English

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

بحران غیرقابل کنترلی در جنگل‌های شمال کشور نداریم / مناطق آسیب دیده از آفت «شب پره» شمشادکاری می شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر بحران غیر قابل کنترل در جنگل‌های شمال کشور نداریم و امیدواریم با شمشادکاری که انجام خواهیم داد، دیگر شاهد بروز این آفت و بیماری نباشیم.

بحران غیرقابل کنترلی در جنگل‌های شمال کشور نداریم / مناطق آسیب دیده از آفت «شب پره» شمشادکاری می شود

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، مسعود منصور در حاشیه راه اندازی و بهره برداری از سامانه آنلاین رصد و پایش تغییرات جنگل‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف ما این است حفاظت و مدیریت علمی و فنی جنگل ها را توسعه دهید و بهبود ببخشیم، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت علمی و تکنولوژیکی که در دنیا رخ داده است بنابراین ما هم این فناوری ها را در راستای حفاظت از جنگل‌های کشور به کار بگیریم.

وی ادامه داد: پروژه سامانه آنلاین رصد و پایش تغییرات جنگلها را در بازه های زمانی کوتاه و در اندازه‌های بزرگ یعنی تغییراتی که در یک متر جنگل هم اتفاق بیافتد میتوانیم از طریق عکس برداری هوایی و ایستگاه زمینی آن را به صورت فیلم و عکس دریافت کنیم و این به ما در امر مبارزه با قاچاق چوب تخریب جنگل و تصرفات و نیز در ارزیابی واحدهای اجرایی و حفاظتی و همچنین در بحث حریق و آفات و بیماری ها کمک قابل توجهی می کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اکنون در سطح ۱۰۰ در ۱۰ کیلومتر به صورت پایلوت در غرب مازندران آغاز شد و تا پایان سال به کل جنگلهای هیرکانی تعمیم داده می‌شود و در گام دوم جنگل‌های زاگرس تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت و به تدریج کل جنگل‌های کشور در رصد این سامانه قرار خواهد گرفت و حتی در افق درازمدت می توان این سامانه را به عنوان یگان هوایی حفاظت تقویت کرد.

منصور درباره آخرین وضعیت شمشاد های آسیب دیده از آفت «شب پره» در غرب مازندران به ویژه منطقه نوشهر و چالوس، تصریح کرد: متأسفانه شمشادها در سه سال اخیر دچار مشکل و آفت شدند که البته عملیات محلول پاشی و مبارزه بیولوژیک انجام شد و در همین راستا نیز نهال های شمشاد هم تولید شد تا بتوانیم جایگزین آن قسمت از جنگل هایی که شمشاد آن از بین رفته است، کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بحران غیرقابل کنترل در جنگل‌های شمال کشور نداریم و امیدواریم با شمشادکاری که انجام خواهیم داد تا دیگر شاهد بروز این آفت و بیماری نباشیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره علت و عوامل بروز قاچاق چوب، گفت: قاچاق چوب بلایی است که عوامل مختلفی از جمله گسترش افزایش نیاز صنایع چوب، توقف بهره برداری، افزایش قیمت چوب و بیکاری ناشی از کرونا از جمله عواملی هستند که این موضوع را تشدید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و سالهای قبل تر آمارها نشان می دهد بیش از ۳۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم و از سوی دیگر بیش از ۲۰ درصد کاهش در میزان کشفیات داشتیم و دلیل آن این است که کل جنگل های هیرکانی را به چهار حوزه آبخیز تقسیم کردیم و در هر حوزه مدیر و ناظر حفاظتی قرار دادیم و نیز ضوابط سختگیرانه ای برای شرکت های طرف قرارداد داشتیم که اگر اخطار می گرفتند و در حوزه فعالیت آنها مشکل ایجاد می شد، در پرداختی های آنها تأثیر داشت.

منصور با بیان اینکه حقوق نیروهای حفاظتی با کمترین زمان تأخیر پرداخت شده است، اظهار داشت: در اغلب نقاط دوربین نصب شد و این به کنترل و پایش جنگل‌ها کمک کرد و در نهایت منجر به روند نزولی قاچاق چوب شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین تصاویر پوشش گیاهی جنگل که بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۱۹ است، نشان می‌دهد که جنگل‌های کشور افزایش در سطح در حدود یک و نیم میلیون متر مکعب داشته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متأسفانه در داخل آن رخ می دهد و بنابراین سطح جنگل حفظ است ولی درون آن با کاهش تراکم مواجه هستیم که این باید کنترل شود که با آغاز به کار سامانه آنلاین رصد و پایش تغییرات جنگل این موضوع نیز تحت کنترل در خواهد آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه