English

بازدید خبرنگاران قمی از کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار استان قم

خبرنگاران قمی به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی از کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار در استان قم بازدید کردند.

بازدید خبرنگاران قمی از کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار استان قم

به گزارش خبرگزاری موج استان قم، محمد شعاعی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار استان قم، با اشاره به اینکه 27 خرداد ماه به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این نام‌گذاری از طریق کنوانسیون بین المللی انجام شده است.

وی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در استان قم یادکرد و گفت: از حدود 5 هزار  و 600 هکتاری که مساحت استان قم را تشکیل داده حدود 105 هکتار و معادل 10 درصد مساحت کل استان به کانون‌های ایجاد گرد و غبار اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه از تمام امکانات موجود در راستای جلوگیری از بیابان‌زدایی استفاده می‌کنیم، مطرح کرد: اما هرچقدر به این تلاش ادامه دهیم با اعتبارات دولتی و تنها توسط یک اداره‌کل نمی‌توانیم به نتایج مطلوبی برسیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه کوه نمک دومین کانون بزرگ استان قم است، عنوان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در این کانون انجام می‌شود، احداث هلالی‌های آبگیر است.

شعاعی با بیان اینکه این هلالی‌ها عملیات مدیریت هرز آب را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: برای این کانون 2 هزار و 470 هکتار احداث هلالی پیش بینی شده که تاکنون حدود 500 هکتار آن انجام شده است.

وی با اشاره به عملیات مراقبت و نگهداری نهال‌های کاشته شده سال قبل، تصریح کرد: تا زمانی که مواردی چون حق آبه‌های زیست محیطی، استفاده‌های نادرست، چرای بیش از حد دام، الگوی اشتباه کشاورزی، برداشت آب کشاورزی، واگذاری‌های غیرقانونی در طبیعت و ... رعایت نشود به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ۴۷۰ هزار هکتار از سطح استان مستعد بیابانی شدن است، یادآور شد: استان قم میان دو کویر کشور قرار گرفته است که عوامل انسانی و طبیعی موجب بیابانی شدن این استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام افراد به سمت جلوگیری از توسعه بیابان‌ها حرکت کنند، بیان کرد: برای هر هکتار از کانون‌های بحرانی نیازمند 51 هلالی هستیم که هزینه‌ای حدود یک میلیون تومان برای هر هکتار را در بر دارد.

 

برای مبارزه با این افات اقدامات مختلفی انجام خواهد شد

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه