English

دانستنی‌های پزشکی؛

چرا نباید غذای فرآوری شده مصرف کنیم؟

ممکن است غذاهای فرآوری شده خوش طعم و لذیذ باشند اما در عین حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات بسیار جدی و بیماری هایی شود.

چرا نباید غذای فرآوری شده مصرف کنیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به طور مختصر غذاهای فرآوری شده به تمام غذاهایی گفته می‌شود که از حالت طبیعی موجود خارج شده است.

همچنین به بعضی از غذاهای فرآوری شده طی فرآیند آماده سازی، موادی اضافه شده است. این مواد می‌تواند سبب ماندگاری غذاها، طعم دهنده به آنها یا افزایش مواد مغذی در آنها باشد. 

انجام هرگونه فرآیندی همانند خشک کردن، کنسرو کردن، کمپوت سازی، یخ زده کردن، تمیز کردن، پختن و بسته بندی غذاها را فرآوری آنها می‌گویند. طبق این تعریف پختن غذا در خانه هم نوعی فرآوری غذا محسوب می‌شود.

با این حال، حتی در مواد اولیه غذاهای خانگی نیز ممکن است غذاهای فرآوری شده به کار رفته باشد.

 

رایج‌ترین مواد غذایی فرآوری شده 

 

در قفسه و یخچال مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌توان انواع مختلفی از این محصولات را مشاهده کرد.

رایج‌ترین مواد غذایی فرآوری شده عبارت‌اند از:

_سوسیس و کالباس    

_غلات جعبه‌ای (غلات صبحانه)    

_نان‌های صنعتی    

_محصولات کنسروی    

_انواع سس و چاشنی‌های تولید شده به صورت صنعتی    

_نوشیدنی‌های گازدار    

_خوراکی‌های شور و سرخ شده    

_ذرت بو داده یا پاپ کورن

غذا3

دسته‌ای از غذاهای فرآوری شده برای سلامتی ما مضر هستند که موادی طی فرآیند تولید و بسته‌بندی به آنها اضافه شوند.

این دسته از افزودنی‌ها طعم بهتر، رنگ و لعاب بیشتری به غذاها اضافه می‌کنند. به همین علت به اغلب محصولات غذایی اضافه می‌شوند. این مواد افزوده شامل شکر، نمک، رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده هستند. 

مصرف بیش از حد این نوع غذاهای فرآوری شده موجب افزایش فشار خون، قند خون، چاقی و کلسترول بد می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

 

خطراتی که غذاهای فرآوری شده به همراه دارد

اعتیاد آور هستند 

هدف اصلی صنعت مواد غذایی جذب پول بیشتر است. بنابراین هر چه کارخانه‌های تولید مواد غذایی فروش بیشتری داشته باشند، به هدف خود نزدیک‌تر شده‌اند. استفاده از مواد افزودنی شیمیایی به میزان زیاد اثر اعتیاد آور دارد و موجب می‌شود مصرف کنندگان به طور منظم به سراغ این مواد غذایی بروند. 

ترکیبات موجود در مواد غذایی ارگانیک احساس گرسنگی را برطرف می‌کند. اما مواد غذایی فرآوری شده بیشتر ترشح دوپامین در بدن را تحریک می‌کنند. ترشح دوپامین باعث می‌شود افراد حتی اگر مواد مغذی مناسبی هم دریافت نکرده باشند، احساس رضایت کنند.

 

باعث چاقی می‌شوند 

چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی جامعه مدرن محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد ژنتیک موجب چاقی می‌شود، اما در همین موارد هم تعداد کثیری از چاقی‌ها وابسته به عادت‌های غذایی و مصرف غذاهای فرآوری شده است.

مواد غذایی فرآوری شده دارای مقدار زیادی قند، اسید چرب اشباع و کربوهیدرات‌های ساده هستند و موجب می‌شوند مصرف‌کنندگان چربی بیشتری ذخیره کنند. مواد شیمیایی مانند مونوسدیم گلوتامات و شربت ذرت هم در این مواد غذایی یافت می‌شود که هر دو با افزایش وزن و چاقی ارتباط مستقیم دارند.

 

pH بدن را تحت تاثیر قرار می دهند

یکی از خطرات بزرگ تر غذاهای فرآوری شده این است که آن ها اصول ترکیبات غذایی را دنبال نمی کنند. در نتیجه بدن نمی تواند مواد غذایی که دریافت می کند ، استفاده کند و منجر به اسیدی شدن خون می شود که موجب به خطر افتادن سلامتی می‌شود. این غذاها با ایجاد عدم تعادل در pH بدن، سموم را در خون افزایش می دهند و منجر به بیماری های مختلف با التهاب مرتبط می شوند. علاوه بر این ، آن ها متابولیسم را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و منجر به افزایش وزن می شوند.

 

افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی

میزان زیاد اسید موجود در مواد غذایی فرآوری شده، بر فعالیت فلور روده یا همان میکروارگانیسم‌های طبیعی آن تأثیر می‌گذارند. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی یا عفونی افزایش می‌یابد.

غذا2

غذاهای فرآوری شده باعث افسردگی و عصبانیت می شوند 

در حالی که غذاهای ارگانیک به ما کمک می کنند احساس خوبی داشته باشیم، غذاهای فرآوری شده بر وضعیت ما تاثیر منفی دارند. مصرف منظم آن ها به افسردگی، اضطراب و عصبانیت مرتبط است.

 

به خطر افتادن سلامت قلب

مواد غذایی فرآوری شده ترکیبی از مواد مختلف مضر برای قلب و دستگاه گردش خون را در خود دارند. درصد بسیاری از محصولات تصفیه شده حاوی اسیدهای چرب اشباع و مقدار زیادی سدیم هستند که باعث افزایش فشار خون و هیپرکلسترولمی می‌شوند.

 

موجب پیری زودرس می‌شوند 

برخی از مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی فرآوری شده سمی هستند. بسیاری از این مواد سمی با کمک اندام‌های دفع کننده و از طریق تعریق و ادرار، از بدن خارج می‌شوند.  با این وجود در صورت مصرف مکرر، مواد سمی در بدن جمع می‌شود. این ذرات سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و باعث پیری زودرس می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

مصلحات گوشت گوساله در طب سنتی چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه