English

دانستنی های پزشکی؛

مصلحات گوشت گوساله در طب سنتی چیست؟

گوشت گوساله دارای طبع سردتری نسبت به سایر گوشت های قرمز همچون گوشت گوسفندی است که پیشنهاد می شود حتما برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است رخ دهد مصلحات آن را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

مصلحات گوشت گوساله در طب سنتی چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اگر از جمله افرادی باشید که گوشت برایتان ضرر نداشته باشد و یا گیاه خوار نباشید و تجربه میل کردن انواع گوشت بخصوص گوشت قرمز و گوشت گوساله را داشته باشید بهتر است با خواص و طبع این گوشت در دنیای طب سنتی آشنا شوید.

 

گوشت گوساله چه خواصی دارد؟

همانطور که می دانید، گوشت‌ها منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می شوند و باید به این نکته توجه داشته باشید که درصد پروتئین موجود در انواع گوشت، از پروتئین‌های گیاهی بیشتر است و با توجه به خواص گوشت قرمز، وجود آن در رژیم غذایی ضروری است. 

در واقع پروتئین گوشت دارای آمینو اسید‌هایی است که برای بدن ضروری هستند و از سوی دیگر دارای ویتامین‌های گروه ب، آهن، روی، منیزیم، فسفر، سدیم و کلر نیز است و مصرف آن برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند و همچنین زنان، به ویژه در دوران بارداری بشدت توصیه می شود.

  در میان انواع گوشت گوشت گوساله از جمله بهترین منابع تامین کننده پروتئین محسوب می شود.

توجه داشته باشید که بخش‌های فوقانی بدن گوساله مانند راسته و فیله مقدار کمتری چربی دارد و در مقابل دارای پروتئین بسیار بالایی است و با مصرف این بخش‌ها برای مدت طولانی‌تری احساس سیری دارید و در نتیجه آن، حجم غذای مصرفی‌تان طی روز کاهش می یابد. 

براین اساس، کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که افراد دارای اضافه وزن، با مصرف گوشت گوساله می‌توانند وزن کم کنند. 

گوشت گوساله

 طبع گوشت گوساله 

اغلب گوشت ها در طب سنتی دارای طبع گرم و تر هستند که میزان این گرم و تری در گوشت ها با یکدیگر متفاوت است و براین اساس گوشتی که میزان گرمی و تری آن کمتر باشد، به گوشت سرد معروف می شود و از این رو وقتی در مورد طبع یک گوشت از کلمه سردی استفاده می کنیم در واقع سردی آن نسبت به گوشت های دیگر را بیان کرده ایم.

در این میان نیز توجه کنید که گوشت گوساله سردی بیشتری نسبت به سایر گوشت های قرمز همچون گوشت گوسفندی دارد و نکته جالب تر اینکه هرچه گوساله جوان تر باشد، (تا حدود 18 ماه) گوشت آن معتدل تر است.

 

تاثیرات منفی گوشت گوساله بر بدن

طبع گوشت گوساله در طب سنتی سرد است، البته با توجه به سرد بودن طبع گوشت گوساله، مصرف آن توسط اشخاص سرد مزاج سبب بروز مشکلاتی همچون، ضعف و درد استخوان می‌شود، با توجه به این موضوع این افراد باید در مصرف گوشت گوساله تعادل را رعایت کنند.

نکته مهم این است که پخت گوشت گوساله تا حدی می تواند سردی آن را کم کند و از این رو مصرف گوشت گوساله برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی نظیر نفخ معده هستند به هیچ عنوان، توصیه نمی‌شود. 

همچنین، افرادی که به صرع یا بیماری مغزی مبتلا هستند، بهتر است از خوردن گوشت گوساله اجتناب کنند یا گوشت را همراه با مصلحات آن مصرف کنند. 

با توجه به مطالبی که گفته شد، درد‌های مفصلی و عضلانی و عوارض ناشی از بیماری رماتیسم مفصلی در اثر خوردن گوشت گوساله افزایش پیدا می‌کنند و از این رو، افراد مسن و کهن‌سال نباید از این گوشت در وعده‌های غذایی‌ خود استفاده کنند و پختن گوشت گوساله با استفاده از روغن‌های گرمی نظیر روغن زیتون و کنجد، سردی گوشت را کمتر می‌کند.  

 

مصلحات گوشت گوساله

همانطور که گفتیم ممکن است طب سرد گوشت گوساله برای برخی افراد مفید نباشد و فرد را دچار مشکل کند و این رو طب سنتی مصلحاتی را برای رفع این مشکل معرفی کرده است و بنوعی می توان گفت، برای تعدیل مزاج گوشت گوساله بهتر است از مصلح‌ها استفاده کنید که به شرح زیر است:

  • فلفل
  • دارچین
  • پودر رزماری
  • زردچوبه
  • سیر
  • فلفل دلمه ای
  • آویشن
  • پیاز
  • زیره سیاه
  • زنجبیل
  • خردل

 

بیشتر بخوانید:

زنجبیل دارویی شفا‌بخش برای انواع بیماری ها/ خواص و مضرات زنجبیل

چه زمانی باید نگران صدای مفاصل بدن باشیم؟

چه ویتامین‌هایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

خوراکی‌های خوب و بد برای کیسه صفرا

نمک صورتی را چطور مصرف کنیم؟ +خواص آن

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی