English

حبیب الله حاتمی خبر داد؛

کنترل ورود و خروج دام به مراتع کچرو هرمزگان به مدت ۶ ماه

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: ورود و خروج دام به مراتع کچرو که در وضعیت مناسبی نیستند، از 15 مهر به مدت 6 ماه با کنترل انجام می شود.

کنترل ورود و خروج دام به مراتع کچرو هرمزگان به مدت 6 ماه

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حبیب الله حاتمی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، گفت: ظرفیت مراتع  هرمزگان خیلی کمتر از تعداد دام است و حدود 3 برابر میزان توانایی تولید علوفه در مراتع، دام وجود دارد.

حاتمی افزود: استفاده خارج از توان مرتع در کنار  عدم بارندگی و خشکسالی ها سبب می شود، مراتع  توان ریشه زنی خود را از دست بدهند و پوشش مولد از بین می رود و مرتع مرده نامیده می شود.  

وی گفت: استفاده بالاتر از ظرفیت مراتع، خشکسالی های مداوم و از طرفی عدم احیا مراتع به واسطه نبود اعتبار کافی، مراتع را به سمت از بین رفتن سوق میدهد که از بین رفتن مراتع کاهش؛ تولید دام و گوشت و کاهش سطح درآمد مردم و تامین غذای یک کشور را با خطر مواجه می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: برای احیا مراتع استان از محل صندوق توسعه ملی چهار میلیارد تومان اختصاص یافته است که 17 پروژه درهفت شهرستان و 14 مرتع عرفی در حال عملیاتی شدن است.

حاتمی گفت: این پروژه ها احداث هلالی آبگیر با بذرکاری و حفاظت و قرق، تهیه و تامین نهاده های دام مثل خوراک دام و علوفه، تعمیر تلمبه بادی، اصلاح و احیا چاه مالداری است که سه پروژه به اتمام رسیده و بقیه پروژه ها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: علاوه بر اصلاح و احیا مراتع، حفاظت و قرق در مراتعی که وضعیت مناسبی ندارد از 15 مهر به مدت 6 ماه در مراتع کوچرو، ورود و خروج دام به مرتع کنترل می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بر اساس قوانین مراتع به مردم واگذار می شود که تاکنون 97 درصد از مراتع ممیزی شده است و واگذاری در قالب پروانه چرا است و مشخص میکند که در هر روستا براساس تعداد دام و ظرفیت یک مرتع به هر نفر چه حدودی از مراتع  تعلق می گیرد.

شایان ذکر است؛ از عرصه بیش از هفت میلیون هکتاری استان چهار میلیون هکتار جز مراتع محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه