English

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج:

مصوبات وتصمیمات شورای شهر باید برای مردم شفاف سازی شود

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج گفت: یکی از کارهایی که باید در شورای اسلامی باید انجام داد این است که مصوبات و تصمیمات شوراها به مردم بازگو و شفاف سازی شوند.

مصوبات وتصمیمات شورای شهر باید برای مردم شفاف سازی شود

مجید شاه اویسی درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج،در مورد فعالیت کمیسیون عمران شورای شهر سنندج  و تغییراتی که در طول فعالیت این دوره شوراها با توجه به تجارب و سوابق حرفه ای و تفاوت ان با دوره های قبلی  اظهار داشت: در بحث فعالیت کمیسیون عمران شورای شهر سنندج اولین تصمیمم این بود که بتوانم از پتانسیل عظیم کارشناسان و متخصصان و اساتید دانشگاه در گرایشهای مختلف عمرانی استفاده کنم.

وی گفت: طبیعتا حضور یکجای همه این افراد مجرب و متخصص در جلسات کمیسیون عمران که خیل عظیمی از تحصیکرده های دانشگاهی در رشته های مختلف مرتبط با مسایل مدیریت امور شهری را شامل می شود نه عملی و نه منطقی بود لذا برای اینکه بهتر از این پتانسیلها استفاده کنم کارگروه هایی تشکیل دادم .

شاه اویسی با اشاره به این نکته مهم که در مباحث مدیریتی می گویند" کارشناس تصمیم سازی می کند، مدیران تصمیم گیری می کنند" تصریح کرد: به جای اینکه در جلسات کمیسیون عمران ۶۰، ۷۰ نفر جمع شوند و تصمیم سازی کنند و تصمیم گیری سخت تر شود ۴ کارگروه تخصصی راه اندازی کردیم که برای اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد.

عضو شورای اسلامی شهرسنندج گفت: در همین راستا در این دوره فعالیت شورای اسلامی ۴ کارگروه در کمیسیون عمران تشکیل دادم و فکر می کنم مرتبط ترین افراد را برای فعالیت این کارگروه ها انتخاب شده اند که یکی از این کارگروه ها، کارگروه معماری و شهرسازی است، دوم کارگروه حمل و نقل و ترافیک و سومین کارگروه، املاک و چهارمین کارگروه که با حضور افراد صاحبنظر تشکیل شده کارگروه آب و محیط زیست است که هر ۱۵ روز یکبار یک کارگروه تخصصی تشکیل می شود

شاه اویسی  از برقراری تعاملی بسیار سازنده  با سازمان نظام مهندسی  ساختمان و شورای شهر سنندج خبر داد که نمود آن فراهم نمودن حضور فعالانه مهندسین مجرب این سازمان در کارگروههای تخصصی کمیسیون عمران می باشد  .

 رییس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج در مورد اهداف این کمیسیون و اینکه این کمیسیون تا چه اندازه می تواند در توسعه زیرساخت مدیریت شهری موثر باشد، افزود: کمیسیونها اساسا دو کار مهم و عمده می کنند یکی اینکه مشکلاتی که وجود دارند را برطرف می کنند و دوم بر عملکرد شهرداریها نظارت خواهند کرد.

برنامه سند استراتژیک توسعه شهری دورنمای کمیسیون عمران سنندج است

شا ه اویسی اظهار داشت: دورنمایی که برای کمیسیون عمران شورای شهر سنندج تعریف شده این است که بتوانیم برنامه های دراز مدت توسعه و سند استراتژیک توسعه شهری سنندج را تدوین و عملیاتی نماییم.

وی با اشاره به اینکه توسعه دارای ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... است گفت: متاسفانه شهرهایی مانند سنندج از نظر توسعه شهری عقب افتاده است و به محض اینکه بحث توسعه شهری پیش می آید مردم به توسعه عمران و زیرسازی و اینکه پروژه های زیادی باید در شهر ایجاد شود فکر می کنند.

شا ه اویسی اضافه کرد: سند استراتژیک توسعه شهری یا "CDS" برای شهر سنندج لازم است که تدوین  شود و یکی از اهداف کلان کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج همین موضوع  است و با حضور اساتید و افراد صاحبنظر روی این قضیه کار می کنیم.

 مطالعات شهرداری الکترونیک در سال  ۹۷در سنندج آغاز می شود

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج از شروع مطالعات شهرداری الکترونیک در شهر سنندج در سال ۹۷ خبر داد و افزود: شهرداری الکترونیک بر خلاف تصور شهروندان و مردم که کارها برون سپاری می شوند موجب سهولت کارهای شهرداری برای شهروندان می شود اگر چه این طرح در برخی شهرها اجرایی شده و موثر بوده و در برخی شهرها هم اگر اجرایی شده ناموفق بوده و موجب مشکلات متعددی شده است.

شا ه اویسی تصریح کرد: اگربا این دید  به این طرح نگاه کنیم و هر یک از شهروندان اپلیکیشنی روی تلفن همراه خود نصب ،تا همه شهروندان از تصمیمات و برنامه های شورا و شهرداری اطلاع پیدا کنند لازم وضروری است چرا که بعضی از تصمیمات ، تصمیمات مهمی است و نباید پشت درهای بسته گرفته شوند.

مجید شاه اویسی

وی عنوان کرد: وقتی می گوییم شهرداری الکترونیک اولین قضیه که مهم است این است که همه چیز شفاف و روشن شود و اولین کاری که شهرداری الکترونیک انجام می دهد این است که جلوی رانت ها را می گیرد و برای مردم شفاف سازی میکند و دوم اینکه مردم و شهروندان دیگر نیازی نیست برای انجام امورات خود حضورا به شهرداریها مراجعه کنند و برای پرداخت قبوض عوارض و نوسازی شهرداری می توانند همانند قبوض آب،برق و تلفن به دفاتر شهرداری الکترونیک مراجعه کنند.

خدمات  شهرداری الکترونیک تدریجی و در طول ۴ سال به مردم ارائه خواهد شد و تصمیم داریم که انشاالله در تاریخ ۷ مهرماه سال ۹۷ اولین خدمات شهرداری الکترونیک به شهروندان و مردم شهر سنندج ارائه شود.

شا ه اویسی در مورد فعالیت کارگروه محیط زیست و آب به خبرنگار ما اظهار داشت: در حال حاضر ۶ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی استان کردستان هستند و در دانشگاه کردستان انواع گرایشها در مقطع دکترا واساتید و مدرسین فعالیت دارند و افراد صاحب نظر زیادی در این زمینه وجود دارند.

عضوشورای شهرسنندج با اشاره به اینکه مقوله محیط زیست متاسفانه خیلی مغفول مانده است، بیان کرد: در زمینه آبیاری فضای سبز افراد صاحبنظر اعلام کردند که از منابع آبی شهر سنندج به درستی استفاده نمی شود و ما هم در همین راستا ان جی اوها را هم وارد عمل کردیم و در کارگروه های کمیسیون عمران صرفا مباحث کارشناسی انجام می شود و حتی مدیران شهرداری به عنوان یک کارشناس در این کارگروه ها ایده می دهند.

 بخش دولتی توجیه گر و بخش خصوصی مطالبه گر است

 رییس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج اظهارداشت: متاسفانه اغلب  بخش دولتی توجیه گر است و بخش خصوصی و غیر دولتی مطالبه گر و این دو در تقابل هم هستند.

شا ه اویسی اضافه کرد: در این دوره در جلسات شورای اسلامی شهر سنندج بلافاصله پس از بحث بر روی دستور کارها و اتمام تصمیم گیری و تصویب موارد مطروحه صورتجلسه مربوطه تایپ و پرینت گرفته شده و فی المجلس امضا و اول وقت روز بعد به فرمانداری جهت طرح در هیات انطباق ارسال خواهد شد و این سبب تسریع در اجرایی شدن مصوبات شده است در این راستا به جای نطق پیش از دستور نطق پس از دستور را مدنظر قرار داده ایم و در فاصله نطق اعضا شورا، کار پرینت صورتجلسه انجام و هیچ وقتی از جلسه تلف نخواهد شد.

وی گفت: هیچ جلسه ای نباید بدون خروجی باشد و اگر جلسات شورای شهر مصوبه ای نداشته باشد فقط ذکر مصیبت است و به درد مردم نخواهد خورد.

شا ه اویسی در مورد مصوبات شورای شهر که باید ضمانت اجرایی داشته باشد و این تصمیمات و مصوبات شورای شهر سنندج تا چه اندازه با همکاری دستگاه های خدمات رسان استان مطابقت دارند؟ خاطر نشان کرد: در این کارگروه ها فکرها و ایده های خوبی مطرح و پخته می شوند و یادآوری نمود که  مدیریت هنر استفاده از علوم مدیریتی است و مهمتر از همه این است که چگونه بتوانی پیشنهادات و نقطه نظرات مردم را مدیریت کنید.

وی با انتقاد از اینکه پتانسیل های خوبی وجود دارند که ما از انها استفاده نکردیم، اظهار داشت: تمام دستگاه های خدمات رسان چه موسسات دولتی و چه موسسات عمومی غیر دولتی موظفند برنامه سالیانه خود را به شورای شهر ارسال  کنند و ما در همین راستا در طول فعالیت بیش از ۴ ماهه شورای اسلامی شهر سنندج در این دوره یکسری را از قوانین را اجرایی کردیم و مکاتباتی هم با دستگاه های خدمات رسان انجام داده ایم تا برنامه های سالانه خود را به شورای شهر ارسال کنند.

به گفته شاه اویسی؛ مردم و شهروندان از اینکه دستگاه های خدمات رسان در فصول مختلف معابر شهری را به خاطر خدمات عمومی حفاری می کنند شهرداری و این دستگاهها را مورد نقد قرار می دهند و قانونگذار دستگاه های خدمات رسان را مکلف کرده تا برنامه های سالیانه خود را به شورای اسلامی شهر اعلام کنند تا این ناهماهنگی ها حذف شوند.

 قنات ها و چشمه های شهر سنندج نیازمند شناسایی هستند

وی در مورد فعالیت کارگروه آب و محیط زیست شورای شهر سنندج با رویکرد فرهنگی اظهار داشت: در شهر سنندج خوشبختانه قنات و چشمه های زیادی وجود دارد اما در دهمین جلسه کارگروه آب و محیط زیست توسط کارشناسان آب و فاضلاب استان مطرح شد که در هر ثانیه 1200لیتر آب تصفیه شده وارد شهر سنندج می شود در حالی که 1600 لیتر در ثانیه خارج و به تصفیه خانه فاضلاب پایین فرودگاه سنندج وارد می شود و سوال اینجاست این میزان آب اضافی از کجا وارد فاضلاب شهر سنندج می شود.

شا ه اویسی افزود: این میزان آب اضافی که خارج می شود مربوط به قنات ها و چشمه های سطح شهر سنندج است که در مکانهایی همچون عمارت خسروآباد، خیابان آبیدر و روستای قرادیان و رودخانه جاده ساحلی و پل قشلاق جاری هستند و این قنات ها یک نعمت و ظرفیت بسیار بزرگی برای شهر محسوب می شوند و این قنات ها فقط تامین کننده آب فضای سبز شهری شهرداری نیستند بلکه هویت شهر سنندج هستند و در همین راستا برنامه ای تدوین و طراحی کردیم تا چشمه ها و قنات های قدیمی شهر سنندج را شناسایی و احیا کنیم.

وی تصریح کرد:همچنین در همین راستا از کارمندان باسابقه ادارات مختلف استان برای شناخت قنات و چشمه های قدیمی شهر سنندج که سررشته دارنددعوت به همکاری کرده ایم و محلاتی که قبلا با عناوین چشمه و کانی ها نامگذاری شده بودند دوباره احیا خواهیم کرد که با همان اسامی کانی و چشمه در بین مردم نهادینه شوند مانند کانی دو شه م و کانی کوزله و کانی پرت بن و ...

شا ه اویسی افزود: سالانه بیش از یک میلیارد تومان در شهرداری سنندج برای آبیاری فضای سبز پول و هزینه پرداخت می شود که باید برای جلوگیری از این گونه هزینه ها، از ظرفیت مهم چشمه ها و قنات هایی که هم اکنون در سطح شهر سنندج جاری هستند برای آبیاری فضای سبز بهره گیریم.

وی بیان کرد: برنامه ما در شورای شهر سنندج این است که سالانه شهرداری سنندج بتواند ۲ تا ۳ قنات موجود در شهر سنندج را احیا و شناسایی کند تا از این طریق هم کمکی به هویت فرهنگی شهر شود و هم بخش اعظم آب مورد نیاز فضای سبز شهری از طریق این قناتها و چشمه ها تامین شود.

شا ه اویسی افزود: در همین راستا مطالعات زیادی برای احیا قنات ها و چشمه های شهر سنندج انجام شده و بحث فرهنگی این موضوع کم اهمیت تر از بحث عمرانی آن نیست.

photo_2018-01-16_00-07-52

 ضعف مدیریت هزینه مشکل مدیریت دوره های قبلی شوراهاست

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج در پایان در مورد فعالیت چندین ماهه این دوره اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و ارزیابی ایشان از عملکرد آنها در طول بیش از ۴ ماه فعالیت این اعضا گفت: متاسفانه مشکلات متعدد مالی زیادی داریم به طوری که به خاطر همین مسایل مالی نتوانستیم حقوق چند ماهه پرسنل خدوم شهرداری سنندج را بپردازیم و در این میان مشکلات مالی و تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری بیشتر جلب توجه می کرد.

شا ه اویسی با بیان اینکه مسایل مالی بر عملکرد شوراهای اسلامی طبیعتا تاثیرگذار است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیمانکاران ، مطالبات زیادی داشته و متاسفانه ما وارث ارثیه بدی از سالهای گذشته که مدیریت هزینه خوبی نداشته اند هستیم اما با این مشکلات هم می توان گفت تا این حد به خوبی پیش رفتیم.

وی عنوان کرد: من به شخصه انتظارات بیشتری از خود و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر سنندج دارم و کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم و در این راستا لازمست مردم به کمک ما بیایند و با توجه به اینکه شعار اینجانب صرفا یک کلمه و بعبارتی یک عدد و آنهم  ۹۰۹ است قصد دارم که با فراهم نمودن حضور ۹۰۰ نفر افراد صاحبنظر و ایده پرداز بمنظور کمک و مشاوره و همفکری به ۹ نفر اعضای شورای اسلامی ،انشاالله از نقطه نظرات تمامی صاحبنطران در  حوزه تصمیمات مدیریت شهری بهره مند شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه