English

در گفتگو با علی یعقوبی عنوان شد:

ویژگی های یک شهردار کارآمد / برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت توسعه و مدیریت شهری کارآمد همدان

این برنامه ریز شهری از ویژگی های یک شهردار کارآمد و برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت توسعه و مدیریت شهری کارآمد همدان سخن گفت.

ویژگی های یک شهردار کارآمد / برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت توسعه و مدیریت شهری کارآمد همدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، در باب  ویژگی های یک شهردار کارآمد و برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت توسعه و مدیریت شهری کارآمد همدان با مهندس علی یعقوبی،  کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و کارشناس معاونت امور زیربنایی شهرداری همدان گفتگویی انجام دادیم که شرح مختصری از آن را می خوانید:

علی یعقوبی با اشاره به اینکه سازمان اسکان بشر وابسته به سازمان ملل متحد از سال ١٩٩٥ آموزش‌هایی برای مدیران شهری ارایه می‌کند، گفت:در یکی از گزارش‌های اصلی این آموزش‌ها چند قابلیت کلیدی به عنوان ویژگی‌های مدیران شهری به ویژه شهردار بیان شده است.

وی به برقراری ارتباط اشاره کرد و عنوان کرد: یک مدیر شهری به ویژه شهردار باید تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم برای ارتباط نوشتاری و شفاهی را بداند که با مردم و مدیران حوزه خود چگونه سخن بگوید یا اینکه در رسانه‌ها از چه زبانی استفاده کند. مهارت‌های لازم برای ارتباط از طریق اینترنت و رسانه‌ها را متناسب با مسوولیتش به عنوان مدیر شهری بیاموزد.

این مهندس معمار با بیان اینکه تسهیل‌گری از دیگر ویژگی های مورد نظر است، افزود: یک مدیر شهری باید این توانایی را داشته باشد که تضادهای بین فرد و بین گروهی را به طور مناسبی حل کند. جلسات گوناگون را با نوعی توانایی خاص برای هماهنگ کردن و ایجاد ارتباط و زبان مشترک برای اعضای جلسه متناسب با برنامه‌های شهری به دست آورد. او باید از فرآیندهای گروهی مطلع باشد و بتواند عدم توافق‌ها را از طریق اجماع‌سازی و میانجی‌گری به دست آورد .

این برنامه ریز شهری با مهم خواندن استفاده از قدرت به عنوان ویژگی یک شهردار کارآمد، عنوان کرد: یک شهردار باید بداند که شیوه استفاده از منابع موقعیتی و شخصی خودش را چگونه برای انجام بهتر امور بچیند. او باید مراقب باشد که هرخطایی که در استفاده یا سوءاستفاده از قدرت انجام دهد مشکلات جبران‌ناپذیری برای اداره شهر به وجود می‌آورد. از این رو باید مراقب باشد که شخصیت او برای شهر و مدیرانش شخصیتی آزار‌دهنده تندخو و به دور از دانسته‌های یک مقام سیاسی نباشد. وظیفه مدیر شهری است که بداند با قدرت چگونه عمل کند.

شهرداری 4

مهندس علی یعقوبی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این حوزه مهم است، ادامه داد: منظور از مهارت تصمیم‌گیری عبارت است از اینکه مدیر شهری بداند درباره شیوه عملکردها و اتخاذ راهبردها و برنامه‌ها چه گزینه‌هایی را در اختیار دارد. مدیر شهری که نمی‌داند برای مثال اگر لحن سخنانش بالا یا پایین باشد یا نمی‌داند که حتی شیوه لباس پوشیدن او بخشی از تصمیماتش به حساب می‌آید یا اینکه به عنوان مدیر شهری کجا باید سکوت کند و در چه جایی باید با متانت سخن بگوید، در واقع معنای اقدام کردن در موقعیت را نمی‌شناسد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی هایی که یک شهردار کارآمد باید از آن برخودار باشد، برخی دیگر از ویژگی های ذکر شده را اینگونه برشمرد:

  • سیاستگذاری: یک مدیر شهری باید درک روشنی از نیازها و ضرورت‌های شهر داشته باشد و بداند که خط مشی‌ها و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند به کدام یک از اولویت‌ها و نیازهای شهروندان در عرصه اجتماع پاسخ می‌دهد. یک مدیر شهری باید بداند که اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت چیستند. سیاستگذاری مستلزم فهم عمیق و دقیقی از معنای شهر، تاریخ معاصر، نیازهای شهروندان، وضعیت جهانی، منابع، محدودیت‌ها و بسیاری از نکات ریز و درشت دیگر است.
  • توانمندسازی: مدیر شهری باید به طور پیوسته برای تربیت و توانمند‌سازی نیروها، کارشناسان و کارکنان حوزه خود اقدام و برنامه‌ریزی کند. او باید بداند که راه درست مدیریت شهری این است که از افرادی که شایستگی دارند و از دانش لازم برای مدیریت شهری برخوردارند استفاده کند و برای آموزش و تربیت آنها سرمایه‌گذاری شود.

شهرداری 1

  • قابلیت مذاکره: مدیر شهری باید توانایی تعامل بین گروه‌ها و اصناف و ذی نفعان در جامعه شهری را داشته باشد. او باید بتواند از طریق اقدام اجمالی مشترک شهر را مدیریت کند. قابلیت مذاکره به معنای مجموعه‌ای از توانش‌های عاطفی، شناختی، رفتاری و ارتباطی است که مدیر و مدیر شهری به آنها مجهز است و می‌تواند نیروها و مقامات محلی و گروه‌های ذی نفع را برای پیشبرد توسعه شهری یکپارچه، متحد سازد.

یعقوبی برخی از برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت توسعه و مدیریت شهری کارآمد همدان را اینگونه خاطرنشان کرد:

  • ایجاد درآمدهای پایدار بر پایه ی قوانین با استفاده از پتانسیل های شهری موجود در همدان و با استفاده از ورود مردمی و مشارکت مردم در حوزه ی اقتصادی با توجه به پتانسیل هر منطقه (بطور مثال استفاده از زمین های کشاورزی و بهبود تسهیلات آن در افزایش بازده آن با استفاده از نیروهای مردمی و بومی، تا بتوان سود مردمی را به عرصه ی دید آورد، جهت افزایش بازدهی نیروی کار حاضر، مثال دوم در درآمد پایدار توجه به صنعت گردشگری در همدان بوده، با توجه به قدمت تاریخی و پتانسیل های بالقوه و بالفعل موجود در شهر و زیبایی های منظر می توان از وجود این نعمات الهی جهت کسب درآمدهای پایدار استفاده نموده و با کمک ارگان های مربوطه ازجمله اداره میراث فرهنگی و گردشگری و ...  جهت حفظ، ترمیم و بهبود مراکز توریستی اقدام نمود زیرا که این منابع جزء منابع پایدار محسوب شده و در صورت حراست از آنها، بهره برداری از آنها نیز پایدار خواهد بود).

شهرداری 2

  • بهبود حقوق شهروندی و ایجاد شرایط مساعد برای بهره برداری یکسان عموم مردم و افراد با نیازهای خاص(معلولین) از شهر(بستر شهر را طوری آماده سازی کنیم که تمام مردم بتوانند بطور یکسان از پتانسیل بالقوه آن بصورت بالفعل استفاده نمایند).
  • اصلاح ورودی های شهر(بهبود شرایط ظاهری و عملکردی شهر برای جذب گردشگر در جهت پتانسیل های موجود در شهر باعث افزایش درآمدهای ورودی می گردد.)
  • ساخت فضاهای سبز، ورزشی و پارک در محله ها با توجه به پتانسیل منطقه(یکی از نکات مهم حفظ سلامت روحی شهروندان در حوزه شهر می باشد که می توان در تکمیل بهبود حقوق شهروندی عنوان کرد، ساخت فضاهای سبز و ورزشی در محله ها امکان دسترسی عموم مردم را به مکانهایی برای کسب آرامش افزایش خواهد داد.)
  •  مشارکت مردم در تصمیمات مدیریت شهری(استفاده از نظرهای خوب و موثر مردمی در تصمیم گیری ها، با استفاده از منابع علمی موجود و افراد متخصص در شهر به طور مثال برگزاری مسابقات مختلف مثلا برگزاری مسابقه در خصوص بهترین طرح اقتصادی پایدار شهری با توجه به پتانسیل های شهر بدون آسیب به داشته های ارزشمند شهری).
  • حمایت از کارگاه های تولیدی(ساماندهی کارگاه های تولیدی محلی بخصوص تولید منابع یالقوه شهری و سازماندهی آنها جهت کسب درآمد برای جوانان شهر و افزایش اشتغال افراد با بهبود این نوع پتانسیل های موجود؛ بطور مثال بسته بندی و فرآوری محصولات شهری مثل گردو و حتی در نهایت صادر کردن آن محصول).
  •  همفکری و تعامل با نهادهای متخصص و علمی(نظیر مهندسین شهرسازی و برنامه ریزی شهری و ...) در امور شهری جهت بهترین بهره برداری از نتایج.
  • حمایت مادی و معنوی از نخبگان شهر و ایجاد بستری برای استفاده از بهترین طرح های آنان جهت بهبود شرایط.
  • احیای رسوم و سنت های زیبا و دیرینه شهری و بافت های قدیمی به عنوان یک هویت شهری برای معرفی شهر همدان به ایران و جهان.
  •  حمایت از برنامه های اشتغال زایی و سازماندهی این برنامه ها و پیگیری آنها تا رسیدن به وهله ظهور.
  • استفاده از پتانسیل مردمی در مدیریت محله ای محلات که یکی از نتایج آن می تواند ایجاد رقابت محله ای در اداره هرچه بهتره شرایط محلات شود.
  •  تلاش جهت پیگیری تبدیل شهرهمدان به شهر سبز پایدار به عنوان اولین شهر سبز پایدار جهان اسلام از طریق احداث پارک های منطقه ای چندمنظوره تخصصی.
  •  ورود شورای شهر و شهرداری به بازار مسکن به عنوان نهادهای مسئول جهت تنظیم قیمتها در بازار.
  •  ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و تفریحی و اوقات فراغت جهت افزایش شادابی شهروندان در شهر همدان.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه