English

استعمارگری به سبک نوین؛ با عنوان نظم نوین جهانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه امروزه استعماری به سبک‌های مختلف از جمله مبحث نظم نوین جهانی انجام می‌شود، تاکید کرد: سواد رسانه‌ای ما باید با ارزش ها و اعتقادات جامعه ما منافات نداشته باشد.

استعمارگری به سبک نوین؛ با عنوان نظم نوین جهانی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان  ظهر امروز  در نشست آموزشی افزایش مهارت‌های زندگی خانواده در بهبود و کاهش آسیب‌های اجتماعی با موضوع فضای مجازی  که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد، با اشاره به متاورس و پیش رفتن برنامه جهانی به سمت قرارگیری ما در فضای متاورس یا «زندگی دوم»، گفت: قیلم‌های علمی تخیلی و آخرالزمانی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، این ذهنیت را در ذهن مخاطبین ایجاد کرده است که دیر یا زود به سمت متاورس حرکت می‌کنیم.

ویژه افزود: برنامه‌هایی که استعمارگران جدید به کار می‌گیرند فراتر از استعمارگران سابق است و سبک‌های جدیدی را در پیش گرفته‌اند، یکی از آن سبک‌ها عنوان «نظم نوین جهانی» است. در مبحث دهکده جهانی مک لوهان که غربی‌ها معتقدند اتفاقاتی که می‌افتد باید بر مبنای دیدگاه‌های فلسفی باشد.

وی ادامه داد: امروزه یکی از ابعاد جنگ ترکیبی، در بعد کنترل جمعیت و فروش داروها توسط کمپانی‌های بزرگ چندملیتی از بُعد سیاسی و اجتماعی است.

وی بیان کرد: کرونا شرایطی را ایجاد کرد که همه درگیر فضای مجازی شویم. از کارهای خوب نظیر خدمات بانکی و ... گرفته تا اتفاقاتی که در پس این لایه وجود دارد و اهداف استعمارگرانه و فرافرهنگی که در پشت این موضوع قرار گرفته است.

ویژه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی گفت: شهید چمران جمله‌ای بسیار دقیق دارد که می‌گوید «در شرایطی که همه دنیا در نظم است کسی موفق است که بی نظم باشد» گرچه این سخن پیش از شکل گیری فضای مجازی بوده است اما در شرایط کنونی کاربرد دارد.

وی با اشاره به سخنانی از سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری گفت: در این بازه زمانی نباید منفعل باشیم. راهکارهای مختلفی گفته شده است. یکی از راهکارها بحث قانون و صیانت از فضای مجازی است که البته قانون مورد نظر نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط مجلس شورای اسلامی است. در ارائه این مبحث ضعف در اطلاع‌رسانی و اقناع مردم وجود داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دومین راهکار سواد رسانه‌ای است. از سوی یونسکو چند مهارت اعلام شد که هر فرد در زندگی خود باید آن را کسب کند، یکی از این مهارت‌ها سواد رسانه‌ای است. گرچه سواد رسانه‌ای مورد نظر یونسکو با فاکتورهایی از «نظم نوین جهانی» همراه است و باید به گونه‌ای آن را کسب کنیم که مخالف ارزش‌های ما نباشد و با زیرساخت‌های اعتقادی ما منافات نداشته باشد.

وی سه شاخص رژیم مصرف رسانه‌ای، آشنایی با تکنیک‌های رسانه‌ای و آشنایی با تفکر نقادانه را لازمه سواد رسانه‌ای دانست و  در پایان به معرفی دو کتاب در ارتباط با موضوع مورد بحث با عنوان‌های «150 هشتک» و «لایک ممنوع» اثر سید حسین بشیری پرداخت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه