English

استاندارد قم ۴۰۰ واحد صنعتی را پوشش می‌دهد

مدیرکل استاندارد قم گفت: استاندارد قم 400 واحد صنعتی را پوشش می‌دهد.

استاندارد قم 400 واحد صنعتی را پوشش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری موج قم، مجید آوری‌فرد ، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استانداردها در مراحل اجرایی شامل استانداردهای «اجباری»، «اختیاری (تشویقی)» و «خوداظهاری» می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های واحد حقوقی این اداره کل گفت: سال گذشته این واحد، ۳۷۸ مورد اخطار و تذکر به واحدهای تولیدی داده، ۱۷ مورد شکایت مردم را رسیدگی و ۲۷ مورد هم اعلام جرم علیه واحدهای متخلف کرده است.    

آوری‌فرد افزود: در ۶ ماه نخست امسال نیز، ۱۴۴ مورد اخطار و تذکر، هشت مورد رسیدگی به شکایت و سه مورد اعلام جرم علیه واحدهای متخلف صورت گرفته است و ۳۹ مورد هم توقیف و جمع‌آوری کالاهای غیراستاندارد داشته‌ایم.     

وی در بخش دیگر سخنان خود، تدوین استانداردها در بخش‌های مختلف را یکی از وظیفه‌های سازمان ملی استاندارد برشمرد و گفت: استانداردها با توجه به معیارهای ایمنی، بهداشت و سلامتی، حفظ محیط زیست و انرژی؛ به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.  

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و توجه مردم هنگام خرید کالا و دریافت خدمات به استانداردها گفت: آشنایی بیشتر آحاد جامعه با موضوع استاندارد، می‌تواند تاثیرهای مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور داشته و سبب افزایش توانمندی جامعه در تولید و عرضه کالاها و خدمات با کیفیت باشد.

وی افزود: از جمله وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران؛ استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی، ترویج استاندارد، ارزیابیِ انطباق و کنترل کیفیت کالا و خدمات، تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار، اندازه‌شناسی و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با استاندارد است.

آوری‌فرد گفت: هدف از استانداردسازی کالاها؛ حفظ ایمنی، بهداشت و حمایت از مصرف‌کننده، حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی، وقت، هزینه و در نهایت ارتقا در تولید کالا و خدمات و کاهش قیمت‌هاست.

وی گفت: کارشناسان این سازمان بر اساس قانون مجاز هستند به مرکزهای تولید، بسته‌بندی، عرضه و فروش کالاها و یا خدمات مشمول استاندارد اجباری وارد شوند، به بازرسی و نمونه‌برداری بپردازند و نیز فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری فاقد کیفیت را از مراکز تولید و عرضه جمع‌آوری کنند.

وی با اشاره به طرح «طاها» (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) گفت: در این طرح، این سازمان با خرید کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از بازار، کیفیت محصولات را نه فقط در واحدهای تولیدی، بلکه با خرید نمونه از بازار، کنترل و کیفیت و مطابقت آن با استاندارد را، مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌دهد.   

وی با بیان اینکه بازرسی ادواری مخازن جایگاه‌های سی. اِن. جی. (CNG) از جمله وظایف این اداره کل است، افزود: نظارت بر اجرای استاندارد تجهیزات مراکز تفریحی، شهرهای بازی، مهدهای‌کودک و خانه‌های بازی نیز بر عهده این سازمان است. 

آوری‌فرد با بیان اینکه تاییدیه تولید موتورسیکلت نیز در استان داده می‌شود، ادامه داد: همچنین بازرسی و نظارت بر استانداردسازی آسانسورها و پله‌های برقی و صدور تاییدیه ایمنی اولیه و ادواری آنان بر عهده این سازمان است.

وی با اعلام اینکه استاندارد آسانسورها «اجباری» است، گفت: در قم، با هماهنگی انجام شده با اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی؛ هر مجموعه اقامتی و هتل که دارای آسانسور است، لازم است برای گرفتن پروانه، تاییدیه استاندارد آسانسور داشته باشد.

وی افزود: برای اطلاع از آخرین وضعیت استانداردسازی آسانسور، می‌توانید شناسه‌ای که در درون کابین آسانسور نصب شده است را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنید و پاسخ را از سامانه دریافت نمایید.  

مدیرکل استاندارد استان قم همچنین از مدیران مجتمع‌های تجاری و مسکونی درخواست کرد که در زمینه نگهداری آسانسور با شرکت‌های معتبر قرارداد ببندند.  

آوری‌فرد با تاکید بر بازرسی مستمر بر آسانسورهای مراکز عمومی اعلام کرد: خوشبختانه در استان قم بیش از ۹۵ درصد آسانسورهای ادارات دارای استاندارد هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه