English

همتعلی انصاری در گفت و گوی اختصاصی با موج :

تامین امنیت غذایی مهم ترین محور پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: تامین امنیت غذایی ازمهم ترین اهداف محور پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است.

تامین امنیت غذایی مهم ترین محور پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است

همتعلی انصاری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل، گفت:  با توجه به شرایط موجود و محدودیت های کرونایی توانستیم آموزش واطلاع رسانی را ازطریق فضای مجازی انجام دهیم.

وی بیان داشت: در سال گذشته و در راستای برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی حضوری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان اقدام به برگزاری آموزش های مجازی در قالب وبینار برای بهره برداران بخش کشاورزی نمود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با استفاده از فرصت های جدید برای کارشناسان و بهره بردارانی که توانایی بهره گیری از کامپیوتر و اینترنت در امر آموزش های ترویجی را دارند، دوره های تخصصی در قالب وبینار برگزار شد که تعداد وبینار ها ی برگزار شده در سطح ملی و استانی 320 مورد و در سطح شهرستانی 110 مورد بود که از طریق پرتال شهرستان و کانال شهرستان در نرم افزار کشاورزی ایران(تاک) اطلاع رسانی گردید.

همتعلی انصاری درادامه بیان کرد: همچنین در طرح ملی تربیت نیروی کارگر ماهر گلخانه با برگزاری کلاس های تئوری و عملی 1332 نفر آموزش دیدند و در پایان پس از برگزاری آزمونی گواهی مهارت دریافت نمودند.

مدیر شهرستان اصفهان ضمن اشاره به فعالیت ۱۹ باب مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی( چندمنظوره) در سطح شهرستان و همکاری آنها جهت تسریع در صدور و تمدید پروانه های  فعالیت در  بخش کشاورزی و دیگر فعالیت های شرکت های مزبور در خصوص پیگیری چگونگی فعالیت این شرکتها توسط اداره ترویج و آموزش مدیریت مطالبی بیان کرد.

 وی افزود: همچنین اجرای طرح همگام با کشاورز و جهش تولید در جهت  تامین امنیت غذایی و برگزاری جلسات مشترک و  همکاری با بسیج نواحی سه گانه شهرستان بنام های (بسیج ناحیه مقاومت امام رضا(ع)، بسبج ناحیه مقاومت امام علی(ع)، بسبج ناحیه مقاومت امام صادق(ع) و  تهیه تقویم زراعی شهرستان با همکاری اداره بهبود تولیدات گیاهی و توضیح بین بسیجیان فعال در اجرای طرح مزبور اشاراتی کرد.

ایشان ضمن اشاره به اجرای طرح‌های تحقیقی- ترویجی و برگزاری بازدید از طرح‌های تحقیقاتی برای کارشناسان و کشاورزان پیشرو و فعال منطقه شهرستان با هدف آشنایی با انتقال یافته های تحقیقاتی جدید و همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در  ۵ مورد طرح تحقیقی ترویجی مواردی بیان کرد .

این مقام مسئول همچنین نظارت، پیگیری، گزارش گیری و هماهنگی با مراکز و کارشناسان پهنه جهت ثبت اطلاعات سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی و همچنین سامانه سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی (سیاک) با هدف ثبت اطلاعات بهره برداران و کشاورزان شهرستان در سامانه های کشوری، برنامه ریزی، راه اندازی و هدایت شرکتهای تعاونی فعال در بخش کشاورزی و کمک به راه اندازی سه باب تعاونی را عنوان نمود .

انصاری ضمن بیان هماهنگی و نظارت بر طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و سایت های جامع الگویی- تولیدی و ترویجی و مزارع نمایشی ۱۹ مورد با هدف آموزش به بهره برداران گروه هدف سایت،در خصوص بازمهندسی ۷۱۶ نفر مددکار ترویجی مرد و زن شهرستان اصفهان با عنوان کانون های مردمی و فعال بخش کشاورزی و ارائه آموزش‌های لازم به توضیحاتی بیان کرد.

ایشان  احداث راه اندازی و مدیریت 10 باب صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در سطح شهرستان با هدف اشتغال در بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی روستاها و  شناسایی انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی شهرستان با همکاری واحدهای تخصصی و مراکز ج هاد کشاورزی تابعه شهرستان در سطح شهرستان،استان و ملی را از دیگر فعالیتهای اداره ترویج و آموزش مدیریت شهرستان اصفهان بیان کرد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان اصفهان به تغذیه سالم اشاره کرد وگفت: از طرحهای اجرا شده دیگر در سطح شهرستان می توان به طرح مشارکتی ترویج تغذیه سالم و ایجاد باغچه خانگی سبزیجات ویژه زنان با در نظر گرفتن محدودیت منابع فی ما بین جهادکشاورزی و بهداشت ودرمان ، طرح بهداشت کشاورزی برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و طرح تولید محصول سالم اشاره کرد.

همتعلی انصاری همچنین اظهار کرد: در جهت اطلاع رسانی 6 مورد نشریه ترویجی، 20 مورد اطلاعیه ترویجی و5 مورد بنر تهیه و توزیع  گردیده است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان اصفهان افزود: موضوع مبارزه با آفات، علف های هرز و بیماری‌های محصولات زراعی و باغی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای تشخیص زمان مبارزه کارشناسان جهاد کشاورزی همراه کشاورزان هستند و توانستیم گام موثری برداریم.

 انصاری درادامه به حضور 11 شبکه مراقبت محصولات پاییزه ویژه غلات درسطح مراکز جهاد کشاورزی خبرداد و گفت: دربخش دولتی و خصوصی ۴۱ نفراز کارشناسان فعالیت های خود را دراسفندماه جهت پایش عوامل خسارتزا و نظارت بر تغذیه بر کشت  غلات شروع می کنند در صورت عدم مبارزه با علف های هرز و آفات و بیماری ها در زمان مناسب، خسارت جبران ناپذیری بر عملکرد محصول کشاورزان وارد خواهد آمد و همچنین در صورت عدم مبارزه با آفت سن گندم و بالا بودن درصد سن زدگی بذور، بذر گندم فاقد کیفیت مناسب بوده و قابل تحویل به سیلو نمی باشد.

وی ادامه داد: مبارزه با آفت سن غلات مهم می باشد که در دو مرحله سن مادری و پوره انجام می گیرد، اگردراین مراحل مبارزه علیه آفت صورت نگیرد، سن زدگی ازحد استاندارد خارج شده و سیلو گندم را تحویل نمی گیرد.

همتعلی انصاری خاطرنشان کرد:  سال قبل ۴۰ درصد گندم کل استان تحویل شده به سیلو ، توسط شهرستان اصفهان تامین گردید و خوشبختانه با اقدام‌ها و پیشگیری‌های انجام شده در سال گذشته درصد سن زدگی در غلات به طور تقریبی به صفر رسید .

وی با اشاره به آفت قرنطینه ای مگس مدیترانه ای افزود: این آفت پلی فاژ بوده و می تواند بیش از۳۰۰ گونه گیاهی را درگیر و به آن حمله و خسارات زیادی بزند، و در سال قبل برای جلوگیری از خسارت آفت، گام موثری برداریم و در سطح 400 هکتار از باغات مبارزه انجام دهیم.

انصاری گفت: اجرای طرح اصلاح باغ‌های مثمر گردو به‌ عنوان یکی از سیاست‌های بخش کشاورزی در راستای افزایش کیفیت این محصولات، اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب و آفت زده توسط کرم خراط با ژنوتیپ‌های برتر و پرمحصول، افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت، در طرحی سه ساله با عملیات پیوند سرشاخه‌کاری درختان گردو در زفره در بخش کوهپایه در سطح 40 هکتار ازسال ۹۹ آغاز شد.

انصاری به بخش های تخلف در سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش کیفیت سموم درسطح کشور، کمیته ای تحت عنوان کمیته ی ساماندهی سموم، با عضویت مرکز تحقیقات کشاورزی استان، سازمان جهاد کشاورزی، حفظ نباتات استان و شهرستان ها، دستگاه تعزیراتی و نیروی انتظامی تشکیل شده ، واین افراد بصورت دوره ای به فروشگاه ها سرکشی و با  فروشگاه های غیرمجاز و یا سموم غیر مجاز و تاریخ گذشته برخورد می کنند، و در فروشگاه های مجاز نوع سم، تجویز، تاریخ داربودن سم  وهمه اینها بررسی می شود و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد خواهد شد، چون سلامت جامعه درمیان است و در سال ۱۳۹۹ تعداد 8 مورد پلمب انجام شد .

وی درادامه گفت: بارهاسازی آب درسطح شهرستان و در اراضی تحت پوشش شبکه واراضی خارج ازشبکه کانال زاینده رود توانسته ایم کشت پاییزه را داشته باشیم.

وی با توجه به محدودیت های منابع آب خبرداد و گفت: حدود 8 هزار هکتارگندم و 7 هزار هکتار جو زیر سطح کشت قراردارد و2000 هکتار آن درغالب خصیل جو به عنوان علوفه دام مصرف می شود.

وی درادامه به کاشت دانه های روغنی اشاره کرد وگفت: درسطح شهرستان شاهد کشت گیاهان دانه روغنی کلزا و گلرنگ در سطح 400 هکتار بودیم و در آینده طرح تولید محصول سالم در فضای باز در مزارع گوجه فرنگی در سطح 100 هکتار دربخش مرکزی درحال انجام است.

همتعلی انصاری گفت: سال گذشته دربخش دام محدودیت ها و ناهماهنگی هایی ازطرف وزارت خانه، گمرک در خصوص نهاده های وارداتی انجام شد. ضمنا تعداد دام سبک وسنگین شهرستان محاسبه که در حال بازبینی وبه روزرسانی می باشد. علاوه بر دام سنگین گاوداری های صنعتی، دام گاوداریهای سنتی بالای ۵۰ راس نیز جهت تخصیص نهاده های دامی از سامانه بازارگاه معرفی می گردند.

وی گفت: دامداران روستایی که جمعیت کمتری دارند و درسامانه بازارگاه پذیرش نمی شوند، به روزرسانی شده ودرقالب اتحادیه ها وشرکت های تعاونی گاوداران،مرتعداران و تعاونی های روستایی نهاده شان تامین می شود.

این مقام مسئول درادامه خاطرنشان کرد:دامداران صنعتی نزدیک ۸۰۰ دام و دامداران سنتی می توانند۲۰راس داشته باشند، همچنین بالای ۵۰راس درسامانه بازارگاه کشوری پذیرفته می شوند.

وی گفت: در امور زیربنایی آب و خاک فعالیت هایی ارزنده با هدف بهینه سازی مصرف آب و با درنظرگرفتن محدودیت های منابع آبی انجام گرفت.

انصاری اظهار کرد: دراجرای کانال های انتقال آب فعالیت های ارزنده ای اجراشد، همچنین درمرمت قنوات، کلیه ی قنواتی که درسیل سال 99 دربخش کوهپایه وجرقویه علیا تخریب شده بود، که به همت مجموعه جهاد کشاورزی مرمت و بازسازی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درادامه به منابع اعتباری خسارت ها اشاره کرد وافزود: خسارت های سنگینی چند کیلومتری درهرقنات ۴/۵ تا۳/۵ کیلومتربوده است و درقنات ها مرمت، لایروبی و بازسازی انجام و آب، تحویل کشاورز داده شد.

وی ادامه داد: درآبیاری تحت فشار با هدف افزایش راندمان آبیاری اقدامات قابل ارئه ای انجام شد و کشاورزی مردم با تامین رایانه دولتی در راستای اجرای آبیاری تحت فشاراست.

انصاری بیان کرد: در امور اراضی ساخت و سازهای غیرمجاز وجوددارد، که دراین راستا صدورمجوزهایی برای تغییرکاربری نیازاست، دربخش جهادکشاورزی صدورمجوزها انجام می شود و جهاد کشاورزی با دادگستری استان توافقی با هدف رفع موانع تولید، وکسانی که در کار تولید اهلیت دارند دربخش کشاورزی فعال هستند، واگر رای قطعی صادرشده باشد ولی اهلیت داشته باشد ازقطعی لازم الاجرااست.

وی ادامه داد: در سال 1399 بیست و دو مرحله اجرای احکام انجام شد و با عددی درحدود۲۱۰۰ واحد، درجلسه ای با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد شد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان اصفهان ابرازکرد: اگر رها سازی آب در زاینده رود را داشته باشیم 33000 هکتار از اراضی مرغوب تحت پوشش شبکه زاینده‌رود در شهرستان اصفهان زیرکشت خواهد رفت و ازاین رهاسازی، می توانیم سبزی وصیفی جات محصولات علوفه ایی داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی