English

دانستنی‌های روانشناسی؛

نشانه‌های هشداردهنده خشم

همه افراد پیش از خشمگین شدن نشانه‌هایی را در خود بروز می دهند که شناخت و آشنایی با آن‌ها می‌تواند فرد را در مدیریت و کنترل خشم یاری دهد.

نشانه‌های هشداردهنده خشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، خشم و عصبانیت وضعیتی است که اکثر مردم حتی یک بار هم که شده دچار آن می شوند و ممکن است واکنش های متفاوتی از خود نشان دهند، برای آن را فرو می خورند و بنوعی کظم غیظ می کنند و برخی دیگر نیز آن را برون می ریزند که شاید مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

 

اما خشم چیست؟

خشم یا عصبانیت از جمله وضعیت های روانی است که درگسترهٔ آزردگی اندک تا غضب شدید در یک فرد می‌گنجد.

 

اگر بخواهیم به معلول‌های فیزیکی خشم بپردازیم می توانیم بگوییم که این معلول ها شامل تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون و آدرنالین در خون است.

خشم از دید عده‌ای، بخشی از واکنش مغز به بیمناکی‌اش از درد است و در زمانی که که شخص خودآگاهانه تصمیم به انجام کاری می‌گیرد تا بلافاصله رفتار تهدید کنندهٔ نیروی بیرونی دیگری را متوقف کند، خشم احساس غالب (رفتاری، ذهنی و کالبدشناختی) در وی می‌شود.

همانطور که گفتیم خشم را می توان یکی از حالات طبیعی انسان‌ها دانست، راهی برای نجات یا حفظ فرد از یک نگرانی یا خطر که در حال وقوع است  و دارای نمودهایی خارجی که ممکن است در حالات چهره و بدن، واکنش‌های کالبدشناختی و گاه رفتارهای تهاجمی در ملأ عام یافت می شود.

خشم2

 خشم چه نشانه هایی دارد؟

شاید تابه‌حال بهه این موضوع توجه نکرده باشید که خشم می تواند نشانه های هشدار دهنده داشته باشد اما همه ما قبل از خشمگین شدن و عصبانی شدن نشانه‌هایی را در خود بروز می‌دهیم که شناخت و آشنایی با آن‌ها می‌تواند ما را در مدیریت و کنترل خشم یاری دهد.

براین اساس شناختن نشانه‌های شخصی در لحظه‌ای که عصبانیت در ما شکل می‌گیرد، این امکان را فراهم می کند تا بتوانید قبل از اینکه خشم غیرقابل‌کنترل شود گام‌هایی برای مدیریت آن بردارید و حتی با شناخت و اطلاع از این نشانه‌ها که ممکن است از 30 ثانیه تا 2 دقیقه قبل از بروز عصبانیت در بدن ما فعال شوند می‌توانیم از بروز خشم خود پیش‌آگاهی پیدا کنیم و برای کنترل آن آماده‌باشیم.

 

درباره این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

_احساس درد در معده

_ قفل شدن دست یا فک

_ احساس لرز یا تب

_ تنفس سریع

_ سردرد

_ قدم زدن و نیاز به آن

_ حواس پرتی

_ تپش قلب

_ لرزش شانه

_مرطوب شدن کف دست

_عرق کردن زیر بغل

 

تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در زمان خشم

 

در زمانی که عصبانی می شویم این حالت می تواند بدن ما را تغییر دهد و با توجه به این امر می توان اینگونه گفت که فرد تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی خاصی را تجربه می کند که نمونه هایی از تغییرات بیولوژیکی که ممکن است در بدن ایجاد شود از جمله:

 

_افزایش سطح انرژی

_فشار خون بالا

_افزایش هورمون ها مانند آرنالین و نورآدرنالین

_افزایش دمای بدن

_افزایش تنش عضلانی

 

برخی خصوصیات ظاهری در هنگام عصبانیت: 

 

_صداهای بلند شده

_مشت های بسته شدهاخم یا اخم کردن

_فک گره خورده

_از نظر جسمی می لرزید

_ضربان قلب سریع

_تعریق بیش از حد

_گام زدن بیش از حد

_فشار خون بالا

_افسردگی

_اضطراب

_بیخوابی

_استفاده از مواد

_زخم معده

_بیماری روده

_دیابت

خشم3

چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران عصبانی می‌شوند؟

برخی از روانشناسان که در حیطه‌ی مدیریت خشم تخصص دارند معتقدند که بطور عامیانه برخی از افراد، واقعا کله‌شان داغ‌تر از دیگران است و با توجه به این موضوع این افراد سریع‌تر و شدیدتر از دیگران عصبانی می‌شوند، از سوی دیگر افرادی نیز هستند که خشم‌شان را با صدای بلند و رفتارهاری پرخاشگرانه نشان نمی‌دهند، اما همیشه زودرنج و بداخلاق هستند.

در واقع افرادی که به راحتی خشمگین می‌شوند، فرد یا چیزی که آنها را خشمگین کرده است، به باد فحش و ناسزا نمی‌گیرند و هر چیزی که دمِ دست‌شان باشد به طرفش پرتاب نمی‌کنند، بلکه خشم خود را می‌بلعند و گاهی اوقات که کم می‌آورند، از اجتماع و جمع فاصله می‌گیرند، ترش‌رویی می‌کنند یا آن‌قدر خودخوری می‌کنند که به لحاظ جسمی هم بیمار می‌شوند.

کسانی که به راحتی خشمگین می‌شوند، معمولا خصیصه‌ای دارند که برخی از روان‌شناسان به آن «تحمل کم نسبت به ناامیدی» می‌گویند و معنای ساده‌‌اش این است که آنها احساس می‌کنند نباید در معرض ناامیدی، ناراحتی یا دلخوری قرار بگیرند، درواقع آنها نمی‌توانند با برخی از مسائل به راحتی کنار بیایند و اگر موقعیتی پیش بیاید که به نوعی بویی از بی‌انصافی و بی‌عدالتی بدهد ، بطور مثال فردی به خاطر یک اشتباه جزئی، از آنها عیب‌جویی کند، به شدت عصبانی می‌شوند.

 

اما چه چیزی باعث بروز این واکنش‌های شدید در این افراد می‌شود؟

دلایل بسیاری در این باره وجود دارد اما یک دلیل آن می‌تواند ژنتیکی یا فیزیولوژیکی باشد.

در واقع می تووان اینطور گفت که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از کودکان، زودرنج و نازک‌نارنجی به دنیا می‌آیند و نشانه‌های آن از همان دوران کودکی مشخص است و دلیل دیگر می‌تواند اجتماعی-فرهنگی باشد.

بسیاری خشم را اغلب منفی می‌انگارند و از این رو به ما یاد داده‌اند که بروز اضطراب، افسردگی یا دیگر احساسات، طبیعی و درست است، اما بروز خشم از این قاعده مستثنی اس تو در نتیجه، ما یاد نگرفته‌ایم چگونه خشم را کنترل کنیم یا آن را به نحو سازنده‌ای بروز دهیم.

 

بیشتر بخوانید:

برای تقویت روابط اجتماعی خود چه کنیم؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه