English

گزارش خبرگزاری موج از بودجه ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش؛

غیاب بندهای تربیت نیروی متخصص و تقویت آموزش مجازی در بودجه ۱۴۰۲!

لایحه بودجه ۱۴۰۲، پس از کش و قوس های فراوان با رقم بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۸۰ هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش ارائه شد، اما غیاب بندهایی نظیر تربیت نیروی متخصص و تقویت آموزش مجازی در لایحه بودجه عجیب و نیازمند توضیح است.

غیاب بندهای تربیت نیروی متخصص و تقویت آموزش مجازی در بودجه ۱۴۰۲!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، لایحه بودجه 1402 پس از کش و قوس های فراوان درخصوص عدم اعتبارات لازم در کشور، از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد که در پی آن بودجه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش رشدی ۳۷ درصدی را به ثبت رساند.

در واقع طبق بودجه ارائه شده، سهم وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور با سطح وسیعی از ماموریت ها در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۸۰ هزار میلیارد تومان است. رقمی که نسبت به بودجه سال گذشته رشد حدودا ۴۰ درصدی را درپی داشته است.

 

بودجه

 

دولت سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را در فرآیند بودجه نویسی لحاظ کرد تا بودجه با این سیاست ها هم راستا باشد و در همین راستا نیز، علاوه بر رعایت اسناد بالادستی، بر موضوعات ۱۲ گانه‌ای که برای اقتصاد و معیشت مردم مهم هستند تمرکز ویژه‌ای داشته است.

گفتنی است؛ این موضوعات شامل تأمین معیشت مردم، تولید و اشتغال دانش‌بنیان، سلامت مردم، زنان و خانواده، آب، کشاورزی و محیط‌زیست؛ مسکن و حمل‌ونقل، تقویت جایگاه استان‌ها، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، فرهنگ و گردشگری، صندوق توسعه ملی و شرکت‌های دولتی است.

به گزارش خبرگزاری موج، بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته در قالب ۳۱ ردیف بسته شد اما امسال با نگاهی کلی تر و خالی از هرنوع جزئی نگری در قالب ۱۸ ردیف در نظر گرفته شد به طوری که بندهایی نظیر برنامه‌های راهبری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، سنجش و ارتقای صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان و مدیران، ارتقای بهره‌وری و اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان ، توسعه و ارتقای تربیت بدنی، ورزش و سلامت دانش‌‌آموزان، ارتقای مشارکت‌های اجتماعی و مردمی و خیرین، ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، آموزش دانش‌آموزان فارسی زبان خارج از کشور، حمایت از فرهنگیان، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، سنجش آمادگی و استعداد تحصیلی، ارزشیابی دوره‌ای پیشرفت یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان، ارتقای کیفیت یاددهی -یادگیری دانش‌آموزان سرآمد با رویکرد هوشمندسازی و فناوری‌های ترکیبی، مستندسازی، تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک و اراضی آموزش و پرورش با رعایت ملاحظات تربیتی، آموزش آمادگی دفاعی دانش‌آموزان، آموزش نیروی انسانی متخصص، توسعه و تقویت شبکه آموزش‌‌های مجازی،‌ ترکیبی و غیرحضوری، پژوهش‌های علمی،کاربردی، فناوری و فن‌آفرینی به طور شفاف در ردیف‌های بودجه‌ای امسال مشاهده نمی شود.

 

بیشتر بخوانید:

متن کامل لایحه بودجه 1402 +جزئیات

 

اینکه با وجود رشد بودجه امسال، چنین بندهایی در آن لحاظ نشده است قابل تامل و نیازمند توضیح است اما فارغ از این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: تمام واحدهای آموزشی نظیر؛ مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز معاف هستند.

همچنین مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعابات قانونی معافیت ۵۰ درصدی خواهند داشت.

گفتنی است در این بودجه، امکان استفاده مدارس از سهم ۲۷ صدم واحد ارزش‌افزوده، تقویت اعتبارات تغذیه دانش‌آموزان و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین از دیگر بخش‌های مهم لایحه بودجه در حوزه آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری موج، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در قالب ۳۱ ردیف با نرخ ۱۵۶ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بسته شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی