English

علیرضا مهمیز:

دلایل کاهش برداشت ۸۰ درصدی زعفران در بردسکن

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن بیان کرد: دلیل افزایش قیمت زعفران کاهش تولید است و هر چند برداشت هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده اما پیش‌بینی می‌شود به خاطر کاهش ۸۰ درصدی امسال ۱.۵ تن زعفران خشک بیشتر تولید نشود.

دلایل کاهش برداشت ۸۰ درصدی زعفران در بردسکن

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علیرضا مهمیز مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در خبری اعلام کرد: نصب کنتورهای هوشمند و توزیع آب حجمی و از سویی خاموشی چاه موتورها موجب شد طی ۲ سال اخیر سطح زیر کشت زعفران در این مناطق کاهش قابل توجهی داشته باشد.

مهمیز در ادامه این خبر اضافه کرد: اگر چه سطح زیر کشت زعفران شهرستان بردسکن ۱۵۰۰ هکتار بوده اما به خاطر گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی، خاموشی چاه موتورهای کشاورزی و ثابت ماندن قیمت آن در یک دوره ۱۰ ساله ۵۰۰ هکتار از مزارع از حالت گل‌دهی خارج شد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن همچنین افزود: هر چند سال گذشته ترسالی داشتیم اما سال جاری در مناطق کوهپایه با مشکل و بحران جدی کمبود آب و خشکسالی مواجه شدیم؛ از سویی در انتهای سال ۹۹ و ابتدای امسال ۲ پدیده سرمازدگی شدید و طولانی شدن دوره گرما در تابستان موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به پیاز زعفران شد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر چه سال‌های قبل طول دوره گرما کوتاه بود اما امسال چون دوره روزهای گرم حدود ۳۵ تا ۴۰ روز بود، پیاز زعفران به دلیل دمای بالا آسیب دید و نتیجه این شد که امسال تولید زعفران ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یابد.

مهمیز گفت: دلیل افزایش قیمت زعفران کاهش تولید است و هر چند برداشت هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده اما پیش‌بینی می‌شود به خاطر کاهش ۸۰ درصدی امسال ۱.۵ تن زعفران خشک بیشتر تولید نشود و قیمت زعفران طی ماه اخیر سه برابر افزایش یافته، و  میانگین تولید زعفران از هر هکتار که ۳.۵ کیلوگرم بود به یک کیلوگرم در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در راستای حمایت از زعفران‌کاران دولت از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی به موقع اقدام به خرید توافقی زعفران نمود اما چون سطح عملکرد کاهش و از سویی قیمت افزایش یافته، کشاورزان عملا رغبتی برای تحویل زعفران خود ندارد.

زعفران‌کاران

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن متذکر شد: ارزش مالی ناخالص زعفران شهرستان بردسکن ۴۵ میلیارد تومان است و اگر چه زعفران نیاز آبی کمی دارد اما به خاطر مشکلات به وجود آمده و ثابت ماندن قیمت طی ۱۰ سال گذشته کشت و حتی برداشت آن برای کشاورز توجیه اقتصادی نداشته اما امسال به خاطر به هم ریختن قانون عرضه و تقاضا همه به دنبال خرید این محصول هستند.

مهمیز تاکید کرد: اکنون که سطح زیر کشت زعفران به هزار هکتار کاهش بافته پیش‌بینی می‌شود هنوز ۲۰۰۰ بهره‌بردار در این بخش فعال باشند چون در گذشته محدودیتی برای تأمین آب مورد نیاز محصولات نبوده و کشاورزان در ۳۶۵ روز سال آب برداشت می‌کردند، اکنون که متوسط چهار ماه خاموشی چاه‌ها را در زمستان دارند، عملا به سمت کشت دیگر محصولات مانند پسته رفته‌اند.

وی عنوان کرد: هر چند قسمتی از کاهش عملکرد به دلیل گرما و سرما بوده اما مبارزه با علف هرز و تغذیه برگی نیز در عملکرد محصول بسیار مؤثر است. بخشی از کاهش عملکرد مربوط به مراقبت‌ها و نگهداری‌های کشاورزان در فصل مربوط به خود است که می‌شود با کنترل به موقع از لحاظ کیفی و کمی تأثیر بسزایی را در عملکرد محصول شاهد بود.

مهمیز در خاتمه خاطرنشان کرد: زعفران در پنج نوع نگین صادراتی، پوشال مرغوب و معمولی، نگین معمولی و زعفران رشته کامل یا دخترپیچ خریداری می‌شود و در حال حاضر ۹۰ درصد زعفران شهرستان بردسکن در بخش مرکزی کشت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه