English

بحران آب در ۲۷ شهر خراسان رضوی

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: در خشکسالی کنونی برخی از اوقات مصارف نامتعادلی دیده می‌شود که اکثرا مربوط به آبیاری باغات ییلاقی و پر کردن استخر‌های آنان است و یا مربوط به تأمین آب برای دام.

بحران آب در ۲۷ شهر خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ابراهیم علوی مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: هم اکنون ۲۷ شهر در استان در وضعیت‌های قرمز و زرد به لحاظ بحران آب قرار دارندو ۹۰۰ روستا نیز دچار تنش آبی هستند.

علوی ادامه داد: کم آبی یکی از پدیده‌هایی است که در فصل تابستان بیشتر مشاهده می‌شود و اغلب مردم با آن به شکلی دست به گریبان هستند و در استان خراسان رضوی نیز به مانند بسیاری از استان‌ها مشکلات زیادی برای تأمین آب وجود دارد و علت اصلی آن هم پدیده خشکسالی در بلند مدت است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: آمار‌ها نشان از این دارند در سال آبی جاری ۱۴۵ میلیمتر باران در استان باریده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته، اما میزان بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ۹۸ شهر و ۲۹۳۰ روستا در این استان را خدمات رسانی می‌کند، اما هنوز تعداد زیادی از روستا‌ها به ویژه در اطراف شهر مشهد با تانکر آبرسانی می‌شوند و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

علوی متذکر شد: ما در دوره خشکسالی بلند مدت قرار گرفته‌ایم و برداشت ما در سال‌های متمادی از سفره‌های زیرزمینی به اندازه‌ای نبوده که طبیعت بتواند آن را جبران کند به همین علت در استان کسری مخزن داریم.

وی تاکید کرد: در خشکسالی کنونی برخی از اوقات مصارف نامتعادلی دیده می‌شود که اکثرا مربوط به آبیاری باغات ییلاقی و پر کردن استخر‌های آنان است و یا مربوط به تأمین آب برای دام که در واقع سبب هدر رفت منابع آب تصفیه شده می‌شوند هم اکنون نیمی از تعداد دام‌های خراسان رضوی با آب آشامیدنی سیراب می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی یادآور شد: هم اکنون ۹۰۰ روستا دچار تنش آبی هستند که ۲۵۰ روستا به صورت دائمی و مابقی به صورت فصلی با تانکر آبرسانی می‌شوند.

علوی در خاتمه خاطرنشان کرد: خراسان رضوی هم اکنون با ۱۴۶۰ لیتر بر ثانیه کسری مخازن مواجه بوده و دبی چاه‌های آب شرب به شدت کاهش یافته است به گونه‌ای که باید منابع جدید برای استان در نظر گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه