English

امام‌جمعه اردبیل:

واقعه ۱۹ ژانویه به جدایی آذری‌های جهان پایان داد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ به جدایی آذری‌های دو طرف رود ارس نقطه پایان گذاشت و هموطنان ما در جمهوری آذربایجان عقیده دارند گویی در ایران زندگی می‌کنند و باید این تعلق خاطر به میهن و دین، برای نسل‌های بعدی بازگو و حفظ شود.

واقعه ۱۹ ژانویه به جدایی آذری‌های جهان پایان داد
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، آیت‌الله سید حسن عاملی روز پنجشنبه در آئین بزرگداشت ۱۹ ژانویه، روز آذری‌های مسلمان جهان موسوم به "آراز قوناقلاری" در نگارخانه ختایی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: نسل‌های جدید باید بدانند که نیاکان آنها در ۱۹ ژانویه چرا سیم‌های خاردار مرزها را زیر پا نهاده و از رود ارس گذشته و وارد ایران شدند و به عکس امام راحل ادای احترام کردند و پرچم‌های امام حسین (ع) را برای تبرک قبور و رفتگان خود به جمهوری آذربایجان بردند.

وی ادامه داد: ما آذری‌های ایران به آذری‌های جمهوری آذربایجان به چشم هموطن نگاه می‌کنیم و ایران نقطه اتکا و اتحاد همه آذری‌های دنیاست و وطن اصلی آذری‌های دنیا ایران است و در سطح دنیا به همه آذری‌هایی که به وطن اصلی خود اظهار لطف می‌کنند، احترام قائل هستیم.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: اشغال قره‌باغ را اشغال خاک خودمان می‌دانستیم زیرا ریشه و فرهنگ ما یکی است و امسال بعد از آزادی قره‌باغ، برای آذری‌ها سال خوبی رقم خورده است و جوانان متدین در آزادی قره‌باغ اشغالی نقش داشتند و شعارهای دینی شنیده می‌شد و فرماندهان آنها اذعان می‌کردند که اردوی ما اردوی امام حسین (ع) است و ادبیات حاکم بر نبرد آزادی قره‌باغ، تفکر دینی داشت و از نسل و اندیشه کمونیست خبری نبود.

 

مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی تاسیس شود

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین گفت: در دنیا هیچ قوم و نژادی مثل آذری‌ها به قرآن و عترت پیامبر خدا (ص) خدمت نکرده است و از شورای اسلامی و شهرداری اردبیل انتظار داریم ترتیبی بدهند فرش نفیسی منقش به تصویر نظامی گنجه‌ای و ابیات او در مورد ایران "همه عالم تن است و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل" بافته شود و سپس این فرش را به شاه اسماعیل ختایی اهدا کنند و در موزه او در اردبیل نگهداری شود و فلسفه این کار در این است که دنیا بداند کلمه ایران ۸۰۰ سال و بیش از آن قدمت دارد و قابل تحریف نیست.

آیت‌الله عاملی افزود: از دانشگاه‌های تبریز، ارومیه و زنجان و اردبیل انتظار دارم مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی را راه‌اندازی کنند و در کل دنیا باید آذری‌ها به تحریف شخصیت‌ها و مفاخر خود، نفوذ وهابیت، جنگ بین اقوام، حفظ وحدت آذری‌ها، نفوذ اسرائیل حساسیت داشته و نسبت به این خطرات آگاه باشند و هرگز در تله دعواهای قومی نیفتند.

وی گفت: اسرائیل دوستدار آذربایجان نیست بلکه می‌خواهد با ترویج وهابیت، به تشیع‌زدایی بپردازد و هویت دینی و ایرانی آذری‌ها در دنیا تهدید می‌شود و در این میدان، مبارزه با دین یا ایران تفاوتی ندارد و برای دشمن، یک هدف است و دست‌هایی سعی می‌کنند "آذربایجان اسلام مدلی" یعنی مدل اسلامی آذربایجان را بدعت بگذارند اما این شدنی نیست و ملت آزاده آذربایجان بیدار است.

او ادامه داد: با تدوین لغت‌نامه زبان آذری در اردبیل، خدمت بزرگی به قوم آذری انجام دادیم و باید معیاری برای عالم ترک و آذری باشد و نسلی که بعد از ده‌ها سال استعمار و سرکوب، در ۱۹ ژانویه به دنبال اصالت و هویت خود به راه افتاد و به سوی ایران آمد، همواره مورد احترام است.

 

۱۹ ژانویه هماغوشی آذری‌ها زیر پرچم اسلام بود

نورالدین شیرین از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آناتولی ترکیه نیز در این آئین گفت: ۱۹ ژانویه سالروز بازگشت آذری‌ها به آغوش وطن و هم آغوشی آذری‌ها زیر پرچم اسلام و وحدت در مسیر امام خمینی (ره) است و احترام آذری‌ها به امام راحل در واقع قبول او به عنوان رهبر عاشورایی و دینی است.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: نبرد غزه، دل همه مسلمان‌ها بلکه همه انسان‌های آزاده را می‌آزارد و هر کشوری که در کنار اسرائیل بایستد و برای او امکانات و نفت منتقل کند در این جنایات بزرگ شریک و سهیم است و خود را در چشم ملت‌های دنیا خوار می‌سازد.

او طوفان‌الاقصی را جبهه وحدت مسلمانان قلمداد کرد و گفت: آذربایجان، مدنیت و عرفان، شان و شرف ماست و توجه به اجاق ایران در واقع توجه به اجاق و سرچشمه‌ای به نام امام حسین (ع) و نهضتی به بزرگی عاشوراست و ما مسلمانان و آذری‌ها هر چه با هم متحد باشیم، از تفرقه و شیطان دور و مصون خواهیم بود.

شعرخوانی و تجلیل از عوامل نمایش ۱۳۲۰ ساخته شده در شهرستان مرزی بیله‌سوار و راه یافته به جشنواره فجر از دیگر بخش‌های این آئین بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه