English

گرانی بنزین، عیدی دولت تدبیر و امید به مردم!

چه سیاستی از سوی دولت دنبال می شود در شرایطی که در یکسال گذشته تورم 100 درصدی، کاهش ارزش پول ملی و ... فشار بر مردم را افزایش داده و با وجود مخالفت نمایندگان مجلس و سایر گروه های سیاسی و اقتصادی موضوع افزایش قیمت بنزین دوباره اجرایی شده است، آیا این هدیه روحانی به مردم در یکی از مهمترین اعیاد مذهبی است؟

گرانی بنزین، عیدی دولت تدبیر و امید به مردم!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اطلاعیه اعلام کرده براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه،  از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شده که قیمت بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان خواهد بود.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کشور در یک سال گذشته تورم بالای 100 درصد  تجربه کرده و کاهش ارزش پول ملی منجر شده بسیاری از مردم در داخل و خرج خود با مشکلاتی مواجه شوند، از این رو بسیاری از آن ها به سمت مسافرکسی روی آورده اند. حال در چنین شرایطی اگر این زمینه کاری نیز از آن ها گرفته شود جز آسیب های اجتماعی چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. از طرف دیگر بسیاری از مردم طبقات پایین جامعه که قادر به خرید هیچگونه خودوریی نیستند با گرانی حمل و نقل مواجه می شوند، زیرا در شهری مانند تهران که ترافیک بالایی وجود دارد میزان مصرف سوخت خودروها در یک مسیر بیشتر از حد معمول است.

هرچند مشخص نیست چه سیاسیتی از سوی دولت دنبال می شود که در شرایطی که درصد نارضایتی ها در جامعه بالاست موضوع افزایش قیمت بنزین دوباره اجرایی شده است، اما به طور قطع اثرات منفی این گرانی های جدید بر افکار عمومی خواهد گذاشت که دولت باید پاسخگوی آن باشد.

پیش از این بارها از سوی نمایندگان مجلس نسبت به گرانی قیمت بنزین واکنش های تندی دیده ایم که هرگونه افزایش قیمت بنزین را عامل آسیب به اقشار مختلف جامعه و افزایش نارضایتی ها دانسته بودند.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز قبلا در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در حاشیه همایش زنان روستایی گفته بود: اگر برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین ها انجام شود به طور قطع دهک های پایین جامعه را در نظر می گیریم.

اما دولت در کنار افزایش قیمت بنزین برنامه ای برای چگونگی هزینه کرد این منابع اعلام نکرده است! البته دو ماه پیش محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: « دولت مجوز افزایش قیمت حامل ها را طبق بودجه در اختیار دارد و قادر است تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.» این رویکرد رئیس سازمان برنامه حکایت از این دارد که دولت به دنبال کسری درآمدهای خود است و این سیاست ها نشان دهند ضعف مدیریت در کشور است که برای جبران کسری خود هزینه های زندگی مردم را بالا ببرد.

همین چند روز پیش الیاس حضرتی نماینده مردم تهران گفته بود: «پیشنهاد می دهم که قیمت سوخت افزایش نیابد بلکه باید میزان مصرف سوخت مدیریت شود و با فروش مازاد بنزین، یارانه هر نفر تا 150هزار تومان می تواند افزایش داد. همچنین با منابع حاصل از مدیریت سوخت، می توان یارانه دهک های پایین جامعه را به ازای هر نفر تا 100 الی150هزار تومان افزایش داد و بخشی از منابع را برای بیمه جوانان بیکار اختصاص داد.» حال با توجه به اینکه قیمت سوخت به عنوان یک منبع ملی گران شده است دولت باید همین منابع درآمدی را دوباره برگرداند نه اینکه این افزایش درآمد حاصل از پول مردمی را خرج هزینه های جاری دولت کنند.

* موافقت همه قوا باجود مخالفت های قبلی

نکته ای که در حال حاضر درباره  گرانی بنزین وجود دارد چگونه این اقدام از سوی سه قوا مورد تایید قرار گرفته است، در حالی که پیش از این نسبت به گرانی آن واکنش نشان داده بودند، برای نمونه محمد حسینی عضو کمیسیون بودجه مجلس می‌گوید: « دولت می‌خواهد ضعف خود را در حوزه تامین کالاهای اساسی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران کند اما این دیدگاه قابل پذیرش نیست ».

کوروش کرم پور حقیقی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز در واکنش به تصمیم دولت در تابستان امسال اعلام کرد: «مجلس با هرگونه افزایش قیمت بنزین مخالف است و از دولت درخواست مدیریت مصرف را دارد که در این راستا احیاء کارت سوخت، ارائه برنامه‌ای دقیق و کاربردی برای مدیریت مصرف سوخت ضروری است.»

 همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس درباره مسئله افزایش قیمت بنزین و واقعیت آن گفته است: «دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشت، اما مجلس ورود کرد و جلویش را گرفت. »

حتی بیژن زنگنه وزیر نفت در سال 95 در گفت‌وگویی با پایگاه خبری وزارت نفت گفته بود: «دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می‌آورد و وزارت نفت نه‌تنها با ۲ نرخی بودن قیمت بنزین، بلکه با ۲ نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست»

قیمت بنزین در شرایطی گران می شود که همه احزاب و گروه ها در مجلس مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند و حتی دستگاه های نظارتی نیز تاکید کرده بودند مبارزه با قاچاق سوخت و مدیریت مصرف می تواند میزان مازاد بنزین را برای کشور به ارمغان بیاورد، بنابراین به نظر می رسد سیاست های دیگری پشت این تصمیم گیری ها وجود دارد که مردم از آن مطلع نیستند.

*جزئیات سهمیه بندی بنزین

براساس اعلام شرکت پخش و پالایش قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر 1500 تومان خواهد بود ، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر 3000 تومان خواهد بود، قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر 3500 تومان خواهد بود. همچنین طبق اطلاعیه؛ سهمیه خودروهای شخصی به مدت 6 ماه قابل ذخیره است و استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید:

آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت در کلانشهر تهران

 

کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت ایشان محفوظ است. در واقع افرادی که کارت سوخت ندارند، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

همچنین برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد. به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بارها مقررگردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG‌ در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند.

همچنین به خودروهای همه دستگاه های اجرایی دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر 3000 تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند. قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییرخواهد بود .

جدول خودروهای مشمول سهمیه

سهمیه بندی ماهانه

نوع سوخت

ردیف

60 لیتر

بنزین سوز

سواری شخصی

30 لیتر

دوگانه سوز

سواری شخصی

400 لیتر

بنزین سوز

تاکسی

200 لیتر

دوگانه سوز

تاکسی

25 لیتر

-

متورسیکلت

200 لیتر

بنزین سوز

وانت کم مصرف

60 لیتر

دوگانه سوز

وانت کم مصرف

300 لیتر

بنزین سوز

وانت پرمصرف

120 لیتر

دوگانه سوز

وانت پرمصرف

500 لیتر

-

آمبولانس

 
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • حسین

    جان مردم به لب رسیده . هیچکس‌بفکر مردم نیست. خروجی نارضایتی عمومی‌ و فراگیر مشخص هستش که چه خواهد شد. امام خمینی هم همان موقع هشدار دادند که وای بروزی که مردم نسبت به ما بدبین و‌ناراضی شوند . با این‌نارضایتی ها روند مشخص است ب کجا ختم میشود. وای بحال کسانیکه خون شهدا و این انقلاب را پایمال کردند. دیگر به هیچکس اعتماد و دلگرمی نیست .

  • شهروند یزدی

    روز به روز با مدیریت ضعیف دولت مردان و نمایندگان ترسوی ملت از اهداف انقلاب که رفاه عمومی مردم و سلامت مردم است فاصله می گیریم
    اخر ما چه به این مسئولین بگوییم ایا کار یک مسئول فقط از جیب مردم خرج کردن است ایا نباید از درامدهای دولت به نفع مردم خرج کرد ؟ این همه عوارض م مالیات و هزار کوفت زهر مار دیگر که مردم با خون جگر می دهند نباید مدیریت شود . فقط با ید گران کرد پس ما شما نمایندگان و مسئولین را برای چه میخواهیم .
    چرا به فکر مردم نیستید چرا فقط به اداره دولت و مجلس می اندیشید.
    چرا برای یک بار نمی گویید 50 درصد حقوق مدیران بدلیل بی کفایتی و گرانی کاهش یافت چرا باید ملت از جیبشان این خسارات را بدهند
    به نظرم مردم نباید در انتخابات اتی به هیچ یک از این بی عرضگان رای بدهند باید به افراد با دل و جرات و کاربلد رای داد ملت باید دولت آینده و مجلس آینده را از افراد سالم و متخصص پر کنند حتی اگر آنها بی دین و نامسلمان هم باشند بهتر این افراد هستند.

  • علی

    خیانت به مردم

  • م

    گرانی کم نبود بنزین هم افزایش قیمت داشت ما جوانان فسیل این مملکت میشویم

  • کسری_اصفهان

    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/آنچه البته به جایی نرسد فریاد است...

  • ناشناس

    با وجودی که نمایندگان مجلس با گران شدن نرخ بنزین مخالف بوده اند و اکنون دولت بدون توجه بنظر نمایندگان عمل کرده ، جا دارد اگر نمایندگان مجلس واقعا وکیل مردم هستند در اولین جلسه مجلس طرح استیضاح روحانی را بطور جدی دنبال کنند

  • مریم

    ب خدا قسم دوست دارم بمیرم هر چی به همسرم میگم جدا شیم میگه نه
    من تحمل نه همسری رو دارم نه مادری رو تنها آرزوم مردنه وقتی همیشه میدووم ولی هیچ وقت زندگیم بهتر ک نمیشه بدتر هم میشه

  • محمدرضا

    سلام موندم با ۳۰ لیتر بنزین با پژو ۴۰۵ دوگانه سوز چکار کنم.اگه بگم دلم میسوزه.اگه نگم پل می مونه اون ور آب.....

  • Aliasoor

    باتشکر از خبرگزاری موج

  • ناشناس

    از جیب مردم ،
    به کام اختلاس گران ،

  • ناشناس

    عیدی دوم هم قطع اینترنت بود. آقای جهرمی شما الان چکاره ای؟

  • ناشناس

    وقتی انتخاب نماینده برای مجلس فایده نداره خودشون تصویب مکننن اینم از دولتمون پس انتخابات واسع چیه

  • ارزو به مرگ

    دولت تدبیر و امید داره چهره واقعیشو فهمیدیم همین دولیتر بنزین که نونی در می اوردیم رو گرون کرد تو روحت روحانی با این تدبیرات و دست مجلس بی کفایت درد نکنه که بدون حرف اونا تایید شد

  • طلبه شجاع وحقگو

    حیف فحش بدم به این دولت حسن فریدون و همینطور به این نمایندگان ترسو ونالایق

  • محسن ترازی

    تا کنون من هیچ یارانه کمک معیشتی بنزین دریافت نکرده ام جهت دریافت یارانه کمک معیشتی چیکاری باید انجام دهم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه