English

حمیدرضا جانباز در پاسخ به خبرگزاری موج؛

آب مصرفی خوزستان ۷۵ درصد سطحی است / ۴ پروژه آب در خوزستان اجرا می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در شرایط کنونی ۷۵ درصد جمعیت استان خوزستان از آب سطحی استفاده می کنند که متوسط شهرهای کشور که از آب های سطحی استفاده می کنند ۵۰ درصد است و ۴ طرح تامین آب برای خوزستان برنامه ریزی شده که بزرگترین طرح آبرسانی غدیر است.

آب مصرفی خوزستان ۷۵ درصد سطحی است / ۴ پروژه آب در خوزستان اجرا می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از تله‌متری آب در تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امسال نسبت به ۵۲ سال گذشته خشک ترین و گرم ترین سال بوده است، گفت: در شرایط کنونی حدود ۳۰۰ شهر کشور با تنش آبی روبرو هستند و میزان عرضه و تقاضای آب در این مناطق متعادل است و تا زمانی که اتفاق خاصی در این مناطق برای تولید آب رخ ندهد کمبود آب نیز وجود نخواهد داشت.

حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بخشی از فلات مرکزی ایران با افزایش شدید دما روبرو هستند، افزود: در روزهای گذشته منابع آب از ذخایر شرکت آب و فاضلاب تامین شده است و مشکلی برای آب شرب این مناطق وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی در خوزستان به دلیل گرمی هوا و مدیریت مخازن آب سدها بوده که پایین دست رودها با کم آبی روبرو شده اند، گفت: مشکل اصلی آب در خوزستان برای کشاورزی و دام بوده و البته برخی از روستاها هم با کم آبی روبرو شده بودند که دو اقدام خود در این استان رخ داده که بر مبنای آن، دبی خروجی سدها به گونه ای تنظیم شد که آب به پایین دست برسد و دوم اینکه همه دست اندرکاران برای تامین آب ۷۰۲ روستا که مشکل داشتند وارد عمل شدند تا آب این روستاها تامین شود.

مشکل تامین آب ۵۰۰ روستا در خوزستان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه تا پایان امسال مشکل تامین آب ۵۰۰ روستا به طور کامل حل می شود، گفت: با توجه به مصوبه دولت برای تخصیص منابع برای مشکل آب خوزستان پروژه ها به سرعت اجرایی خواهند شد.

جانباز در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره طرح های تامین استان خوزستان، گفت: در شرایط کنونی ۴ طرح تامین آب برای خوزستان برنامه ریزی شده که بزرگترین طرح آبرسانی غدیر است که بزرگترین سامانه کشور است و ۲۵ متر مکعب در ثانیه ظرفیت دارد و مرحله اول پروژه آب از پایین کرخه به آبادان رفت و در گام بعد آب از بالای کرخه به اهواز رفته و ۷۰ درصد آب این شهر را تامین می کند و در گام سوم هم آب مورد نیاز دشت آزادگان، سوسنگرد و ... را تامین کرده ایم و در مرحله نهایی هم ۲۵ شهر دیگر تامین آب خواهیم کرد که به تناسب با میزان سرمایه گذاری پروژه اجرایی می شود.

او افزود: در شرایط کنونی بخشی از پروژه ها قرار است از طریق فاینانس داخلی و خارجی تامین شود که در صورتی که گشایش ها حاصل شود بخشی از این پروژه ها با فاینانس داخلی اجرایی می شوند.

۷۵ درصد جمعیت استان خوزستان از آب سطحی استفاده می کنند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه به دنبال مدیریت فشار آب در برخی شهرها هستیم تا آب آنها به صورت پایدار تامین شود، گفت: در شرایط کنونی ۷۵ درصد جمعیت استان خوزستان از آب سطحی استفاده می کنند که متوسط شهرهای کشور که از آب های سطحی استفاده می کنند ۵۰ درصد است.

همچنین او با اشاره به اینکه سالانه ۲/۵ درصد بازار آب تهران توسعه می یابد، گفت: امسال با وجود افزایش این میزان از مشترک جدید، حدود یک درصد مصرف آب تهران افزایش یافته است و این به معنی این است که تهرانی ها در یک سال گذشته یک و نیم درصد کمتر آب مصرف کردند.

جانباز با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که اگر پاییز هم بارندگی کاهش داشته باشد مشکل تامین آب در تهران رخ ندهد، گفت: هرچند ورودی آب به سدها در یک سال گذشته کمتر بوده است، با این حال مدیریت منابع آب در تهران به گونه ای بوده که این استان هیچگونه کمبود آبی ندارد.

جانباز با تاکید بر اینکه موضوع قطعی آب برای مشترکان پرمصرف دنبال نمی شود، گفت: در شرایط کنونی آب برخی از آپارتمان ها به صورت مشترک عرضه می شود و نمی توان تشخیص داد که کدام واحد بیشترین مصرف را دارد، البته در شرایط کنونی واحدهای جدیدی که ساخته می شوند انشعاب مستقلی دارند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هماهنگی های با بخش برق وزارت نیرو داشته ایمف گفت: در فیدرهای حساس قطی برق نداشته ایم و البته ۲۷ درصد دیماند برق چاه ها از طریق دیزل ژنراتورها تامین می شود، با این حال چاه های پراکنده برق خود را از شبکه تامین می کنند و این هماهنگی ها در عدم قطعی برق آنها موثر بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه