English

رحیم محمدی اعلام کرد:

طراحی ۱۲ پروژه شاخص محیط زیستی در سازمان مدیریت پسماند اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بیان کرد:12 پروژه شاخص محیط زیستی در سازمان پسماند شهرداری اصفهان طراحی شده است.

طراحی 12 پروژه شاخص محیط زیستی در سازمان مدیریت پسماند اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، رحیم محمدی با اشاره به طراحی 12 پروژه شاخص محیط زیستی گفت: احداث خطوط جدید پسماند، تولید اپلیکیشن شهروندی، ‌نوسازی ناوگان خدمت رسان، اصلاح سکوی انتقال و بهسازی آن، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت اطلاعات آماری پسماند شهر اصفهان، بهره برداری از نمایشگاه و مرکز آموزشی مدیریت پسماند، مدیریت شیرابه و پایلوت هاضم بی هوازی از جمله این پروژه های مهم سازمان مدیریت پسماند است.

وی با اشاره به 12 پروژه شاخص سازمان مدیریت پسماند، تاکید کرد: یکی از پروژه های اصلی سازمان که قرار است در یک بازه زمانی یک تا 9 ماهه به بهره برداری برسد، در حوزه پروژه های توسعه پایدار، اصلاح شیوه مدیریت پروژه احداث خطوط پردازش پسماند شهری در مجتمع فناوری های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماند است که در دستور کار قرار گرفته؛ در این پروژه دو خط جدید قرار است راه اندازی شود تا متناسب با اهدافی که برای این دو خط تعیین شده بتوانیم استانداردهای لازم و به روز را در جهت بهینه سازی کیفیت خروجی برای تولید کمپوست و انتقال برای مراحل بعدی فراهم کنیم؛ این خطوط بر اساس استانداردهای جهانی و روز طراحی شده و با ویژگی های جدیدی در حال اجراست و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آنها باشیم. 

این مقام مسئول افزود: حوزه پسماند را یکی از حوزه های حساس خدمتگزار به مردم عنوان و اظهار کرد: پسماند و چیزی که عموم مردم از آن با عنوان زباله یاد می کنند به 5 نوع تقسیم بندی شده و دارای پیچیدگی های خاصی است.

رحیمی با بیان اینکه پسماندهای شهری و عادی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای ویژه، پسماندهای پزشکی و پسماندهای کشاورزی شامل این تقسیم بندی می شود، تصریح کرد: شهرداری ها و دهیاری ها متولی پسماند عادی هستند اما در شهرداری اصفهان برای سلامتی مردم در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، میزان پسماند تولید شده در شهر اصفهان را روزانه هزار تن شامل پسماند آلی و پسماند تر اعلام کرد و افزود: خانواده ها این پسماند خود را شب ها در منازل گذاشته که بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به جمع آوری و دفن آنها اقدام می شود. از این میزان پسماند حدود 65 درصد، پسماند آلی و فسادپذیر است که در یک فرآیند تبدیل به کود می شود و 35 درصد آنها نیز به عنوان پسماندهای غیرآلی هستند که بخشی از آن جداسازی و بخشی نیز دفن می شود.

وی با بیان اینکه در کنار پسماند تر حدود 100 تن نیز پسماند خشک در شهر اصفهان تولید می شود، تاکید کرد: این پسماندها مجموعه ای از اقلام بازیافتی فلزات، شیشه و ...  هستند که در فرایند دیگری هفته ای یکبار از در منازل توسط خودروهای مخصوص جمع آوری می شوند.

رحیم محمدی ادامه داد: همچنین حدود 70 ایستگاه ثابت بازیافت وجود دارد که بر اساس فرایندهای تعریف شده پسماندهای خشک را از خانواده ها تحویل و نسبت به مدیریت، تفکیک و انتقال این پسماند اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه حدود 4 هزار و 500 تن پسماند ساختمانی روزانه جمع آوری می شود، اضافه کرد: این پسماند از طریق کامیون هایی به مراکز دریافت سازمان، انتقال داده شده و اقدامات لازم برای آن صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تمام این فرایند حول دو محور اصلی رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده و دیگری حفظ محیط زیست است؛ به جهت حفظ محیط زیست عدم مدیریت این پسماندها می تواند موجب نارضایتی شهروندان یا ضربه به محیط زیست شود که همه تلاش سازمان مدیریت پسماند، تامین و برنامه ریزی برای این دو هدف است.

وی با بیان اینکه بر این اساس از حدود 6 ماه پیش نقشه راهی در سازمان مدیریت پسماند شکل گرفت که سه محور اصلی برای آن هدف گذاری شد، افزود: نوع فعالیت های توسعه ای، بهبود فرآیندهای اجرایی و بهینه سازی منابع سازمان مدیریت پسماند جهت ارائه بهتر خدمات این سه محور اصلی هستند.

محمدی ادامه داد: در بحث توسعه ای چند هدف از جمله تبدیل پسماند به انرژی و مواد اولیه تعریف شد، پروژه هایی مانند احداث خطوط یک و دو کارخانه تولید کود آلی نیز در جهت بهبود شرایط محیط زیست و فرآیندها، ‌تصفیه شیرآبه و همچنین اقدامات ویژه در راستای آموزش و فرهنگ سازی شهروندان از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه اصفهان سابقه خوبی در زمینه مدیریت پسماند در حوزه شهروندی دارد، اضافه کرد: فرآیندهای بسیار خوبی در زمینه آشنایی بیشتر مردم با مقولات پسماند و تفکیک از مبدا شکل گرفته است که مشارکت خوبی را از سوی شهروندان شاهد بوده ایم. هم اکنون روی لایه های زیرین تر این مشارکت مانند فرهنگ متمرکز شده ایم و امیدواریم با افزایش حساسیت مردم و تغییر نگرش ها شاهد بهبود تغییر رفتار شهروندان باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نکات حائز اهمیت در این حوزه را در هرم مدیریت پسماند، اجتناب از تولید زباله و پسماند، کاهش تولید زباله، استفاده مجدد، بازیافت، تولید انرژی و در مرحله آخر دفن مناسب ذکر کرد و گفت: تمام هدف سازمان در این پروسه به حداقل رساندن دفن و افزایش سلامت شهروندان و محیط زیست است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه