English

وزیر نیرو:

بارندگی در خوزستان۴۸ درصد کاهش یافت/ مصرف برق در خوزستان بیش از حد انتظار است

میزان بارندگی در خوزستان در سال آبی جاری نسبت به سال پیش از آن 48 درصد و آبدهی رودخانه کارون یک سوم کاهش یافته است.

بارندگی در خوزستان48 درصد کاهش یافت/ مصرف برق در خوزستان بیش از حد انتظار است

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان،  وزیر نیرو دوشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبیاری و زهکشی دشت عریض شوش اظهار کرد: مسائل آب به ویژه در کشوری که در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده اهمیت بالایی دارد.

حمید چیت چیان وضعیت خشکسالی در 10 سال اخیر را دلیلی بر اهمیت بیش از پیش مساله آب در کشور عنوان کرد و افزود: مجموع آبی که پیش از این در رودخانه کارون جریان پیدا می کرد بیش از 20میلیارد مترمکعب در سال بود که الان این میزان به کمتر از 14 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که تقریبا دو سوم می شود.

وی اظهار کرد: در آماری که همین هفته در جلسه شورای امور آب اعلام شد میزان بارندگی استان خوزستان نسبت به سال آبی گذشته 48 درصد کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده این است که در شرایط ویژه ای قرار داریم و باید نسبت به مصرف آب با دقت برخورد کنیم تا بیشترین بازده و بیشترین بهره وری را داشته باشیم تا مردم که به این منبع حیاتی نیاز دارند بتوانند با وجود کمبودها بیشترین استفاده را از این منبع داشته باشند.

وی گفت: از کارهایی که برای ارتقای بهره وری آب انجام می شود احداث شبکه های زهکشی و آبیاری کشاورزی است زیرا اگر آب به صورت سنتی مصرف شود مقدار آب مورد استفاده کشت و زرع و هدر رفت آن بیشتر خواهد بود در حالی که شبکه های زهکشی کمترین دسترسی غیرقانونی و کمترین تلفات را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: باید راجع به تک تک قطرات آب به دقت برنامه‌ریزی کنیم و با هوشیاری و دقت از منابع آب استفاده کنیم به صورتی که بیشترین بهره‌وری و بازدهی را داشته باشد زیرا مردم که به این مایع حیاتی نیاز دارند باید بتوانند علی‌رغم کمبودها بیشترین استفاده را از این منابع داشته باشند.

وزیر نیرو یکی از کارها برای ارتقا بهره‌وری را شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی اعلام کرد و ادامه داد: اگر آب به صورت سنتی مورد استفاده قرار بگیرد مقدار کمی از آن به گیاه می‌رسد ولی وقتی که شبکه احداث شد و نوع شبکه نیز تغییر کرد کمترین هدر رفت را دارد.

وی تاکید کرد: نه فقط در مرحله انتقال و توزیع آب، بلکه در مرحله استفاده نیز باید مراقبت بیشتری داشته باشیم از جمله تدابیر اندیشیده شده برای این کار، شیوه‌های نوین آبیاری است که توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در موضوع کنترل گرد و خاک و ریزگردها سازمان‌های مختلفی مسئولیت دارند و وزارت نیرو نیز در کنار این سازمان‌ها در رابطه با تامین آب برای فعالیت‌هایی از جمله تامین آب برای کشت بوته‌ها و درخت‌‌ها و نیز دیگر موارد وظایفی دارد که ما کاملا بر این مسائل واقف هستیم و تلاشمان را نیز کرده‌ایم.

چیت چیان در بخش دیگری از صحبت ها گفت: امروز بر اساس برنامه‌ها دو سد نیز در خوزستان کلنگ‌زنی می‌شود که اطلاعات این سدها را نیز در محل ارائه خواهیم کرد.

وزیر نیرو عنوان کرد: درجه حرارت در خوزستان به شدت بالا رفته و میزان مصرف برق توسط مردم بیشتر از آن چیزی بود که ما پیش‌بینی کردیم و این به دلیل شدت گرما است.

چیت‌چیان بیان کرد: دمای هوای بالای 50 درجه، دو هفته در خوزستان ادامه دارد و به این دلیل میزان مصرف به بیش از هفت هزار و 800 مگاوات رسیده است. نیروگاه‌های کشور با آمادگی کامل برق را تولید می‌کنند و شبکه‌ها نیز آمادگی کامل دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر برق‌رسانی به شکلی مطلوب در حال انجام است اما این اتفاقی طبیعی است که در تمام شبکه‌ها حوادثی پیش بیاید و از نظر آمادگی شبکه و ظرفیت تولید، کار در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه