English

دانستنی‌های روانشناسی؛

آیا مثبت گرایی سمی واقعا خطرناک است؟+ انواع آن

وسواس داشتن در تفکر مثبت چالش‌هایی که افراد با آن روبرو است را درنظر نمی گیرد و در واقع از افراد می خواهد تا احساسات منفی خود را سرکوب کنند.

آیا مثبت گرایی سمی واقعا خطرناک است؟+ انواع آن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مثبت اندیشی و مثبت گرایی پدیده ای ناپسند محسوب نمی شود اما در این میان موضوعی به نام مثبت گرایی سمی وجود دارد، در واقع نوعی وسواس در تفکرات مثبت در فرد ایجاد می شود که مخرب است و شاید خود فرد و یا اطرافیان وی را دچار مشکلاتی حلی نشدنی کند. اما آیا این موضوع خطرناک است و یا بطور کلی چند نوع و چه علائمی دارد؟

 

مثبت گرایی سمی

مثبت اندیشی و مثبت گرایی، داشتن افکاری مثبت و القا آن به دیگران و ... به خودی خود عالیست، اما آیا به این نکته توجه کرده اید که امکان دارد افراد در این زمینه نیز دچار وسواس شوند وسواسی خطرناک در داشتن تفکرات مثبت، اما چطور ممکن است  و اصلا  درباره چه موضوعی صحبت می کنیم؟

توجه داشته باشید که طی دهه های گذشته برخی از کتب و رسانه ها به موضوع ارزش تفکر مثبت پرداخته اند و در این راستا نیز شواهد بسیاری نیز کشف کردند که نشان می دهند مثبت اندیشی می تواند سبب بهبود سلامت روان شود.

حال که صحبت از این تحقیقات شد برای نمونه، یک مطالعه انجام شده روی دانشجویان در سال 2018 را مطرح می کنیم که نشان داد دانشجویان دارای عزت نفس بالا از تفکرات مثبت حمایت می کنند و همچنین خطر افکار و اعمال خودکشی در آنها کمتر است، اما با این حال داده های این مطالعات مزایای تفکر مثبت را برجسته و نشان داد که فاکتورهایی مانند حمایت های اجتماعی و خود کارآمدی (توانایی فرد با کنار آمدن با وضعیت خود) با تفکر مثبت برای بهبود تندرستی تداخل دارد براین اساس می توان بر این موضوع تاکید داشت که تفکر مثبت دارویی برای درمان همه چالش های زندگی نیست.

 

اما به سراغ بحث خودمان یعنی همان مثبت گرایی سمی می رویم!

تفکر مثبت در مثبت گرایی سمی، تنها راه حل مشکلات شناخته شده است و افراد در این حالت از تفکر و ابراز احساسات منفی اجتناب می کنند، بدین معنا که نوعی وسواس در تفکرات مثبت در فرد ایجاد می شود که مخرب است.

همانطور که گفتیم به طور کلی تمرکز تحقیقات انجام شده پیرامون تفکر مثبت، بر روی فواید و مزایای داشتن یک چشم انداز خوش بینانه هنگام تجربه یک مشکل است، اما در مقابل وسواس داشتن در تفکر مثبت چالش هایی که افراد با آن روبرو هستند را درنظر نمی گیرد، و از افراد می خواهد تا احساسات منفی خود را سرکوب کنند و این امر در نهایت سبب می شود که آنها از دریافت حمایت های اجتماعی محروم شوند.

 

علائم مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی نیز دارای علائم مختلفی  است که عبارتند از:

_پنهان کردن یا ماسک گذاشتن روی احساسات واقعی

_تمایل برای پنهان کردن احساسات

_استفاده نکردن از تجربه دیگران

_سعی برای مثبت کردن افراطی عقاید و ایده ها به جای ارزش گذاشتن به تجربه احساسی کنونی

_عبور از مسائلی که باعث آزار است

_عدم رفع مشکلات

_خجالت کشیدن از بیان ناامیدی ها و افکار منفی

_احساس گناه برای حس منفی

 

چرا مثبت‌گرایی سمی خطرناک است؟

همانطور که شاید خودتان نیز تجربه آن را داشته باشید، چشم‌انداز مثبت داشتن آن هم بصورت کلی ضرری برای فرد ندارد اما با این حال، شخصی که معتقد است با همه چیز باید مثبت برخورد کند این امکان را بوجود می آورد که مشکلات جدی نادیده گرفته شود و یا به وضعیت سلامت روان خود توجهی نداشته باشد و از این رو، افرادی که از دیگران انتظار دارند مثبت اندیش باشند، ممکن است باعث قضاوت شدن توسط دیگران نیز بشوند و یا حتی برچسب‌های نادرستی را به دیگران بزنند.

 

خطرات مثبت‌گرایی سمی

 

نادیده گرفتن آسیب‌ها و خطرات

براساس نتایج یک پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده و ۲۹ نمونه خشونت خانگی در آن بررسی شده است، مثبت‌گرایی سمی ممکن است سبب شود تا افرادی که تحت سوء استفاده قرار می‌گیرند شدت آن را دست‌کم گرفته و در این‌گونه روابط مبتنی بر سوء استفاده باقی بمانند. صفاتی همچون خوش‌بینی، امید، گذشت و بخشش سبب می‌شود تا افراد در کنار اشخاص سوء استفاده‌گر باقی بمانند و در معرض آزار و اذیت بیشتری قرار گیرند.

 

بی ارزش کردن غم فقدان و عزاداری

از جمله احساس طبیعی که در میان افراد وجود دارد غم و اندوه در مقابل از دست دادن عزیزان است و با توجه به این موضوع شخصی که در چنین موقعیتی مدام از سوی دیگران پیام‌هایی مبنی بر ادامه دادن به زندگی یا فراموش کردن غم خود را می‌شنود، ممکن است احساس کند دیگران به موقعیت دردناک او اهمیتی نمی‌دهند.

 

انزوا و برچسب خوردن

افرادی که این موضوع را باور دارند که همیشه باید در برابر مشکلات لبخند بزنند، بطور معمول در صورت بروز مشکل کمتر سعی می‌کنند از دیگران کمک بگیرند.

آن‌ها بطور معمول به دلیل احساسات خود احساس شرمندگی می‌کنند و این امر آن‌ها را از جستجو برای دریافت کمک باز می‌دارد و براساس  اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا، احساس برچسب خوردن می‌تواند فرد را از مراجعه به درمان روانی منصرف کند.

 

مشکلات ارتباطی

همانطور که می دانید هر رابطه‌ای دارای چالش‌هایی است و بر این اساس مثبت‌گرایی سمی فرد را ترغیب می‌کند تا این چالش‌ها را نادیده گرفته و فقط بر نکات مثبت رابطه تمرکز کند و در نهایت این رویکرد می‌تواند ارتباط بین دو فرد و امکان حل مشکلات را در رابطه از بین ببرد.

 

عزت‌نفس پایین

افراد گاهی احساسات منفی را در زندگی خود تجربه می کنند که در صورت وجود داشتن مثبت‌گرایی سمی، می تواند فرد را به این موضوع ترغیب ‌کند که احساسات منفی خود را نادیده گرفته و یا حتی اگر خفه کردن آن‌ها باعث احساس تشدید شدن بیشتر آن‌ها شود.

در پی این موضوع افراد مبتلا به این اختلال در زمانی که قادر نیستند نسبت به پدیده‌ای احساس مثبت داشته باشند، ممکن است احساس شکست کنند.

 

بیشتر بخوانید:

از عشق و امید تا ساده‌لوح بودن؛ نمادهایی که برای رنگ صورتی به کار می‌رود!

برای تقویت روابط اجتماعی خود چه کنیم؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی