English

حجت عبدالملکی:

اقتصاد مقاومتی الگوی رسمی اقتصادی جمهورری اسلامی ایران است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی سه هدف اصلی تامین رفاه عمومی، استقلال اقتصادی به معنای تعامل با جهان از موضع قدرت و پیشرفت اقتصادی به این مفهوم که ایران باید در دنیا بدرخشد را دنبال می کند.

اقتصاد مقاومتی الگوی رسمی اقتصادی جمهورری اسلامی ایران است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام‌ اقتصادی اسلام‌ و متناسب با شرایط کشور است و هدف از آن تحقق مکتب اقتصادی اسلام در بستر ایران کنونی ماست.

عبدالملکی این سخنان را در مراسم کلنگ زنی شبکه جمع آوری و ایجاد تصفیه خانه پساب نیشابور اظهار کرد و ادامه داد: از ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی به شکل رسمی به الگوی اقتصادی جمهورری اسلامی ایران تبدیل شد و جزء سیاست های اصلی کشور شد و در دستور کار همه قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اقتصاد مقاومتی سه هدف اصلی تامین رفاه عمومی، استقلال اقتصادی به معنای تعامل با جهان از موضع قدرت و پیشرفت اقتصادی به این مفهوم که ایران باید در دنیا بدرخشد را دنبال می کند و نتیجه آن حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است که در گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تاکید شده است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت مردمی دکتر رییسی در تیم اقتصادی خود رویکرد اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی دنبال می کند و ۲ اتفاق بسیار مهم تقویت تولید و کمک به رفاه جامعه به عنوان سرلوحه برنامه کاری دولت است که در سال ۱۴۰۱ ثمره این رویکرد را خواهیم دید و یکی از این ثمرات، افزایش حقوق و دستمزد جامعه کارگری کشور است که طی سال ها از تورم جا مانده بودند. 

عبدالملکی ادامه داد:در حوزه تولید،به سودآوری تولید و بهبود فضای کسب و کار کمک می شود که تاثیراتی را در حوزه مالیات، بیمه، حقوقی و اداری، بازاریابی بین المللی و دیپلماسی اقتصادی و تامین منابع مالی دارد که منجر به سودآوری تولید کننده‌ها خواهد شد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با این ۲ رویکرد انتظار داریم سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای کارگران و کارفرمایان باشد که هم کارگران به برخی حقوق خود برسند و هم تولید کنندگان و کارآفرینان کسب و کارشان رونق پیدا کند که این ۲ موضوع مکمل هم هستند.

وی متذکر شد: در ادبیات پیشرفته اقتصاد کلان در دنیا یکی از عوامل رکود اقتصادی، پایین آمدن قدرت خرید اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است که انتظار داریم با افزایش قدرت خرید کارگران در سال ۱۴۰۱ تقاضای موثر برای بخش تولیدات کوچک‌ و متوسط افزایش پیدا کند و رونق مضاعفی را در بخش تولید شاهد باشیم‌ که این موضوع باعث افزایش سود دهی کارفرمایان و تولید کنندگان می شود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وی گفت: بیش از ۶۵ میلیون نفر از مردم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط هستند و به همین دلیل اسمش را وزارت مردمی گذاشته ایم و چهار کلان پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی را در دستور کار داریم‌ و هدف گذاری کرده ایم که یکی از این کلان پروژه ها در خصوص اموال مردم و امانت داری از آنهاست و در این ارتباط بیش از ۶۰۰ شرکت در اختیار این وزارتخانه است که امانت مردم محسوب می شوند. 

عبدالملکی اذعان کرد: متاسفانه برداشتی که از شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون وجود دارد اشتباه است. شرکت های تابعه این وزارتخانه برخلاف شرکتهای وزارتخانه های وزارتخانه‌های نفت و نیرو دولتی نیستند و مردمی اند یعنی به پنج صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی تعلق دارند و وزیر مطابق قانون تنها رییس هیات امنای آنهاست و نباید انتظاراتی که از شرکتهای دولتی داریم از این شرکتها داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: این شرکتها دولتی نیستند و هرگونه ارتزاق وزارتخانه از این‌محل ها دارای مشکل شرعی و قانونی است که همان ابتدای کار بخشنامه کردیم و دستور ممنوعیت استفاده دولتی از این شرکت ها صادر شد.

وی اضافه کرد: در مدیریت و نظارت بر این شرکتها ۲ مساله سالم سازی مدیران و کارآمد کردن و افزایش بهره وری آنها مهم است که در حال حاضر از میزان سودآوری متوسط  شرکت های زیرمجموعه صندوق های تابعه وزارت کار  رضایت نداریم‌ و با ایده آل ما فاصله دارد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در همین راستا نظام مدیریت یکپارچه شرکتهای تابعه صندوقها طراحی شده است و اصل اول در این نظام مدیریت یکپارچه، هم افزایی و تکمیل زنجیره ارزش است و بخش اول که به آن رسیدگی می‌شود بخش فولاد سازی است که این شرکتها باید از ظرفیتهای هم استفاده بهینه کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه در گذشته شرکتهای تابعه وزارت تعاون نه‌ تنها در راستای منافع هم حرکت نمی‌کردند بلکه با یکدیگر دعاوی قضایی نیز داشتند که حکم های چند صد میلیاردی و چند هزار میلیاردی علیه شرکت های خودمان صادر شده است و خسارت روی خسارت گذاشته است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: فولاد خراسان یک شرکت پرافتخار برای منطقه و کشور می باشد و رسیدگی‌ به مردم مناطقی که شرکتها در آنها فعالند در حد قانون وظیفه آنها و جزء مسوولیتهای اجتماعی ایشان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه