English

دانستنی‌های پزشکی؛

وحشت شبانه کودکان چیست و چه باید کرد؟

اگر کودکان با وحشت شبانه (یا وحشت خواب) روبه‌رو شوند، نمی‌توان ترس آنها را به سادگی کابوس شبانه تسکین داد.

وحشت شبانه کودکان چیست و چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وحشت شبانه در کودکان (night terrors in children) شرایطی است که کودک در حالی که در خواب عمیق شبانه قرار دارد  به طور ناگهانی دچار ترس و وحشت می شود. وحشت های شبانه موجب آسیب به کودک نمی‌شود و ممکن است حتی فردا صبح کودک آن را به یاد هم نیاورد.

 

وحشت شبانه چیست؟

 

وحشت شبانه به حالتی گفته می‌شود که اغلب بین خواب و بیداری اتفاق می‌افتد. نوعی از اختلالات خواب که parasomnias نامیده می‌شود بیشتر در ساعات اولیه خواب اتفاق می‌افتد و بین کودکان 2 تا 6 ساله بسیار شایع است. این اختلال به بچه‌هایی که درگیر آن هستند آسیبی نمی‌رساند اما به طرز وحشتناکی والدینی را که شاهد آن هستند آزار می‌دهد.

اگر فرزند شما دچار وحشت شبانه می شود ، ممکن است علایمی را نشان دهد که به ترس و اضطراب شدیدی مشابه است . طپش قلب ، تند نفس کشیدن و عرق کردن ممکن است اتفاق بیفتد . همچنین گاهی ممکن است  کودک بیدار شود و شروع به گریه نماید و یا از رخت خواب بیرون آمده و از اتاق خواب خود دور شود.

 

علائم و نشانه‌های وحشت شبانه

 

کودکان هنگام مواجهه با وحشت شبانه معمولا با علائم و نشانه‌های زیر مواجه می‌شوند:

 

_به‌طور ناگهانی در رختخواب خودشان صاف می‌نشینند

_با ناراحتی و هراس فریاد می‌زنند یا جیغ می‌کشند

_تندتر نفس می‌کشند و ضربان قلب سریع‌تری دارند

_عرق می‌کنند

_دست و پا می‌زنند و به خود می‌پیچند

_رفتارشان با ناراحتی و هراس همراه است

_ پرتاب اشیا به اطراف و آسیب زدن به خود و دیگران

 

پس از گذشت چند دقیقه یا گاهی بیشتر، کودک به‌سادگی آرام می‌شود و به خواب بازمی‌گردد. برخلاف کابوس‌ها که اغلب به خاطر آورده می‌شوند، کودکان در روز بعدی هیچ خاطره‌ای از وحشت شبانه نخواهند داشت زیرا این مشکل را در خواب عمیق تجربه کرده‌اند و درنتیجه هیچ تصویر ذهنی خاصی برای به‌یادآوری وجود ندارد.

این حملات معمولاً بیش از یک بار در  شب اتفاق نمی افتند. بعضی اوقات این مشکل هر شب اتفاق می افتد و سپس برای چند هفته از بین می روند. ممکن است ، وحشت های شبانه کودک برای والدین  ترسناک به نظر برسند ، اما لازم است بدانید که این مشکل به فرزند شما آسیب نمی رساند.

وحشت

چه عواملی موجب وحشت شبانه می‌شوند؟

 

وحشت شبانه به علت برانگیختگی بیش‌ازحد سیستم عصبی مرکزی (CNS) در طول ساعات خواب به وقوع می پیوندد. انسان‌ها در مرحله حرکت سریع چشم (REM) یا خواب REM رویا می‌بینند، اما وحشت شبانه در مرحله خواب غیر REM اتفاق می‌افتد. وحشت شبانه نوعی رویا محسوب نمی‌شود، بلکه بیشتر نوعی واکنش ناگهانی ناشی از ترس است که هنگام انتقال از یک مرحله خواب به یک مرحله دیگر خواب شکل می‌گیرد.

وحشت شبانه معمولا حدود ۲ یا ۳ ساعت پس از خوابیدن کودک اتفاق می‌افتد، زمانی که خواب از عمیق‌ترین مرحله غیر REM به خواب سبک‌تر REM منتقل می‌شود. معمولا این انتقال به‌آرامی و بدون مشکل انجام می‌گیرد، اما گاهی اوقات کودک دچار ناراحتی و ترس می‌شود و درنتیجه نوعی از واکنش‌های مبتنی بر ترس به‌وجود می‌آیند که همان وحشت شبانه نام می‌گیرند.

 

چه افرادی وحشت شبانه را تجربه می‌کنند؟

 

وحشت شبانه در کودکانی که دارای شرایط زیر باشند، اتفاق می‌افتد:

_کودکان شدیدا خسته، بیمار یا استرس‌زده

_کودکانی که داروی جدید مصرف می‌کنند

_کودکانی که در محیط جدید یا دور از خانه می‌خوابند

_کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند

_کودکانی که بیش‌ازحد کافئین دریافت کرده‌اند

 

وحشت شبانه نسبتا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. درواقع فقط ۳ تا ۶ درصد از کودکان دچار این مشکل می‌شوند، درحالی که تقریبا تمامی کودکان هر چندوقت یک‌بار کابوس می‌بینند. وحشت شبانه معمولا بین سنین ۴ تا ۱۲ سالگی مشاهده می‌شود، اما در میان نوزادان ۱۸ ماهه نیز گزارش شده است.

وحشت3

در زمان وقوع وحشت شبانه چه باید کرد؟

 

بر خلاف کودکی که شب‌ها کابوس می‌بیند و به راحتی می‌توان او را آرام کرد، کودکی که مشکل وحشت شبانه دارد را به هیچ عنوان نمی‌توان بیدار کرد. در حقیقت، بهتر است برای بیدار کردن وی تلاش نکنید چون امکان دارد موجب پریشانی و آشفتگی بیشتر وی بشوید.

بهترین کار این است که در کنار کودک بمانید تا در زمان وحشت زدگی آسیبی به وی نرسد. چون در شرایطی که بی اختیار خود را به اطراف می‌زند ممکن است به خودش آسیب بزند پس مراقبت از وی در این شرایط بسیار مهم است.

وحشت شبانه قابل پیشگیری نیست، اما اگر فرزند شما اغلب به آن مبتلا می‌شود، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که از ایمن بودن وی اطمینان حاصل کنید.

کودکانی که در تخت‌های دیواره دار می‌خوابند، بیرون نخواهند افتاد فقط باید مراقبت کنید تا سر خود را به جایی نکوبند. اگر کودک در تختخواب معمولی می‌خوابد، روی زمین در اطراف تختخواب بالش‌ بگذارید یا کناره‌های تختخواب‌ کودک دیواره بگذارید تا از سقوط آنها جلوگیری کند. اگر اتاق خواب کودک نزدیک پلکان است، بالای پله‌ها در بگذاریدو و اگر شبی پیش می‌آید که شما منزل نباشید، حتما یکی از اقوام یا پرستاری را مسئول مراقبت از کودک کنید.

 

چگونه از وحشت شبانه پیشگیری و درمان می شود؟

 

روش‌های مختلفی برای مقابله با وحشت‌های شبانه وجود دارد.  بهتر است با پزشک صحبت کنید تا درمان را با نیازهای خاص خود تنظیم کنید.

 

بیشتر بخوانید:

اثرات منفی و ناگوار مشاجره والدین بر روی کودکان

مثبت و منفی‌های بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

چطور تب کودک را پایین بیاوریم ؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه