English

تاثیر همسر آزاری بر امنیت جامعه

وجود همسر آزاری در خانواده ، پایه های بنیادی ترین نهاد جامعه را سست کرده و زمینه بروز نابهنجاری رفتاری از قبیل خودکشی ، فرار از منزل ، ارتکاب جرم و اعتیاد را در همسران و فرزندان افزایش می دهد .

تاثیر همسر آزاری بر امنیت جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، همه ما با حالات روحی خشم آشنا هستیم و در زندگی بارها آن را تجربه کرده ایم . خشم نوعی هیجان روحی است که اغلب بر اثر واکنش شخصی نسبت به رفتار ناشایست دیگران یا ناکامی در برآورده شدن نیاز ها بروز می کند .

خشم می تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر و یا یک عصانیت تمام عیار باشد.در هر حال پدیده ای کاملاً طبیعی است و مانند سایر احساسات ، نشانه سلامت عواطف انسان می باشد . اما هنگامی که از کنترل خارج شود می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار ، روابط شخصی و در تمام عرصه های زندگی بوجود آورد .

 در این میان موضوع خشم  و خشونت در روابط زناشویی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر امنیت جامعه تاثیر گذار بوده و  بارها توسط متخصصان و محققان سلامت روان نیز مورد توجه قرار گرفته شده است.

خانم نسیبه جعفری، کارشناس ارشد مشاوره مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، در این خصوص اظهار داشت: خشونت زناشویی در معنای عام آن ، به بدرفتاری هر یک از زوجین با دیگری که  به آسیب های جسمی یا روانی در هر یک از طرفین منجر  شود  اطلاق می شود.

وی افزود: خشونت کلامی یا  بدرفتاری های کلامی و عاطفی زناشویی مخربترین روش های اعمال قدرت و کنترل هستند که ادامه روند آن ، احساس خود ارزشمندی شخصی را نابود می کند و ممکن است فرد خود را به خاطر نواقص و کوتاهی، خودش را سرزنش و تحقیر کند یا به همسرش ناسزا بگوید .

این آسیب شناس مسایل خانواده  با بیان اینکه شیوع خشونت زناشویی در خانواده هائی که مسئله حادی چون اعتیاد وجود دارد ،بیشتر است عنوان داشت:  خشونت زناشویی علاوه بر تأثیر بر سلامت جسمی و روانی زوجین ، با سلامت جسمی و روانی کودکان نیز ارتباط دارد .

جعفری، اختلالات جسمی و فشارهای مزمن روانی همچون افسردگی ، افزایش تلاش برای خودکشی و اضطراب را از شایع ترین اختلالات مرتبط با خشونت زناشویی عنوان کرد و اظهار داشت: کودکان در خانواده ای که خشونت زناشویی در آن ها وجود دارد در معرض خطر انواع مشکلات هیجانی و رفتاری از قبیل لجبازی ، خشونت ، علائم اضطراب و افسردگی بوده و مستعد مشکلات زناشویی و روان شناختی در سال های بعد هستند .

 وی افزود: استرس ناشی از این خشونت احتمالاً بر روی توانایی کودکان اثر می گذارد و مانع از آن می شود که بر روی تکالیف مدرسه تمرکز کنند و ممکن است عملکرد تحصیلی آنها را کاهش دهد . همچنین کودکان ممکن است خود را به خاطر خشونت والدین سرزنش کنند .

کارشناس ارشد مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان تاکید کرد: وجود همسر آزاری در خانواده ، پایه های بنیادی ترین نهاد جامعه را سست کرده و روابط سازنده را تبدیل به تعارضات دائمی همراه با افسردگی ، اضطراب ، ترس ، نفرت و خشم می کند.

وی وجود مشکلات اساسی در خانواده از جمله خشونت زناشویی  را با امنیت جامعه مرتبط دانست و اظهار داشت:  این موضوع زمینه بروز نابهنجاری رفتاری از قبیل خودکشی ، فرار از منزل ، ارتکاب جرم و اعتیاد را در همسران و فرزندان افزایش می دهد  که هر کدام از انها امنیت جامعه را به هم می ریزند.

کارشناس ارشد مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان  گفت:  خشونت زناشویی منجر به از بین رفتن صمیمیت زوجین و زمینه ساز مشکلات بعدی از قبیل اختلالات روانی زوجین و فرزندان  و همچنین سست شدن بنیان خانواده و حتی طلاق زوجین می شود  که قطعاً این مسایل به امنیت جامعه ضربه می زنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه