English

مهم‌ترین علت بروز تب کریمه کنگو کشتار خارج از کشتارگاه است

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: مهم‌ترین علت بروز تب کریمه کنگو کشتار خارج از کشتارگاه است.

مهم‌ترین علت بروز تب کریمه کنگو کشتار خارج از کشتارگاه است

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی رفیعی محمدی افزود: مبارزه با انگل‌های خارجی دام شامل انواع کنه، کک و شپش است که بر روی بدن دام فعالیت می‌کنند؛ کنه‌ها بیشترین عامل انتقال بیماری‌های مختلف از جمله زردی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

وی اضافه کرد: سم‌پاشی یکی از راهکارهای مبارزه با انگل‌های خارجی دام است که باید در فصل بهار یا اوایل تابستان توسط دامداران در ۲ نوبت به فاصله ۲۱ روز انجام شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح دامپزشکی سم مورد نیاز برای یک نوبت را پیش‌بینی کرده‌است و دامداران می‌توانند برای نوبت دوم سم را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

رفیعی مهم‌ترین علت بروز تب کریمه کنگو را کشتار خارج از کشتارگاه عنوان و بیان کرد:‌ کشتار دام باید در کشتارگاه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که دامداران نباید کنه‌ها را در دست له کنند، اضافه کرد: دامداران و افرادی که با دام در ارتباط هستند باید آموزش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری را دریافت کنند و افرادی که ذبح دام انجام می‌دهند اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان این‌که اصول بهداشتی باید به افرادی که با دام در ارتباط هستند آموزش داده شود، افزود: شهروندان باید گوشت قرمز، کبد و جگر را به‌صورت کاملا پخته شده مصرف کنند و از مصرف به‌صورت نیم‌پز جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: لاشه دام باید به مدت ۲۴ ساعت در چهار درجه سانتی‌گراد بماند تا PH لاشه کاهش یابد؛ PH گوشت گاوی باید به ۵.۸ و گوشت گوسفندی به حدود ۶.۲ برسد؛ این کاهش PH که در گوشت ایجاد می‌شود باعث از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو می شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پیش سرد لاشه که به‌صورت کامل از دی‌ماه سال گذشته در قم عملیاتی شد تمام گوشت‌هایی که در سطح قصابی‌ها عرضه می‌شود مراحل پیش سرد را در کشتارگاه طی کرده‌اند و ۲۴ ساعت پس از کشتار در سردخانه مانده‌اند و به‌صورت خنک شده وارد بازار می‌شوند.

وی تاکید کرد: به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که مراحل پیش سرد لاشه دام به‌صورت کامل و اصولی در کشتارگاه‌های سطح استان طی می‌شود.

به گفته رفیعی، طبق گزارش‌های مرکز بهداشت تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده‌است.

وی افزود: ویروس تب کریمه کنگو در دام علایم و در گوشت نشانه‌ای ندارد، ولی در انسان باعث خونریزی می‌شود و اگر درمان نشود باعث مرگ انسان خواهد شد.

تب کریمه کنگو بیماری است که توسط یک ویروس منتقل می‌شود و برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه(شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت.

از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه