English

موج گزارش می دهد؛

پر شدن جیب قاچاقچیان با سوخت‌های داخلی

اگر به تولید روزانه بنزین کشور در مدت اخیر نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که سطح تولیدات به طرز چشمگیری افزایش داشته است. با تکمیل فاز اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و به بهره‌برداری رسیدن قسمت‌هایی از فاز سوم، ایران به خودکفایی در تولید بنزین بسیار نزدیک شده است اما به نظر می‌رسد اتفاق‌هایی در پشت پرده در حال وقوع است که کشور را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

پر شدن جیب قاچاقچیان با سوخت‌های داخلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اگر به تولید روزانه بنزین کشور در مدت اخیر نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که سطح تولیدات به طرز چشمگیری افزایش داشته است. با تکمیل فاز اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و به بهره‌برداری رسیدن قسمت‌هایی از فاز سوم، ایران به خودکفایی در تولید بنزین بسیار نزدیک شده است اما به نظر می‌رسد اتفاق‌هایی در پشت پرده در حال وقوع است که کشور را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

مصرف بنزین

 رشد عجیب مصرف بنزین

طبق آخرین آمار منتشرشده میانگین مصرف بنزین کل کشور در تابستان امسال، روندی به‌شدت افزایشی داشته به‌طوری‌که میانگین مصرف بنزین کشور با ثبت رکوردی بی‌سابقه در نخستین ماه تابستان امسال در پی افزایش روزانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتری نسبت به خردادماه، به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید. این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.5 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین مصرف بنزین کل کشور در روز ۳۱ تیرماه با ثبت رکوردی بی‌سابقه به ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید.

خط تولید

افزایش تعداد خودروها؟

شاید عده‌ای این موضوع را مرتبط با افزایش تعداد خودروها بدانند اما آمارها نشان می‌دهد که عملکرد تولید خودروسازان در تیرماه به دلیل مشکلاتی نظیر تهدید و تحریم‌های آمریکا افت داشته و ثبت سفارش ورود خودروها نیز روندی نزولی را طی کرده است.

مسعود دانشمند، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگویی با موضع‌گیری نرم به توضیح این مسئله پرداخت و گفت: بخش قابل‌توجهی از رشد مصرف، مربوط به افزایش تعداد اتومبیل‌هاست و افزایش تعداد سفرهای داخلی نیز عامل دیگری است که به اوج‌گیری مصرف بنزین دامن زده است.

افزایش مصرف

گران نشدن بنزین و افزایش مصرف

«علی شمس اردکانی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و کارشناس ارشد انرژی نیز درباره دلایل افزایش مصرف بیان داشت: این دیدگاه خیلی عوامانه است، اگر فکر کنیم که بنزین ارزان رشد اقتصادی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی در پی اصلاح ساختارها و قیمت حامل‌های انرژی رخ خواهد داد، تصریح کرد: بنزین ارزان دستاوردی جز رانت و قاچاق و رشد سرسام‌آور مصرف بنزین به دنبال نخواهد داشت.

قاچاق بنزین

بهترین فرصت برای قاچاقچیان

همان‌گونه که مستحضرید در چندماهه اخیر افزایش قیمت ارز سبب شده تا صادرات به شکل عجیبی سودآور باشد اما وقتی کالایی جزء نیازهای ضروری مردم باشد، قانون صادرات آن را ممنوع می‌کند. با این‌حال سوداگران همواره به منافع خود می‌نگرند و هرکجا سود کلانی نهفته باشد بیکار نخواهند نشست و به قاچاق روی می‌آورند. افزایش ۶ تا ۱۰ هزارتومانی قیمت دلار در بازار ایران یکی از دلایل بحران‌های بنزینی در چند ماه اخیر است. اگر بخواهیم قیمت بنزین در ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم متوجه سود عجیب نهفته در این قاچاق می‌شویم. به‌عنوان‌ مثال در کشوری نظیر ترکیه نرخ فروش بنزین هفت هزار تومان برای هر لیتر یعنی هفت برابر ایران است و در چنین شرایطی قاچاق بنزین یکی از کسب‌وکارهای بسیار سودآور در مرزهای کشور به شمار می‌رود.

افزایش قیمت بنزین

 تحلیل اشتباه

 با مرور این وضعیت و احصای شرایط موجود دلایل بروز برخی نابسامانی‌ها در عرضه‌ی سوخت مشخص می‌شود اما به نظر می‌رسد برخی افزایش قیمت بنزین  را راه حل برون رفت از این بحران می دانند اما مطرح کردن یکسان‌سازی قیمت بنزین با کشورهای همسایه درحالی‌که هیچ‌یک از کارگران و مردم عادی ایران حقوقی برابر با کارگران و مردم عادی کشورهای همسایه دریافت نمی‌کنند، اشتباهی تاریخی است که تبعات فراوانی برای نظام در پی خواهد داشت. درحالی‌که سطح تولید داخلی افزایش و وابستگی ما به دولت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای برای تأمین بنزین کاهش‌یافته، دستگاه‌های نظارتی باید به دنبال کاهش سطح قاچاق، برخورد صحیح با مفسدان و عمل به انجام وظایف خود باشند نه این‌که راه‌حل کاهش قاچاق را افزایش قیمت عنوان کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه