English

موج گزارش می دهد؛

چه کسانی پشت موج گرانی خودرو هستند؟ / گرانی خودرو به دلیل کاهش تولید خودروسازان داخلی نه افزایش قیمت بنزین!

میزان تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته و عرضه کم آن باعث بروز تورم جدید در بازار شده، اما برخی جریان های مافیایی خودرو برای بهره برداری از شرایط کنونی، موجی از گرانی در این بازار به وجود آورده اند که بهانه آن را افزایش قیمت بنزین عنوان می‌کنند. از این رو به نظر می رسد موج گرانی خودرو توسط عده ای هدایت می شود.

چه کسانی پشت موج گرانی خودرو هستند؟ / گرانی خودرو به دلیل کاهش تولید خودروسازان داخلی نه افزایش قیمت بنزین!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت خودرو چند هفته ای است که روندی افزایش داشته و با سهمیه‌بندی و گرانی بنزین یک شوک قیمت دیگر به این بازار وارد شد، به گونه ای که هر خودرو بین 1 تا 3 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است، نکته ای که درباره این تورم قیمت وجود دارد این است که چگونه با گرانی بنزین که هزینه حمل و نقل را بالا می برد، سود نگهداری خودرو را بیشتر می کند؟ عملا در محاسبات اقتصادی این رابطه معکوس است و با افزایش قیمت بنزین هزینه نگهداری خودرو بالا می‌رود، حتی استدلال برخی برای این افزایش قیمت که تکیه بر سرمایه ای بودن آن بوده نادرست است، زیرا وقتی یک کالای سرمایه می تواند مورد تقاضا قرار گیرد که با سه مقوله مواجه شود؛ نخست پیش‌بینی تورم ثانویه وجود داشته باشد، دوم اینکه مصرف آن افزایش یابد یا میزان عرضه کاهش یابد. در حال حاضر افزایش قیمت بنزین نه تنها روی هیچ کدام از سه عامل بالا تاثیر نمی گذارد، بلکه صرفه اقتصادی خرید خودرو را نیز کاهش می دهد.

در حال حاضر اگر بخواهیم به واقعیت بازار خودرو توجه کنیم این است که میزان تولید خودرو به شدت کاهش یافته و این روند از همان یک سال پیش آغاز شده و معلوم نیست قرار است این روند تا کی ادامه داشته باشد، با وجود اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به افزایش قیمت بارها اعلام کرده است که با «بهبود عرضه و پاسخگویی به تقاضا قیمت خودرو نیز تعدیل می شود.» البته تاکنون هیچ‌گونه اقدامی از سوی این وزارتخانه برای کنترل قیمت خودرو انجام نشده و تنها استدلال آنها این است که نمی توانند قیمت خودروی که در بازار به وسیله خرید و فروش قیمت گذاری می شود را کنترل کنند، اما این بهانه ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی، گفت: در حال حاضر بخشی از بازار متاثر از فضای روانی به دنبال بهره برداری است. از طرف دیگر خودروسازان داخلی به جای اینکه در روز 5000 خودرو تولید کنند کمتر از 2500 خودرو تولید می‌کنند و این مساله باعث شده میزان تقاضا در بازار بیش از عرضه باشد.

سعید مدنی با بیان اینکه دولت باید با مدیریت وضعیت تولید تعادل بین عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد، افزود: در شرایطی که بسیاری از مدل های خودرویی وابسته به قطعات خارجی هستند تامین نیاز زنجیره تولید باید در اولویت قرار گیرد، از این رو  قطعه سازان داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانیم وابستگی صنعت خودرو به کالاهای وارداتی را کاهش دهیم.

یکی از اقداماتی که خودروسازان دو سال پیش انجام دادند فشار بر دولت برای ممنوعیت واردات خودروی خارجی بود و در همان زمان مدعی بودند که قادر هستند که نیاز داخلی را تامین کنند اما شش ماه بعد از آن با ناتوانی در پاسخگویی به پیش فروش هایی که کرده بودند نشان دادند که خودکفایی تنها یک ادعابرای محدود کردن بازار برای خودروهای داخلی بوده است، البته در همان درصد نارضایتی مردم از کیفیت این خودروها بالا بود ولی به دلیل بروز فضای دلالی و کاهش ارزش پول ملی بسیاری از مردم به سمت خرید این خودروها رفتند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید خودرو به شدت کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایلی که تولید خودرو با همین وضعیت ادامه دارد موضوع حفظ اشتغال کشور است  و باعث شده با وجود اینکه برخی خودروها از استاندارد مناسبی نیز برخوردار نیستند تولید آن ها ادامه یابد که در شرایط کنونی تنها باید از راهکارهای برای ارتقای کیفیت این تولیدات استفاده کرد.

ولی ملکی با بیان اینکه میزان تولید برخی از این خودروسازان به قدری کاهش یافته که نمی تواند دخل و خرج خود را هماهنگ کند، افزود: تولید برخی از این مدل های خودرو بسیار پایین است که برای خودروسازان هم صرفه اقتصادی ندارد، اما تعطیلی نیز نمی تواند راهکار موثری باشد، از این رو باید راهکارهای برای تولید داخلی قطعات فراهم شود تا با افزایش تیراژ تولید قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر تیراژ تولید خودروسازان داخلی به شدت کاهش یافته که حتی توان تامین هزینه های خود را ندارند، از این رو به بهانه های مختلفی قیمت را افزایش می دهند و بروز مسائلی مانند گرانی بنزین نیز بهانه جذابی برای آنها شده که این گرانی خودرو که در نتیجه عرضه پایین است را به آن نسبت دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • فرهاد

    اگه دولت بی تدبیر قصد کاهش قیمت خودرو را داشته باشد که ظاهرا اینگونه نیست، باید خودرو دست دوم وارد کند

  • محمد

    تا وقتی که درصدی از سود خودروسازها میره تو جیب مسئولین
    این انتظار رو نباید داشته باشیم که برای حقوق مردم کسی ناراحت باشه
    چه برسه که پیگیری کنن قیمتها شکسته بشه
    امیدوارم تایید کنین نظرمو

    • این حقیقتیست که برای احادملت ثابت شده

  • سید احمد حسینی

    سلام نگاه کنید به دروغ های آقای رحمانی و عشق بکنید که سمند را رنگ میکنن و بنام دنا پلاس به قیمت رنو تالیسمان میفروشند و همه هم به به چه چه میگن و صد البته اینها همه در اقتصادهای بسته انجام میشود در حالت اقتصاد جهانی ۹۵ درصد کارخانه های ما محکوم به شکست هستند.

  • ناشناس

    فقط دولتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

  • قاسم

    دولت درسايپا وايران حلب ببنده درگمرگ بازكنه

  • قنبرعلی رمضانی درگزروستای عباس قلعه

    تراخدا تعزیرات وستادحمایت ازمصرف وشورای رقابت،،مملکت چراهیچکس جلوی این گرانیهای،خودرورانمیگیرید،،اخه چراامثال ماروستائیان قادریه خریدیک خودرونباشم،،،مگراین شرکت واقعامتعلق به سوداگران است،یادولت لاابالی. یامردم،وقشرضعیف تاچه موقع زجربکشیم،ودوسال نخوریم،خرج نکنیم،تا۵۵م پرایدبخریم،تاکجامیروید،جواب،مردم،وپاسدارخون شهداوایثارگرکه۸سال نثارکردیم داردهدرمیرود،،همه بدبین شدن،بدولت ونظام واقعاقیمتهاتاکجامیرود،

    • ناشناس

      درکارخانه ویران خودرو وقوطی حلبی سایپا راگل بگیرند پراید 60میلیونی راندیده بودیم کا دیدیم

  • رضا

    مجوز خودرو سازی در سرتاسر ایران با مدیریت استادان متخصص و پژوهشگر متعهد و جهادی دانشگاه ها و بسیج سپاه داده شود و از دست دلالان به اصطلاح خودرو ساز خارج و سرمایه آنها به بیت‌المال برگردانده شود ان وقت ماخودر. صادراتی هم خواهیم داشت

    • سید از فیروز اباد

      ایا مستمری بگیران تامین اجتمای حق گرفتن وام کہ بتوانند خود روی را خریداری کنند ندارند شما رو بہ خدا فکر اخرت باشید

    • ایا کشوری که توانایی ساخت موشک داره نمیتونه یه ماشین خوب تولید کنه بخدا اگر خودرو سازی را از انحصار دربیارن بدن دست سردار حاجی زاده ببین سپاه مثل همیشه سربلند میشه ودست یک مشت ادم .......از سر خودروسازی کوتاه میشه ....من ماندم که ساخت سانتریفیوژسخته یا موشکی که از اسمش لرزه بر اندام اسراییل وامریکا میافته ویا ساختن یه پراید یاپژو

  • احمد

    هدف غارت بیش ازپیش ملت توسط وزارتخانها تحت عناوین مختلف

  • ناشناس

    نه تنها باید انتقام سخت بگیریم از آمریکا و هم پیمانانش بلکه باید انتقام سخت گرفته بشه از خائنینی که می خواهند مردم ایران را زیر فشار بزارن باید قوه قضاییه با مسولین خیانتکار برخورد کنه این مافیای خودرو است

  • حمید

    دشمن اصلی ملت ایران که باعث تورم و کشتار سالانه چندین هزار ایرانی وهدررفت سرمایه های کشور است شرکتهای خودرو سازی هستند حالا که ضررمیکنند درآنها راببندید تاماهم سوارالاغ بشیم تا آلودگی هوا هم با این ماشینهای پرمصرف کم بشه .

  • علی

    آقای رئیسی شمارئیس جمهورمنتخب بنده بودید ومورداطمینان کامل،
    پس ازتصدی وریاست قوه قضاییه حداقل انتظارازجنابعالی ومجموعه تحت امرشمابرخوردقاطع باشرکتهای خودروسازداخلی بخصوص سایپاوایران خودروکه به بهانه تحریم وباحمایت کامل وزارت صمت ووزیرمربوطه وباتوجه به ممنوعیت ورودخودروبافراغ بال به غارت جیب ملت مشغولند،بود.

  • محمد

    فقط دولت باعث گرانی خودرو شده چون این دو خودروساز دولتی هستند وبهترین منع درآمد برای دولت است فقط وفقط دولت باعث گرانی است ولاغیر

  • چرا نظرات مردم را اعلام نمی کنید چون حقیقت را می گویند

  • براتعلی آب برین

    برای یک دستگاه ساینای ساده دهم مهر ۹۷ ثبت نام کردم و ۱۹ تیر۹۸ هم تکمیل وجه نمودم یعنی پانزده ماه و نه روز است که چشم به راه هستیم .حال چرا سایپا هیچ احترامی برای ما قائل نیست .
    ۱-جمعیت قابل توجه خریداران سایناو تیباو...از این دست ماشین هستند پس ناراضی کردن این تعدادوسیع در روندناراضیان به انقلاب اسلامی موثراست .
    ۲-تمام کسانی که ماشینها مدل بالاترو گران قیمت تر ثبت نام کرده بودند به اندازه ما معطل دریافت ماشینشان نشده اند چراکه اصلا در هنگام ثبت نام درگاه سیستم ثبت نام برای ماباز نبودو معلومه که آنها چگونه ثبت نام کردندو از این راه سودهای زیادی راهم بردند .
    ۳-شرکت سایپابراحتی به مامیتواند دروغ بگوید بطوریکه شهریور۹۷ ازگرگان به تهران و شرکت سایپارفتم آنها پس ازدریافت شکایت و گلایه بنده نامه ام را ثبت و کفتندکه حالاکه زحمت کشیدی آمدی تااینجا پس برو گرگان و تاچهارهفته دیگرماشینت را ازنمایندگی تحویل میگیری .دروغگویی شاخدار.
    ۴- ازهمه مهمتر اینکه ما در شهرستان گرگان ودرنمایندگی حسینی ثبت نام کردیم ومتاسفانه درادامه این بی حرمتیها شهرستانیها را بیشترموردبی حرمتی و بی احترامی قرار میدهند.

  • ناشناس

    نامو سا. به این مسولین برسانید راجب کثافتکاریهای نمایندگیای سایپا در کرمانشاه تورا به هرکس که میپرستید مخفیانه سری به این نمایندگیها ی سایپا بخصوص نمایندگی صدیقی صفایی بزنید واسنادشان را وارسی کنید

  • بنده خدا

    مامردم هرچه میکشیم ازدست رئیس جمهورمون میکشیم تمام بدبختیها گرانی مقصراصلی دولت روحانیست ........برای بالابردن قیمت بنزین یکشبه تصمیمشون قطعی ونهایی میشه بنزین راگران میکنن ولی برای افزایش حقوق کارگربدبخت که کشورباکمکشان میچرخه واقشرزحمت کشی هستن بعدازچندین ماه چانه زنی انهم باهزاران منت مبلغ ناچیزی بالابرده یامیبرن .......الهم کن لولیک الفرج

    • ناشناس

      نمایندگی صدیقی کرمانشاه کار پراید انجام نمیده بگفته خودشان که بنده مراجعه کردم ومیگه ما ازاد حساب میکنیم اگر نمایندگی سایپاست ازاد چطور ..ماشین پراید برج 7 امسال گرفتم هزار ماشالله سر سیلندرش تاب داره یعنی موقع بازکردن چند نفر نگاه میکردن تعجب کردن ولی مکانیک گفت اصلا عادیه ......چند روز پیش یه نفر بدبخت تیبا 2 گرفته بود گفت دیروز تحویل گرفتم امروز 30کیلومتر کار کرده موتورش احتیاج به تعمیر کلی داشت .....ایها الناس دلسوزی نیست رسیدگی بکنه بگه اقای خودروساز نسبتا محترم چه خبره

  • ناشناس

    خدا ریشه ظلم ظالمان را بکنه ، هر کی میخواد باشه

  • ناشناس

    همه مسئولین سیاسی ووو حقو حساب از خودرو سازا میگیرن.تا این تخم طلا برای مسئولین وجودداره پراید یکملیارد تومنم گرون نیست

  • ناشناس

    اگر این نامردها راست می گویند واردات خودرو را آزاد کنند تا این همه دلال بازی ورانت خوا ری بوجود نیاد

  • ناشناس

    مگه ماشین کالای مصرفیه که تموم بشه مثه خمیردندان یا خوراکیه . اینهمه در ماه دارن ماشین تولید میکنن وقتی ماشینی رو میخریم سالها میتونیم ازش استفاده کنیم پس چرا به بهانه گران کردن میگن تولید کمه

  • ای کاش مثبت منفی هم داشتین

  • ناشناس

    دلالان راحت کارت ملی افراد را میخرند و ثبت نام میکنند افراد عادی نمیتونن براحتی خودرو ثبت نام کنند بازار دست دلالان هس کجای دنیا بین خودرو کارخانه و بازار ۵۳میلیون تفاوت قیمت هس

  • ناشناس

    بهترین موقع واردات خودرو است

  • بهزاد

    سلام.میخای کار کی باشه؟ کار وزارت صنعت هست.پول فروش خودرو هر چ فزون تر بهتر ب.بیشتر میره جیبش..والا

  • محمد

    فقط وفقط دولت است که باعث این همه گرانی چه در کالاهای اساسی و چه خودرواست فقط وفقط وفقط دولت است دولت است که باعث بدبختی مردم شده است

  • واقعا" خودروسازهای ما ورشکسته می باشند چرا دولت اعلام نمی کند

  • ناشناس

    کارکنای ایران خودرو وسایپارشوه میگیرن ماشین میدن به فک وفامیلاشون اونا میارن بیرون با جندمیلیون سود میفروشن جالبه موفع پیش فروش هزارتاشرط میذارن که ما نمیذاریم حق کسی ضایع بشه ظرف جندساعتم میگن ظرفیت پرشد دیگه ثبت نام نمیکنیم بعد جهل سال اینقدر فسادباید باشه کی جلوی اینا گرفته میشه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه