهستان آلیان بخش سردار جنگل شهرستان فومن می باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه