English

برای نخستین بار؛

خروس بال سفید سینه سیاه در تالاب گوری بلمک پلدختر مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از مشاهده خروس بال سفیدِ سینه سیاه در تالاب گوری بلمک پلدختر برای نخستین بار خبر داد.

خروس بال سفید سینه سیاه در تالاب گوری بلمک پلدختر مشاهده شد

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج لرستان، گفت: برای نخستین بار، خروس بال سفید سینه سیاه در تالاب گوری بلمک پلدختر مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اعلام ثبت این رکورد، تصریح کرد: نخستین مشاهده این گونه جانوری با نام علمی Vanellus Spinosus در لرستان نشان می دهد که محدوده پراکنش این گونه، بیش از اطلاعات ثبت شده پیشین اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

وی، افزود: خروس بال سفید سینه سیاه با نام لاتین Spur winged Plover از گونه های مورد حمایت است و مشاهده آن در پلدختر، نشان دهنده اهمیت تالاب گوری بلمک به عنوان یک زیستگاه پرندگان است.

فتحی بیرانوند، تاکید کرد: حضور پرندگانی همچون خانواده کشیم‌ها، مرغابی، لک لک، چنگر، اگرت، اردک، حواصیل و ... در لرستان، به دلیل حجم بارش های سال جاری است که باعث شده تا انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی، لرستان را برای لانه گزینی خود در فصل تابستان انتخاب کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، گفت: خروس کولی بال سفید سینه سیاه در حاشیه آب های شور و شیرین و مناطقی با پوشش گیاهی کم به سر می برد و 26 سانتیمتر طول دارد؛ پرنده ای با پاهای بلند، روتنه قهوه ای شنی، سر سیاه و زیر تنه سیاه و سفید است و دو طرف چانه و پهلوهای گردن آن به رنگ سفید، سطح روی شاه‌پرهای بال به رنگ سیاه، دمی سفید رنگ با حاشیه پهن سیاه است و با توجه به اینکه در عرض های جنوبی به ندرت دیده می شود، اقدامات مناسب حفاظتی و مطالعاتی دقیقی را می طلبد که در دستور کار قرار گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه