English

اندر حکایت این روزهای احوال مرغ زنده در کرمانشاه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: انتقال مرغ زنده به مقصدی غیر از کشتارگاه هم ازنظر شرعی و هم ازنظر بهداشتی مورد تائید دامپزشکی نیست.

اندر حکایت این روزهای احوال مرغ زنده در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، انسان‌ها به‌طور عمده مرغ را به‌عنوان غذا پرورش می‌دهند و از گوشت و تخم آن استفاده می‌کنند. به‌خصوص ما ایرانی‌ها که از آن به‌طور فراوان در مراسمات، تفریحات و وعده‌های غذای روزمره خود استفاده می‌کنیم .  مرغ به‌صورت گرم،  یخ‌زده که به‌صورت بهداشتی است عرضه می‌شود.  متأسفانه روشی غیراستاندارد برای عرضه مرغ وجود دارد و آن‌هم فروش مرغ زنده است که در حضور مشتری ذبح، خون‌گیری و پرکنی می‌شود، روشی کاملاً غیربهداشتی و پرمخاطره که اگر بخواهیم از مضرات آن نام ببریم می‌توان به موارد همچون فروش مرغ زنده می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های خطرناکی مانند آنفولانزای مرغی به انسان گردد، در بین مرغ‌های زنده فروخته‌شده، غالباً مرغ‌های پیر، بیمار و دارو خورده نیز وجود دارد،  مرغ‌های زنده‌ای که در مغازه‌های زنده فروشی ذبح می‌گردند، به خاطر شکل کشتار خون آن‌ها به‌خوبی خارج نمی‌شود و وجود این خون در لاشه باعث عوارض بعدی در انسان می‌گردد، اگرچه غالب مردم عقیده دارند گوشت مرغ بلافاصله پس از کشتار تردتر می‌باشد، ولی باید گفت گوشت مرغ تازه کشتار شده در صورت مصرف سریع در بدن تبدیل به چربی‌های مضر شده و درنهایت باعث چاقی می‌گردد و حتی احتمال سکته قلبی نیز وجود دارد،  در خرید مرغ زنده پس از پرکنی معمولاً 30 درصد وزن لاشه کم می‌شود، شرایط سر بریدن و پرکنی مرغ زنده کاملاً غیربهداشتی می‌باشد، بر لاشه‌های مرغ زنده هیچ‌گونه نظارتی صورت نمی‌گیرد، با توجه به اینکه مغازه‌های مرغ زنده معمولاً مرغ را از شهرستان دیگر تأمین می‌کنند، لذا این جابجایی مرغ می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های خطرناک به شهرستان و حتی درگیر شدن مرغداری‌ها و درنهایت تلفات سنگین در آن‌ها گردد، فروش مرغ زنده به دلیل وجود بو و نیز خونریزی در خیابان باعث آزار و اذیت همسایگان شده و مشمول حق‌الناس می‌گردد و ... اشاره کرد.

در خصوص نظارت بر عرضه مرغ زنده  و خطراتی که این نحوه عرضه به همراه دارد با دکتر حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفتگویی انجام دادم که وی در پاسخ گفت: «انتقال مرغ زنده به مقصدی غیر از کشتارگاه هم ازنظر شرعی و هم ازنظر بهداشتی مورد تائید دامپزشکی نیست. یعنی مرغداری‌ها از زمان جوجه ریزی تحت نظارت هستند و توسط دامپزشک شرایط جوجه ریزی آن‌ها مهیا می‌شود و تائید می‌کنند که واحد مرغداری دارای صلاحیت بهداشتی است و امکان جوجه ریزی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های دامپزشکی فراهم است.

وی افزود: اما در مواردی مرغدار از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر و از واحدهای مرغداری که به‌صورت غیرمجاز جوجه ریزی کرده‌اند و تحت نظر ما نبوده‌اند اقدام به تأمین مرغ می‌کنند و مرغ زنده را در واحد صنفی که مجوز، پروانه کسب و صلاحیت عرضه مرغ را ندارد اقدام به فروش می‌کنند.  در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی، ما مکرراً نسبت به عرضه در سطح شهر و در واحدهای صنفی که صلاحیت بهداشتی ندارند اعتراض داشتیم و یک کمیسیون متشکل از دامپزشکی، شهرداری، مرکز بهداشت، اصناف، فرمانداری، محیط زیست و با حمایت دستگاه قضایی و مشایعت نیروی انتظامی تشکیل‌شده و هر موقع این اکیپ توسط فرمانداران پشتیبانی شده و امنیت آن توسط نیروی انتظامی تأمین و دستور قضایی پشتوانه آن بوده برخورد کرده‌اند.

اعضای کمیسیون باید یکدل باشند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: مکان‌های عرضه مرغ زنده مجوز صنفی از اصناف ندارند و دامپزشکی و  شبکه بهداشت آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند. ما هم به‌عنوان یک عضو پای‌کار هستیم اما با مشایعت، همدلی و همراهی نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و فرمانداری. اعضای این کمیسیون تا یکدل نباشند برخورد با این واحدهای غیرمجاز بر عهده و در توان یک سازمان خاص نیست. کما این‌که در سنوات گذشته همکاران ما مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این کارگروه باید پای‌کار باشد که هم امنیت جانی پرسنل تأمین شود و هم مشایعت دستگاه قضایی وجود داشته باشد که ازلحاظ سیاسی و اجتماعی پشتیبانی برای اکیپ باشد.

پس این واحدها نه مورد تائید دامپزشکی هستند و نه مجوز دارند، افراد ناشناسی که اصناف به آن‌ها مجوز نداده و در حال سوءاستفاده هستند که متأسفانه هم سلامت روانی جامعه را به خطر می‌اندازند و هم سلامت بهداشتی.

وی در پایان گفت: در خصوص این مسئله  مکاتبات بسیاری صورت گرفته اما متأسفانه فعلاً به نتیجه نرسیده است و این را هم باید اضافه کرد که  یکی از دلایل وجود این واحدها، خود  مردم می‌باشند  که باید از خرید مرغ زنده خودداری کنند. »

با توجه به‌ضرورت رسیدگی و نظارت بر مسائل سلامت‌محور تغذیه‌ای همچون کالای مصرفی مهم مرغ، موضوع را با فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه مطرح  کردم، وی گفت: «این موضوع نیاز به یک برنامه مفصل دارد، وقتی می‌گوییم یک کسب‌وکار تعطیل شود باید به فکر جایگزین آن نیز باشیم که دارای پیچیدگی‌های خاصی است. ده‌ها جلسه پیرامون این موضوع تشکیل‌شده است ولی باید ریشه را بخشکانیم یعنی آن مرغداری‌هایی که مرغ این واحدهای غیرمجاز را تأمین می‌کنند و تا زمانی که با آن تأمین‌کنندگان اصلی برخورد نشود، برخورد با خرده‌فروشان فایده‌ای ندارد بنابراین به نظر بنده جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید مشترکاً ریشه این موضوع را بخشکاند. مرغداری‌ها باید  شناسنامه‌دار باشند و نظارت و کنترل بر آن‌ها صورت گیرد و به هرکسی برای انبار کردن مرغ اجازه داده نشود.

باید استان‌های دیگر نیز همراهی کنند

وی ادامه داد: برای مقابله با افرادی که اقدام به تأمین مرغ زنده از استان‌های دیگر می‌کنند نیز راه وجود دارد، یعنی زمانی که در استان‌های دیگر این هماهنگی شکل بگیرد، نمی‌توانند مرغ را به‌جای دیگر بفروشند. با کنترل کردن بارنامه‌ها یا نظارت در مبادی ورودی و خروجی.

فرهنگ استفاده از مرغ بهداشتی هنوز در جامعه مغفول است

رنجبر تأکید کرد: تا زمانی که این انبارهای بزرگ در اطراف شهر و جعفرآباد فعالیت می‌کنند این مرغ فروشی‌های خرد که خلاف ضوابط بهداشتی عمل می‌کنند فعال هستند.

فرماندار کرمانشاه اضافه کرد : نکته دوم بحث فرهنگ‌سازی می‌باشد به‌گونه‌ای که فرهنگ استفاده از مرغ بهداشتی به‌خوبی جا نیفتاده است و در این زمینه دچار مشکل هستیم. حتی در زمانی که ارزانی هم بود خیلی از افراد تمایلی به استفاده از مرغ بهداشتی نداشتند. جلسات مختلفی گذاشته‌شده است و در جلسه‌ای که تشکیل شد قرار بر این بود با بنیاد تعاون قرارداد منعقد شود و یک اکیپ  انتظامی برای حمایت در دستور کار قرار بگیرد که برخورد قانونی و لازم به عمل بیاید. در شورای تأمین هم‌صحبت شد که نیروی انتظامی حمایت کند البته باید این را هم در نظر گرفت که شرایط اقتصادی و التهابی که در بازار وجود دارد اجازه برخورد با این واحدها را نمی‌دهد اما نظارت می‌تواند کرد. پیشنهاد بنده به حوزه معاونت اقتصادی استانداری این بود که وام ارزان‌قیمت در اختیار خرده‌فروشان قرار دهیم، اتاق اصناف هم همکاری لازم را انجام دهد که این خرده‌فروشان تغییر صنفی بدهند یا تبدیل به واحدهای فروش مرغ پرکنده بهداشتی شوند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه