English

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده رود گذشته است باید جهادی عمل شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده رود گذشته است باید جهادی و ستادی عمل شود.

زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده رود گذشته است باید جهادی عمل شود

 به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع) و  یادآوری حماسه و ایثار مردم اصفهان در ۲۵ آبان سال ۶۱ با بیان اینکه ستاد احیای زاینده رود باید به معنای واقعی کلمه با فعالیت جهادی و ستادی تشکیل شود و با ارائه برنامه مشخص و هدفمند برای حیات دوباره زاینده رود تلاش کند، گفت: زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده رود یا بهتر بگوئیم نجات زندگی در فلات مرکزی ایران گذشته است، اگر دیر بجنبیم و دست روی دست بگذاریم روزی می‌رسد که برای جبران فرصتی باقی نمانده است.

وی اظهار کرد: 39 سال پیش در چنین روزهایی مردم شهر گنبدهای فیروزه‌ای با بدرقه باشکوه فرزندانشان حماسه‌ساز شدند. در این روز گوشه، گوشه این شهر با حجله 370 شهید تزیین شد. مردم پیکر 370 شهید عملیات محرم را با شکوهی مثال‌زدنی و بی نظیر بر دوش خود تا گلستان شهدا همراهی کردند. تشییع بی مانند پیکر این شهدا گواه استقامت و مرد روزهای سخت بودن مردم این دیار است.

این مقام مسئول افزود: عملیات محرم برگ زرینی در دفتر قطور مبارزات، مقاومت و ایثارگری مردم اصفهان است. استانی که در طول جنگ هم بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرد. حماسه 25 آبان سال 1361 آنچنان شکوهی را خلق کرد که امام خمینی(ره) در همان روزها فرمودند: «شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده‌ها و داغدیده‌ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند».

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب هم حماسه آفرینی اصفهانی‌ها را در این روز ستودند و  25 آبان سال 89 در دیدار با خانواده‌های شهدای عملیات محرم تاکید کردند: «مردم اصفهان در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کردند وخم به ابرو نیاوردند. بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند وحرکت کردند. تعداد شهدای اصفهان در همان ماه بیش از هزار نفر است. هزار و اندی شهید در یک ماه!».

وی ادامه داد: از 200 هزار شهید جنگ تحمیلی 23 هزار تن از این شهدا متعلق به استان اصفهان است. تاریخ گواهی می‌دهد که مردم این خطه از جغرافیای ایران‌زمین هرگز در برابر مشکلات و بحران‌هایی که کشور با آن مواجه بوده است دست روی دست نگذاشته‌اند و فریادرس بوده‌اند، چه آن زمان که از جانشان برای دفاع از تمامیت ارضی کشور گذشتند چه در سال‌های بعد و در عرصه‌های مختلف همواره نگینی بر انگشتر ایران بوده‌اند.

نورصالحی در ادامه نطق پیش از دستور امروز با اشاره به مشکلات استان اصفهان تصریح کرد: مردم اصفهان امروز در مقابل تهدیدها و بحران‌های فراوانی که گریبان این استان را گرفته انگار فریادرسی ندارند. سال‌هاست که با شعار برخورداری محرومیت‌های متعدد استان از سوی مسئولان کشوری نادیده گرفته شده است.

وی اضافه کرد: امروز می‌بینیم که کشاورزان استان برای مطالبه حقابه خود به بستر خشک زاینده‌رود پناه آورده‌اند و با مسالمت و نجابت پیگیر مطالبه بحق خود هستند. کاهش بارندگی و کم شدن حجم سد زاینده‌رود به‌دلیل تغییرات اقلیمی بر سر جای خود؛ اما نمی‌توان منکر نظام ناعادلانه تقسیم آب در حوضه آبریز زاینده رود شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در کل مسیر زاینده‌رود ساکنان هر منطقه می‌خواهند آب بیشتری برای خود برداشت کنند که در نتیجه نابودی این سرمایه جمعی را سبب می‌شود، گفت: این مدل برداشت را باید تغییر دهیم و آن را تبدیل به یک مدل مشارکتی و شفاف کنیم تا دقیقاً مشخص شود که چه کسی در کل مسیر به چه میزان آب برداشت می‌کند که این امر قابل مدیریت است.

وی افزود: هزاران سال بود که مردم این منطقه با نظارت خود بر قنات‌ها مصرف آب را کنترل می‌کردند اما در دهه‌های اخیر با مدیریت دولتی شاهد این بحران‌ها هستیم. رئیس جمهور محترم در دیدار با مجمع نمایندگان استان قول پیگیری مسئله آب را دادند و روز جمعه به دستور ایشان وزیر نیرو به اصفهان سفر کردند و از نزدیک با بحران خشکسالی و تاثیر آن بر اکوسیستم منطقه آشنا شدند.

نورصالحی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در زمینه حل مشکل آب اصفهان خاطرنشان کرد: استاندار و فرماندار  و شهردار محترم و ما نمایندگان پارلمان شهری نیز بارها بر پیگیری حق کشاورزان و به طور کلی مطالبات مردم استان تاکید کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ستاد احیای زاینده‌رود که به دستور رئیس جمهور ایجاد شده باید به معنای واقعی کلمه با فعالیت جهادی و ستادی تشکیل شود و با ارائه برنامه مشخص و هدفمند برای حیات دوباره زاینده رود تلاش کند. زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده‌رود یا بهتر بگوییم نجات زندگی در فلات مرکزی ایران گذشته است. اگر دیر بجنبیم و دست روی دست بگذاریم روزی می‌رسد که برای جبران فرصتی باقی نمانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه