English

وهب مختاران در گفتگوی اختصاصی باموج مطرح کرد:

آموزش ۵۰ هزار نفر در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان/ لزوم تغییر نگاه در سیستم آموزشی و تقویت فنی و حرفه ای

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کشورها، از ضرورت تغییر نگاه در سیستم آموزشی و تقویت فنی و حرفه ای با توجه به تجاربی که در این زمینه وجود دارد و برخی از اقدامات انجام شده در این اداره کل سخن گفت.

آموزش 50 هزار نفر در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان/ لزوم تغییر نگاه در سیستم آموزشی و تقویت فنی و حرفه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، وهب مختاران، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با حضور در دفتر خبرگزاری موج استان همدان در بخش نخست سخنان خود به تبیین اهمییت آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کشورها، لزوم تغییر نگاه در سیستم آموزشی و برخی از اقدامات این اداره کل پرداخت.

 

نقش آموزش در توسعه 

مختاران با اشاره به نقش فنی و حرفه ای در توسعه اشتغال, عنوان کرد: اداره کل فنی و حرفه ای در کنار آموزش های رسمی مراکز جهاد دانشگاهی، متولی آموزش های غیررسمی است که می تواند در توسعه اشتغال منابع انسانی ماهر به کار گرفته شود.

وی با بیان اهمییت پژوهش و بررسی ظرفیت های موجود استان جهت بکارگیری آن درآموزش های مطرح، افزود: آموزش هــای فنی و حرفه ای افراد را برای ورود به دنیای کار آماده می کند و قطعا این آموزش ها زمانی می تواند موثر واقع شود که نیازهای جامعه را در نظرگرفته باشد.

وی از تربیت نیروی انسانی دارای کارایی، بهره وری و مهارت، به عنوان رویکرد تعریف شده در آموزش های فنی وحرفه ای  یاد کرد و گفت: بیشتر کشور­های جهان تلاش ­های گسترده ­ای را برای تقویت آموزش ­های فنی و حرفه­ ای آغاز کرده­ اند.

 انگیزۀ این تلاش­ ها، فائق آمدن بر مشکلات بیکاری جوانان، ارتقای مهارت­ های شغلی و تامین نیازهای اقتصادی است و این باور وجود دارد که کسب مهارت موجب ارتقای بهره ­وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی می ­شود.

وی با اشاره به نقش آموزش در توسعه، افزود: اشتغال می تواند از مولفه های مختلفی بر حسب شرایط حاکم بر فضای کسب و کار تاثیر پذیرد که آموزش مهم ترین و کلیدی ترین مولفه موجود در این حوزه است

وی بر اهمییت آموزش و تاثیر آن بر پیشرفت یک جامعه سخن گفت و افزود: بکارگیری تکنولوژی ها و صنایع مختلف توسط نیروی دارای مهارت محقق خواهد شد و لازمه کسب این مهارت، آموزش است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با تاکید بر تغییر نگاه در تربیت نیروی انسانی توسط سیستم آموزشی، تصریح کرد: امروز شاهد فارغ التحصیلان بیکاری هستیم که سال ها زمان خود را در سیستم آموزشی گذرانده اند اما در تولید کشور نقشی ندارند و این موضوع  زنگ خطری است که تغییر نگاه در تربیت نیروی انسانی را گوشزد می کند.

مختاران در ادامه ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، صنعت و جوانان را از وظایف فنی و حرفه ای  دانست و افزود: اداره فنی و حرفه ای نگاه خود را به موضوع مورد اشاره معطوف داشته است و ارتباط کارجویان را با دنیای کسب و کار برقرار می کند تا از این منظر شاهد موثر بودن آموزش های طی شده باشیم.

 

تمرکز آموزش بر تقاضا محوربودن است

وی با بیان پژوهش های انجام شده در بررسی و شناسایی وضعیت موجود در دنیای کسب و کار، گفت: اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان در حوزه آموزش های تقاضا محور، تولید محور وبازار محور شروع به فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه های آموزشی مورد تدوین که در سند مهارت استان نیز بر روی آن اعمال نظر می شود، اساس را بر نیاز فضای کسب و کار و شرایط حاکم قرار داده ایم و همینطور در اشتغال که اولویت اصلی ما است تمرکز بر تقاضا محور بودن و نیازهای استان است.

مختاران مطرح کرد: در استان همدان بر اساس مطالعات سند آمایش و پایش اشتغال، چند محور مورد تاکید است که می توان به  مباحث گردشگری با توجه به ظرفیت و توانی که این حوزه برخودار است، اشاره کرد و فنی و حرفه ای  استان در این مقوله اقدامات موثری را انجام داده است.

وی افزود: در سال 1398 فنی و حرفه ای استان، یک مرکز آموزش هتلداری گردشگری و صنایع دستی را با محوریت غرب کشور را افتتاح کرد که استان های همجوار را نیز پوشش می دهد و می تواند افراد  دارای مهارت را در زمینه های تخصصی مرتبط تربیت کند.

دراین مرکز صنایع تغذیه ای، صنایع دستی و هتلداری بسیارمورد توجه قرار گرفته و از مربیان و کارشناسان زبده  جهت آموزش در این حوزه بهره گرفته می شود.

وی با اشاره به جایگاه صنعت چرم در همدان و ضعف در برند سازی این صنعت، عنوان کرد: همدان از ظرفیت مقبول و سبقه ای برجسته در چرم برخوردار است و از تولیدکنندگان  بزرگ در کشور است اما دارای برند نیست. اداره کل فنی و حرفه ای استان با توجه به این موضوع  بخشی از آموزش ها و تلاش های خود را متمرکز به تقویت این حوزه کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه پوشاک چرم و کفش چرم نیروهای ماهری در اداره کل فنی حرفه ای استان آموزش های لازم را گذرانده اند و امروز حتی به استان های همجوارنیز  خدمات ارائه می دهیم و کارگاه های فعالی را در سطح استان دایر کرده ایم. مربیانی را نیز به استان های دیگر جهت انتقال داده ها و تجربیات اعزام کرده ایم.

 

کشت بافت گیاهی و مهندسی ژنتیک در سال جهش تولید

مدیر کل آموزش فنی وحرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه براساس مزیت های استان، فعالیت ها و آموزش هایی مرتبط  در سطح استان انجام می شود، گفت: با توجه به شعار سال یعنی جهش تولید، قاعدتا از ماموریت های تعریف شده سازمان فنی و حرفه ای در این حوزه، جهش در مهارت ها خواهد بود.

مختاران با بیان اینکه دوطرح  کشت بافت گیاهی و مهندسی ژنتیک را در سال جدید برای استان درنظرگرفته ایم، عنوان کرد: با همکاری بخش خصوصی و تعاونی های  کشاورزی در حال تاسیس کارگاهی در همدان هستیم که به امور آزمایشگاهی و تولید بذرهای مهندسی شده و عاری از ویروس اختصاص دارد و خوراک اصلی گلخانه ها را تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به برگزاری  آموزش ها و دوره های مورد نیازی که برای کشاورزان و گلخانه داران برگزار می شود، افزود: آموزش تولید و کاشت گیاه گل محمدی که گیاهی با مصرف پایین آب بوده و حتی با دیم نیز قابل برداشت است در فنی و حرفه ای استان برگزار می شود. از تمامی قسمت های این گیاه می توان بهره اقتصادی داشت.

وی با بیان طرح فراوری گردو در تویسرکان، خاطرنشان کرد: بسته بندی و آموزش فراوری گردو، آموزش های باغ داری گردو، واحد تولیدی گردو که تولید و بسته بندی را عهده دار خواهد بود در مرکز فنی و حرفه ای اجرا می شود.

مدیر کل آموزش  فنی حرفه ای استان همدان با اشاره به کارگاه متالوژی اسدآباد که 10 سال پیش در استان همدان تجهیز شد، تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی روز و فضایی که بر کسب و کار امروز حاکم است آن تجهیزات جوابگوی نیاز زمان حاضر نیست.

در این خصوص با کارآفرینان جوانی طرح موضوع شد که در زمینه  قطعات تولیدی کوچک با استقامت فلزی و همچنین تلفیق بین سرامیک و فلزآغاز به کار کنند.

مختاران از طرح برندیگ و استفاده از گیاه رازیانه وسیاه دانه  در رزن سخن گفت و افزود: در این حوزه به کارآفرینانی که می توانند به فراوری رازیانه اقدام کنند فراخوان داده شد. همینطور در مرکز اداره کل فنی و حرفه ای تسهیلاتی برای کارآفرینان درنظرگرفته خواهد شد که بتوان مبحث آموزشی این گیاه که از مزیت های استان و به طور خاص شهرستان رزن است را تقویت ورشد دهیم.

وی با اشاره به اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان که دارای 22 مرکز دولتی و 200 آموزشگاه آزاد در حال فعالیت است، مطرح کرد: آموزشگا ها را می توان از نقاط قوت اداره کل فنی و حرفه ای استان نام برد که در رشته های مختلف در حال فعالیت و بهره برداری است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند به  چابکی سیستم یاری رساند، افزود: بخش خصوصی می تواند رشته های جدید را نیز وارد و اگرنیاز باشد تفاهم های بسیار خوبی با  دستگاه های خدمات رسان همچون شهرداری، کمیته امداد و بهزیستی و سایر دستگاه ها منعقد کند.

مدیر کل فنی حرفه ای استان با بیان اینکه حدود 50 هزار نفر در رشته های مختلف در آموزشگاه ها و 22 مرکز دولتی مورد اشاره، تحت آموزش قرار گرفته اند، گفت: امروز شاهد هستیم که این 50 هزار نفر دارای مهارت وتوانمندی شده اند وتوسط دستگاه های مختلف جذب می شوند. در این میان به یقین می توان به صنعت ساختمان، صنایع دستی، خدماتی و ...اشاره کرد که افراد بسیاری در آن ها مشغول به کار شده اند.

مختاران با بیان ویژگی متمایز فنی و حرفه ای با سایر دستگاه ها ی آموزشی، عنوان کرد: فنی و حرفه ای تنها دستگاهی است که به طور خاص و کاملا کاربردی، دوره های وِیژه اشتغال برگزار می کند و این نشان از اهمییت  این سازمان دارد.

وی از 36 مرکز واگذاری به کارآفرینان در سطح استان، یاد کرد و گفت:این مراکز که رویکردی تولیدی و آموزشی دارند، در رشته های مختلف و با نیروی انسانی نزدیک به  200 نفر مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای کرونایی، فنی و حرفه ای استان اقدامات خاصی را انجام داده است، عنوان کرد: درروزهای مربوط به کرونا مربیان فنی و حرفه ا ی مشغول به فعالیت بودند. در راستای پیشگیری و حفظ سلامت شهروندان ومردم عزیز تولیداتی مرتبط را از جمله 440 هزار ماسک، 900 دست روپوش بیمارستانی، 9000 جفت دستکش، 530 عدد گان توسط کارآموزان، مربیان و بسیجیان در کارگاه های خیاطی  تولید شد.

همینطور اداره کل فنی و حرفه ای از طریق آموزش ها ی مجازی، سایت سازمان، سایت اداره کل، انتشار فیلم های آموزشی، پخش برنامه های دوره های فنی و حرفه ای از جمله آموزش های خیاطی، تعمیرات وسایل خانگی و .. در صدا وسیما، سعی در انتقال آموزه های موجود در دوران کرونایی داشت.

لازم به ذکر است که این گفتگو در دوبخش تنظیم شده است که بخش نخست آن را از نظرگذراندید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی