English

تحلیلی بر کلام نافذ مقام معظم رهبری در جمع اقشار مختلف مردم؛

چرا جنگ نخواهد شد؟ و چرا مذاکره نخواهیم کرد؟

رهبر معظم انقلاب در پیامی روشن با توجه به شرایط حاکم بر فضای منطقه و با اشاره به حرف‌های بی ادبانه مقامات رژیم آمریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره فرمودند: تأکید می کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.

چرا جنگ نخواهد شد؟ و چرا مذاکره نخواهیم کرد؟

خبرگزاری موج - امین عربی؛ در  این یادداشت به بیان برخی علل اساسی که موجب شد مقام معظم رهبری بتواند با اقتدار هرچه تمام تر دقیقاً در بحبوحه ای که تمام افکار عمومی جامعه و فضاهای سیاسی داخلی و خارجی در چندراهی مذاکره و اعتماد مجدد به آمریکا و یا عدم پذیرش مذاکره و تداوم تحریم ها، قرار دارند؛ طی سخنان عالمانه، حکیمانه و نافذ خود؛ تمام مباحث و حرف و حدیث ها را جمع کرده و با کلام خویش مبنی بر اینکه «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد»  افکار عمومی و جامعه سیاسی داخل و خارج را در نقطه ایستادگی و عزت متمرکز کند؛ پرداخته است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی روشن با توجه به شرایط حاکم بر فضای منطقه و با اشاره به حرف‌های بی ادبانه مقامات رژیم آمریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره فرمودند: تأکید می کنیم "جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد".

مبنای محاسبه آمریکا در مورد رویاروی با ایران بدون شک اقتصادی است و اینکه رهبر معظم انقلاب با قاطعیت تأکید می فرمایند که جنگ نخواهد شد علاوه بر اشراف معظم له بر توانمندی های دفاعی کشور به محاسبات اقتصادی آمریکا نیز مربوط است.

موضوع مورد نظر ما این است که آمریکایی ها چگونه به این مسائل می نگرند؟ که در این رابطه به نکاتی در رابطه با شرایط حاکم بر فضای تصمیم گیری آمریکا و ایران اشاره می کنیم. 

1. در سال های اخیر، آمریکا همواره یکی از پایه های اصلی به وجود آوردن جنگ ها بوده است؛ که نتایج این جنگ ها گاهی با شکست و گاهی با پیروزی همراه بود به طور مثال آمریکا در جنگ با کره شمالی و ویتنام شکست خورد و وقتی هم اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان یک ابرقدرت با سلاح های بی نظیر در فکر مصالحه با غرب برای بهبود اقتصادی خود بود، در جنگ سرد با آمریکا به سرعت در هم شکست.

نکته مهم اینکه کشورهای پیروز در نبرد با آمریکا کشورهای قدرتمند و دارای برتری نظامی نبودند و در عوض دارای اراده استوار و شکست ناپذیری بودند؛ بنابراین آمریکا واقف است به اینکه پیروزی در جنگ با کشورهایی که مقاوم و استوارند و راه صحیح را طی می کنند دشوار است لذا این کشور برای سست کردن اراده ملت ها در مرحله اول با شایعه و اقداماتی از طریق عناصر نفوذی زمینه فاصله بین حکومت و مردم ایجاد می کند.

اگر کشورها دارای سلاح و توانایی دفاعی بالایی باشند در مرحله بعد و با استفاده از مجوزهای شورای امنیت و سازمان های تحت امر، زمینه خلع سلاح آنان را فراهم می کند؛ (درست همان کاری که در عراق و لیبی انجام داد) و زمانی که محاسبات، پیروزی قطعی آنها را نشان داد؛ از طریق عملیات نظامی، آن کشورها را نابود کرده و خوش بینان و طرفداران مذاکره را با کوهی از مشکلات ناشی از بازسازی ویرانه ها رها می کنند.

مهمتر اینکه هزینه جنگ نیز بر عهده گاوهای شیری و غارت معادن و ثروت کشورهای دیگر تأمین می شود. با این توضیح نقشه شوم آمریکا و متحدانش روشن است و تا زمان آماده شدن شرایط برای آمریکا و متحدانش فاصله زیاد است و به حول و قوه الهی این فاصله بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که ''اقتدار ایران'' به کلی مانع ''تأثیر پذیری مذاکرات'' از ''فشار و هوچی گری'' خواهد شد.

بنابراین فاصله بین آنچه آمریکا و متحدانش می خواهند و آنچه هسته های اصلی قدرت و اقتدار ایران را تشکیل می دهد زیاد است و تا زمان کم شدن این فاصله، جنگی صورت نمی گیرد و با آگاهی و تلاش مردم و رهبری الهی مقام معظم رهبری، این فاصله بیشتر و در نتیجه زمان ''مذاکره با اقتدار'' کمتر خواهد بود.

2. این یک واقعیت مسلم است که با رهبری های عالمانه مقام معظم رهبری و تلاش های دانشمندان هسته ای کشورمان، در حال حاضر ایران به عنوان یک کشور هسته ای در جهان پذیرفته شده است؛ از طرف دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع تشخیص صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورها، بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشته است.

لذا از آنجایی که دانش هسته ای کاربردهای فراوانی در بخش های غیر نظامی مانند بخش کشاورزی و صنعت دارد؛ از سرگیری فعالیت های هسته ای و استفاده از دانش هسته ای منافع زیادی برای کشور به همراه دارد و هزینه های از سرگیری فعالیت های هسته ای مربوط به فشار از طریق تحریم و محدودیت برای تجارت و سرمایه گذاری است.

با این توضیح آمریکا هیچ بهانه ای برای شروع جنگ علیه ایران ندارد چرا که ایران توانسته است با هزینه های فراوان، دانش هسته ای را بومی سازد و باز گرفتن دانش دانشمندان هسته ای ایران از طریق جنگ نظامی غیر ممکن بوده و نیز در صورت وقوع جنگ، بر توانایی های هسته ای ایران اضافه خواهد شد.

3. واضح و روشن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر اساس نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار بوده است.

از نظر روابط بین الملل و احترام به کشورها به خصوص کشورهای همسایه؛ سیاست ایران با تأکید بر حفظ امنیت و ثبات منطقه بوده و هیچ دلیلی برای متهم کردن ایران وجود ندارد و بی ثباتی منطقه نتیجه زیاده خواهی و برنامه ریزی برای غارت منابع غنی منطقه  توسط کشورهای زورگو بوده است.

ما شروع کننده جنگ نیستیم اما هر تهدیدی بدون شک با واکنش سختی روبرو خواهد شد.

حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی نیز در همین زمینه می فرمایند ''جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ وقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود و آمریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی کنند چون می دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده اند به هر متعرّضی، ضربه بزرگ‌تری وارد خواهند کرد.''

4. مردم کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه می دانند که سیاست توسعه روابط بین کشورهای منطقه و کاهش اختلافات، منافع زیادی برای تمام کشورهای به همراه دارد؛ اختلاف های عمیق و زمینه های دشمنی هایی که از طریق رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، منابع زیادی را در اختیار قدرت های فرامنطقه ای قرار داده است.

مردم منطقه و نخبگان جهان اسلام می دانند که اقداماتی که باعث وحدت کشورهای منطقه به خصوص کشورهای صاحب ذخایر نفت و گاز می شود، منافع بی شماری است و تلاش ایران برای این مهم باعث توسعه و پیشرفت کشورها و استفاده مطلوب از بازارهای متنوع و پرسود و کاهش هزینه های خرید سلاح های نظامی و برقراری امنیت منطقه خواهد شد.

جنگ افروزی و بی ثباتی منطقه به نفع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست و نگرانی جامعه جهانی و صلح دوستان اگر چه کمترین اهمیتی برای سلطه طلبان ندارد ولی زمانی که افکار مردم همسو با تصمیمات آنها باشد از این همسویی بیشترین بهره برداری را می برند و بدون شک مردم منطقه که دردهای ناامنی را به خوبی لمس نموده اند، فرصت تصمیمات خطرناک را نخواهند داد.

حال می توان به این نکته اشاره کرد که عامل مهمی که می تواند امروزه اثرات مخربی بر کشورمان داشته باشد، عملکرد ضعیف و فساد اقتصادی است؛ تلاش و تدبیر دلسوزان نظام و دستاوردهایی که دانشمندان هسته ای، پزشکی، نانو فنآوری، بیو تکنولوژی و... در سال های اخیر به دست آورده اند، چراغ روشنی بخشی برای حرکت در مسیرهای سخت و دشوار است و نشان می دهد که با تلاش، تدبیر و سخت کوشی می توان قله های بزرگ را فتح کرد و تهدیدات را به فرصت تبدیل نمود.

نکته مهم اینکه کسانی که دیروز با قدرت و بذل جان و مال خود از کیان کشور اسلامی ایران دفاع کردند، در فکر رفاه خانواده و فرزندان و بستگانشان نبودند و شایسته است تهدیدات ناشی از فرزندسالاران رانت خوار، جدی گرفته شود و دست های آلوده شان از اقتصاد و مدیریت جامعه کوتاه و بلکه قطع گردد و فضای مدیریتی و اقتصادی را معطر به عطر جهاد و شهادت و به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری معطر به عطر ''انقلابی بودن'' شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مهدي


    اگر مردم ايران متحد و ولايت مدار باشند هيچ قدرتي نمي تواند به مملكت ما تعرض كند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه