English

محمد شجعی:

ناتوانی مالی دانش‌آموختگان کشاورزی، مانع استقبال از شهرک گلخانه‌ای کاشمر شد

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد: با توجه به اینکه بزرگترین دغدغه بخش کشاورزی در منطقه کم آبی است، کشت گلخانه ای می تواند زمینه تولید چندین برابری محصولات حتی انگور را فراهم نماید.

ناتوانی مالی دانش‌آموختگان کشاورزی، مانع استقبال از شهرک گلخانه‌ای کاشمر شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در خبری اعلام کرد: شهرک گلخانه‌ای این شهرستان واقع در جنوب غربی خراسان رضوی که کلنگ ساخت آن سال ۱۳۸۵ بر زمین زده شده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی داشته است، مورد استقبال بخش خصوصی محلی قرار نگرفته است.

شجعی در ادامه این خبر اظهار کرد: شهرک گلخانه‌ای کاشمر سال ۱۳۸۵ بر اساس کارشناسی رسمی دادگستری به مبلغ ۱۹۰ میلیارد ریال قیمت‌گذاری شده بود و این موضوع همان سال و پس از آن در قالب اطلاعیه‌هایی به اطلاع علاقه‌مندان به فعالیت در شهرک گلخانه‌ای کاشمر رسید.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین اضافه کرد: ناتوانی مالی دانش‌آموختگان کشاورزی برای پرداخت این مبلغ موجب شد تا از آن زمان تاکنون استقبالی از این شهرک صورت نگیرد و جانمایی نامناسب این شهرک گلخانه‌ای دیگر علت فقدان تمایل در میان سرمایه‌گذاران بومی برای صرف سرمایه‌ در آن بوده است.

وی در ادامه متذکر شد: سال ۱۳۸۵ حدود ۵۰ نفر از دانش‌آموختگان کشاورزی با تشکیل یک شرکت ضمن جذب اعتبار لازم دو منبع آبی را خریداری کرده و با در اختیار گرفتن زمین، کار آماده‌سازی زیرساختهای شهرک گلخانه‌ای کاشمر را آغاز کردند اما ظرف ۱۵ سال اخیر تاکنون این طرح نیمه‌تمام مانده است.

شجعی همچنین عنوان کرد: ظرف یک سال اخیر مشکل سند شهرک گلخانه‌ای رفع شده و برق‌رسانی و گازرسانی به منطقه انجام و ترانس‌های برق مورد نیاز نیز خریداری شده است و ۱۵ هکتار از مساحت ۲۹ هکتاری شهرک گلخانه‌ای کاشمر سازه بوده و زیرکشت محصولات می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: بقیه این مساحت شامل مسیر راه و خیابان، ایستگاههای جمع‌آوری و دیگر تاسیسات لازم است که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است و با وجود همه این مسائل، هم‌اینک تلاش می‌شود تا در کوتاهترین زمان ممکن، عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای این شهرستان به سرانجام لازم و شایسته برسد.

وی یادآور شد: باید از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نمود، زیرا در تولیدات کشاورزی زیرساخت کار در حوزه گلخانه و کشت گیاهان کم‌آب طلب هدف‌گذاری شده است.

شجعی اذعان کرد: گرچه قرار بوده ۵۰ دانش‌آموخته دانشگاهی متخصص امور کشاورزی در شهرک گلخانه ای ثبت نام کنند اما آنان نتوانستند آنرا به نتیجه برسانند لذا مدیریت شهرک ها ورود کرده تا با استفاده از توان همه بخشها، این پروژه را به نتیجه برساند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای با مرکز شهر کاشمر هشت کیلومتر فاصله دارد و آب مورد نیاز برای کشت محصولات در سطح ۱۰ هکتار از مساحت آن در قالب مرحله نخست تامین شده است.

وی با توجه به ارزش کشت گلخانه ای افزود: با توجه به اینکه بزرگترین دغدغه بخش کشاورزی در منطقه کم آبی است، کشت گلخانه ای می تواند زمینه تولید چندین برابری محصولات حتی انگور را فراهم نماید.

شجعی در خاتمه خاطرنشان کرد: از ۶ نوع مخاطره اصلی در دنیا، ایران چهار نوع مخاطره را دارد لذا می طلبد برای کاهش خسارت به بخش کشاورزی، کشت و کارها به محیط های کنترل شده هدایت شود و باید بارانداز محصولات کشاورزی منطقه ترشیز را در کاشمر قرار دهیم، زیرا ۷۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی داریم که اکنون ۶۰ درصد آنها فعالند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه