English

وزارت آموزش و پرورش:

۶۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل در مدارس داریم / درخصوص مهاجرت در سنین دانش‌آموزی هشدار باید داده شود

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری در مدارس خارج از کشور، ۲۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان روزانه، شیفت دوم و فارسی‌آموز ایرانی و غیرایرانی افزوده شد گفت: همچنین ۶۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل در مدارس ایران داریم و امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر افزایش جمعیت نسبت به سال گذشته داشتیم.

۶۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل در مدارس داریم / درخصوص مهاجرت در سنین دانش‌آموزی هشدار باید داده شود

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی فیاضی در جمع خبرنگاران به بیان آخرین اقدامات و برنامه‌های این مرکز پرداخت و اظهار کرد: علی‌رغم زحمات مختلف، تقریبا طی یک دهه  گذشته، جمعیت دانش‌آموزی ما در مدارس خارج از کشور کاهشی بوده است، ولی در سال تحصیلی جاری افزایش جمعیت دانش‌آموزی داشتیم.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری در مدارس خارج از کشور، ۲۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان روزانه، شیفت دوم و فارسی‌آموز ایرانی و غیرایرانی افزوده شد. درواقع به جمعیت دانش‌آموزان ایرانی مدارس ما براساس سامانه ثبت‌نام دانش‌آموزی سیدا حدود ۱۵  درصد و به جمعیت دانش‌آموزان غیرایرانی حدود پنج درصد افزوده شده که جمع آن به ۲۰ درصد می‌رسد و نشان دهنده اقبال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مدارس ایرانی است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا تحصیل فرزندان کارکنان و ماموران ایرانی خارج از کشور در مدارس غیرایرانی ممنوع است؟ گفت: بله، در مناطقی که مدرسه داریم فرزندان ایرانیان مامور باید در مدرسه ما درس بخوانند. اما آماری که به آن اشاره کردم به فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور برمی‌گردد.

فیاضی افزود: خبر خوب دیگر اینکه مدارس بین‌الملل ما در داخل و خارج از کشور، تالیف داخل نبود، بلکه اقتباسی از برنامه‌های درسی و تالیف کشورهای دیگر بود، اما امسال محتوای آموزشی مدارس بین‌الملل به زبان انگلیسی با خوانش و هویت ایرانی اسلامی برای دوره دبستان تدوین و تولید شده و پروژه‌ای است که ادامه دارد.

وی درباره پرداخت مطالبات مدارس خارج از کشور اظهار کرد: اکثر مطالبات معلمان خارج از کشور پرداخت شده است، مگر در جاهایی که در انتقال پول مشکل داریم وگرنه در هرجایی که انتقال ارز به راحتی امکان‌پذیر بود، پرداخت مطالبات به‌روزرسانی شده است. برای انتقال ارز به کویت و یکی دو کشور اروپایی، مشکلاتی داریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات موسسات خارجی و برگزاری آزمون‌های غیرقانونی در ایران برای بورسیه‌ کردن دانش‌آموزان  نیز گفت: مهاجرت در سنین دانش‌آموزی جز گسست خانوادگی و متلاشی شدن جمع خانواده هیچ دستاورد دیگری ندارد. اگر مایل هستید فرزندانتان ارتباطی به خارج از کشور داشته باشند باید در سنین کار و آموزش عالی شناخت بین‌المللی‌شان تقویت شود، نیازی نیست فرزندتان را به راحتی و تنها به خارج از کشور اعزام کنید. برخی خانواده‌ها فقط یک میلیارد تومان در سال هزینه شهریه بچه‌ها و حدود یک میلیارد تومان هم هزینه پانسیون و خوابگاه‌شان را می‌پردازند.

فیاضی ادامه داد: این یک تب اغواگرانه و هیجان کاذب است و به کرات والدین مال باخته و پشیمانی دیده‌ایم که فرزندانشان را به خارج فرستاده‌اند. بعضا فرزند با بحران‌هایی مواجه شده‌ و پدر یا مادر ناچار شده‌اند به آن کشور بروند تا از او مراقبت کنند و این زندگی است که از هم پاشیده می‌شود. ما نمی‌توانیم به لحاظ اداره این کار را ممنوع کنیم، اما داریم جلوی کارهای غلط را می‌گیریم.

وی درباره روند اعزام معلمان به خارج از کشور عنوان کرد: دستوری که داریم این است که آمار معلمان اعزامی را افزایش ندهیم، حتی اگر شده کاهش بدهیم. مدارس خارج از کشور باید با طی مراحل گزینش، صلاحیت سنجی کرده و از ظریت دانشجویان، اساتید و معلمان ایرانی و حتی غیرایرانی که در دانشگاه‌های ایران درس خوانده‌اند و فارسی بلدند معلمانی را جذب کنند. ما در حال هماهنگی‌های اولیه هستیم که سطح معلمان اعزامی را کاهش دهیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: اکنون حدود ۱۳۰۰ معلم در خارج از کشور داریم که ۱۴۰ نفرشان اعزامی هستند و مابقی نیروهای بومی و ساکن همانجا هستند. باتوجه به این وضعیت ارزی کشور، در تلاشیم بتوانیم صرفه‌جویی هم کنیم. قصد داریم آمار این ۱۴۰ معلم را به حدود ۸۰ نفر برسانیم و از معلمان ساکن کشورهای دیگر، جذب و جایگزین کنیم. ایجاد کلاس‌های چندپایه به کمبود معلم باز نمی‌گردد، بلکه به علت به حدنصاب نرسیدن جمعیت دانش‌آموزی است.

فیاضی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحصیل اتباع در مدارس کشور نیز اظهار کرد: ۶۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل در مدارس ایران داریم و امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر افزایش جمعیت نسبت به سال گذشته داشتیم. 

وی درباره مشکلات ثبت‌نام اتباع در مدارس و عدم ثبت‌نام با کارت آمایش گفت: بله باید مدارک ارائه بدهند، ما باید آمار دقیقی از مهمانان‌مان داشته باشیم تا بتوانیم خدمات درستی به آنها ارائه دهیم. اگر غیرقانونی هم وارد کشور شده اند باید به دفاتر مربوطه وزارت کشور مراجعه کرده و خود را ثبت کنند. ما آمادگی پذیرش اتباع را داریم

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بنای آموزش و پرورش بر این است که از اتباع هم نخبه پروری کند، از بین آنها رئیس جمهور، نخت وزیر، هنرمند و ورزشکار تربیت کند تا به کشور خود برگردند و افغانستان را آباد کنند. غیر از افغانستانی‌ها هیچ کس کشور افغانستان را آباد نمی‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی