English

جواد موسوی:

برگزاری جشن نوروزگاه در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: این جشن همزمان با سومین روز فروردین در محل آرامگاه حکیم توس برگزار می‌شود و ویژگی نوروزگاه گستراندن سفره‌های نورزوی ملل فارسی زبان از جمله تاجیکستان و افغانستان است.

برگزاری جشن نوروزگاه در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: امسال همزمان با نوروز جشن نوروزگاه در چندین مکان از جمله آرامگاه فردوسی با رنگ و بویی منحصر به فرد برگزار می‌شود.

موسوی اظهار کرد: این جشن همزمان با سومین روز فروردین در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود و یکی از ویژگیهای برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفره‌های نورزوی ملل فارسی زبان از جمله تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: اجرای همنوایی ۴۰ مرشد خوان توسط مرشدهای هیات ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان مشهد و با شرکت همزمان ورزشکاران ۱۰۰ ورزشگاه هیات ورزشهای زورخانه‌ای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامه‌های برجسته و منحصر به فرد در این مراسم است.

وی ادامه داد: اجرای نقالی و مرشدخوانی توسط گروه توان‌یابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و برنامه‌های متنوع آن بر پایه شاهنامه، اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی تدارک دیده‌ شده و این برنامه‌ها رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن دوستانه دارند.

موسوی متذکر شد: شاهنامه یکی از ارجمندترین حماسه‌ نامه‌های بشری است که نه‌ تنها در قلوب ایرانیان جای دارد که در سراسر دنیا احترام برانگیز و حاوی مفاهیم والایی است که با توحید نظری و ستایش پروردگار آغاز می‌شود و به موضوعاتی همچون خردورزی، وطن دوستی، فتوت و جوانمردی می‌پردازد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی افزود: ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطن دوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است و با ورود اسلام به فلات ایران ورزش های پهلوانی الگوی جاودانی خود را یافتند.

وی تاکید کرد: امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) مقتدا و الگوی ورزشکاران و پهلوانان شیعی مذهب شد و ورزشکاران و پهلوانان ایرانی رفتار و کردار امام نخست شیعیان را سر لوحه اعمال خویش قرار دادند و آیینهایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانه‌ها راه یافت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی ارتباط دارد و بر اساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و از ارادتمندان امیرالمومنین (ع) بوده است.

موسوی در خاتمه یادآور شد: آیین‌های پهلوانی و زورخانه ای ترکیبی خردورزانه از فرهنگ قومی و کهن ایرانیان با الگوهای شیعی اند و از این نظر حائز اهمیتی توصیف ناپذیرند و آیین های پهلوانی و ورزش های باستانی و زورخانه ای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیین ها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه