English

آیا برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است؟!/ جلوگیری از چاقی و بهبود بی‌خوابی به کمک برنج سبوس‌دار

برنج قهوه‌ای سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است و از این رو گفته می‌شود که ۳ برابر برنج سفید فیبر دارد.

آیا برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است؟!/ جلوگیری از چاقی و بهبود بی‌خوابی به کمک برنج سبوس‌دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شاید اگر رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنید و یا هر موضوع دیگر نام برنج قهوه‌ای را شنیده باشید و حتی در اینترنت بدنبال تفاوت آن با برنج سفید گشته باشید. برنجی سبوس‌دار که مملو از خاصیت است و یکی از خواص ناب و وسوسه انگیز آن نیز کمک به کاهش وزن و لاغری باشد.

اما به راستی برنج قهوه‌ای چه تفاوتی با برنج سفید دارد که همه از محاسن آن می‌گویند؟

برنج2

برنج سبوس دار معروف به برنج‌قهوه‌ای

 

برنج سبوس‌دار یا همان برنج قهوه‌ای در واقع دانه کامل برنج است که تنها پوسته غیرخوارکی آن گرفته شده باشد.

این نوع برنج یک غله کامل است و همانطور که اشاره کردیم، در مرحله لایه‌برداری این برنج تنها پوسته ای برداشته میشود که ارزش غذایی اش حفظ شود.

برنج قهوه‌ای سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است و این بدان‌معناست که، ۳ برابر برنج سفید فیبر  دارد و به همین دلیل شاخص گلایسمی پایینی دارد، یعنی کربوهیدرات‌های آن به سرعت جذب بدن نمی‌شوند.

برنج قهوه‌ای حاوی چندین ماده مغذی است که عمدتا در لایه سبوس‌دار آن وجود دارد و از سوی دیگر انواع اسیدهای چرب و ترکیبات معطر موجود در انواع مختلف برنج قهوه‌ای، عطر و طعم خاصی به هر یک می‌بخشند.

باید بدانید که، برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید عطر و طعم آجیلی‌تری دارد و بافت آن نیز متراکم‌تر است، در واقع غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و برخی از انواع سرطان در ارتباط هستند و علاوه بر این، این نوع برنج از شاخص گلیسمی پایین‌تری نسبت به دانه‌های تصفیه شده مانند برنج و آرد سفید برخوردار است.

 

آیا برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است؟

 

برنج قهوه‌ای طی فرایند آسیاب و تصفیه به برنج سفید تبدیل می‌شود و با این کار ۸۰٪ از ویتامین ب ۱، ۶۷٪ از ویتامین ب ۳ و ۹۰٪ از ویتامین ب ۶ برنج از بین می‌روند.

از سوی دیگر، برنج نیمی از فسفر و منگنز خود را نیز از دست می‌دهد.

در واقع یک پیمانه برنج قهوه‌ای پخته شده حاوی ۲۱۶ کالری، ۵ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی و ۴۵ گرم کربوهیدرات است که ۳.۵ گرم آن فیبر است و همچنین، این برنج ۱۲٪ از ویتامین ب ۱، ۱۵% از ویتامین ب ۳ و ۱۴% از ویتامین ب ۶ توصیه شده برای مصرف روزانه را تامین می‌کند.

از دیگر مواد معدنی موجود در برنج قهوه‌ای می‌توان به منیزیم، فسفر و منگنز اشاره کرد.

برنج3

مزایا و خواص برنج سبوس دار

 

بهبود سلامت قلب به کمک برنج قهوه ای

 

فیبر موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش میزان تشکیل پلاک در شریان‌ها کمک کند و این ماده غذایی را به یک انتخاب سالم تبدیل می‌کند.

مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند به راحتی به جای برنج سفید عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی و نشانگرهای التهابی را کاهش دهد

 

کنترل قند خون با مصرف برنج قهوه‌ای

 

برنج قهوه‌ای شاخص گلیسمی پایین‌تری دارد و به آرامی هضم می‌شود، همچنین در مقایسه با برنج سفید، تغییر کمتری در قند خون ایجاد می‌کند.

شاید جالب باشد به این موضوع اشاره کنیم که، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که جایگزینی برنج سفید با غلات کامل و برنج قهوه‌ای ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد از دیگر بررسی دیگری تایید کرده است که جایگزینی برنج قهوه‌ای با برنج سفید می‌تواند سبب کاهش سطح انسولین ناشتا در افراد دارای اضافه وزن ‌شود.

 

برنج قهوه‌ای، مفید برای نوزادان!

 

غلات مخصوص شیرخواران اغلب یکی از اولین غذاهای جامدی است که به نوزادان داده می‌شود. غلات کامل مخصوص شیرخواران در مقایسه غلات تصفیه شده برای نوزادان مفیدتر هستند و ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غیر قابل هضم بیشتری را فراهم می‌آورند که باکتری‌های مفید موجود در روده را تغذیه می‌کنند، اما با این حال، ممکن است در برخی از غذاهای کودکی که بر پایه برنج هستند، آرسنیک و سایر فلزات سنگین یافت شود و با توجه به این موضوع، والدین باید علاوه بر غلات کامل، به نوزادان خود غذاهای متنوعی ارائه دهند که شامل میوه، سبزیجات، نشاسته و پروتئین باشند.

 

کاهش کلسترول بد با مصرف برنج قهوه ای

 

برنج قهوه‌ای دارای فیبر فراوانی است که با توجه به این موضوع یک دانه کامل محسوب می‌شود.

فیبر محلول و روغن موجود در برنج قهوه‌ای سبب کاهش کلسترول LDL که اغلب به آن کلسترول بد می‌گویند، می‌شود.

 

جلوگیری از چاقی با مصرف برنج قهوه‌ای

 

برنج قهوه ای حاوی منگنز است که به تولید چربی های بدن کمک می کند و تمامی غلات مثل برنج قهوه ای و برنج سیاه اثرات مثبتی روی بدن با توجه به کاهش شاخص توده بدنی و چربی دارند. همچنین فعالیت رشد گلوتاتیون پروکسیداز ، آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می دهد که به بالا بردن سطح کلسترول خوب در افراد چاق کمک می کند.

 

جلوگیری از آلزایمر  با مصرف برنج سبوس دار

 

جوانه برنج قهوه ای می‌توااند به جلوگیری از عوارض اعصاب مانند بیماری آلزایمر نسبت به فراوانی اسید گاما - کمک کند.

در واقع برنج قهوه ای شامل مواد مفیدی است که به مهار آنزیم های مضر کمک می کند، که با بیماری آلزایمر مرتبط است و برای دیگر اختلالات مغزی مانند جنون و فراموشی نیز مفید است.

 

برنج قهوه ای و بهبود بی خوابی

 

برنج قهوه ای در درمان بی خوابی مفید است زیرا دارای منبع طبیعی هورمون خواب است و این کار می تواند سبب بهبود کیفیت خواب با استراحت اعصاب و افزایش چرخه خواب شود.

 

بیشتر بخوانید:

بشقاب غذایی سالم چیست؟

خداحافظی با چربی شکم و پهلو در کمترین زمان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه