English

محمد رشتی باف:

فصل گرما عامل افزایش انتقال کریمه کنگو از دام به انسان است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: شهروندان و دامداران باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند و تلاش‌هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده است.

فصل گرما عامل افزایش انتقال کریمه کنگو از دام به انسان است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد رشتی باف معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها، انتقال کریمه کنگو از دام به انسان تشدید می‌شود.

 رشتی باف در ادامه اضافه کرد: بی توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی از جمله سم پاشی دام و اماکن دامی، به شیوع این بیماری در مناطق مختلف دامن می‌زند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همچنین افزود: شهروندان و دامداران باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند و تلاش‌هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ها علیه کنه‌های دامی، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: توصیه اکید می‌شود دام‌ها قبل از جابجایی، سم پاشی شده و برای حمل و نقل آن‌ها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود.

رشتی باف متذکر شد: با توجه به اینکه تب کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی‌توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است، دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند. چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می‌یابد.

وی اظهار کرد: عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

رشتی باف  در خاتمه خاطرنشان کرد: دامداران در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند و شهروندان نیز گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از هر گونه ذبح غیرمجاز دام نیز خودداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه